Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5891 ggr
LinaN
0

Hästskrock

Vad finns det för skrock förenat med hästar?

Hästskon, spikad med öppningen uppåt för att hålla lyckan kvar, eller uppochned  så lyckan ska forsa ut över gården….

Jämt eller ojämnt antal tottar i manen för annars går det åt pipsvängen på tävlingen.

Har hästen små oförklarliga flätor i manen är det stalltomten som vart framme, då ska man itne lösa upp flätorna för då kan hästen bli sjuk.

Gräver man ner en föltand från en häst under gödselstacken kommer hästen aldrig få tandproblem. (verkligen skrock!)

Vad har ni råkat ut för för hästskrock? hört talas om? Berätta gärna!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

tessa
0

Jadu har hört något i stil med att hittar man en tappsko när man är ute och rider, medför det otur om man inte plockar upp den och tar med sig den hem..

Minns inte var jag läste detta men typ en dag senare stötte jag på en tappsko med snösula när Yrlan och jag var ute och traskade i skogen, och med hem åkte den.. vågade inget annat ;)

elin
0

#1 i vintras tappade jag Nisse när vi var ute o tömkörde o hon drog omkull på asfalten o sprng sedan hem för hon var så jävla rädd men hur som helst. Då tappade hon en vinterdojja med sula som vi aldrig hittade, den va spårlöst borta! Vi letade överallt där den kunde tänkas vara. Kom den enda upp/ner till dig? ;)

/Elin

Loa-bg
0

En fux med fyra vitor strumpor betyder otur, har för mig att man t.o.m tog död på sådana föl förr i tiden. Tur att Casanova bara har tre :)

Antar att det räknas som skrock?

amsson
0

har för mig att det var nå om att man ska ha en kniv inhuggen ovanför dörröppningen till stallen för då kommer inga "onda andar" in… vet att dom hade så på ridskolan jag red på som liten.

tessa
0

#2: haha SÅ kan det faktiskt vara, vill ni ha tillbaka den för att se om den är det rätta och faktiskt passar..?! ;D

warum_nicht
0

jag har hört att två virvlar i pannan tyder på klokskap, jag har också hört att svängda öronspetsar är ett tecken på djävulskap…

gejsa
0

#6# Två virvlar i pannan betyder väl att hästen är envis eller var det speciell? Min Gobban har nämligen två virvlar och Soya som är Sorros mamma hade det. Du kanske inte känner till henne men många av dom gamla här på forumet gör det. Vi har ägt henne också. Båda hästarna har Eminent som pappa.

Jag läste det i en bok någonstans. Minns tyvärr inte vad den hette.

warum_nicht
0

klok har jag hört men det finns säkert många varianter..=)

gejsa
0

#8# Ja, klok är han ju så……*ler* köper hellre det du skrev än det jag läste i boken.

Lindbygarden
0

#6 svängda öronspetsar som är så sött!:O)

lisette
0

att fuxar ska vara som rödhåriga…  dvs svåra att hantera och heta.

att ston ska vara som kvinnor… *fnyser*

lisette
0

#0 jag mår faktiskt lite illa när jag ser en upponer vänd sko. jag vill vända tillbaks den igen.

Lindbygarden
0

#11 det är ju de… oftast små bitchiga med mkt åsikter medans en och annan är len och rarOskyldig

Lindbygarden
0

På tal om hästskor… vi har en gammal hästsko över vår lögarstuga… den sitter med öppningen neråt.. och är miniminimini format?? Kan inte ha suttit på en häst utan den är stor som en kattass ungefär…. skumt va?? Den är jätte gammal och mkt rostig, har suttit där hemskt länge så vi vill inte ta ner den..

Loa-bg
0

#7 Jag har hört varianten att hästen ska vara galen ^^

Loa-bg
0

#11 Stämmer väldigt bra på de hästar jag mött hittills! Och sto och fux ska vara värst, och har de dessutom fyra strumpor som betyder otur är det ju riktigt illa. Stämmer bra in på min dressyrtränares sto efter Briar. Hon är fux och har fyra vita strumpor, hon är jättejobbig och är skadad jämt…

Casanova är ju fux och ganska knäpp ("ganska" är väl en underdrift), dessutom tycker ju alla att han är feminin så vi kan väl säga att han är sto också ^^

LinaN
0

Har hästen en lång virvel på framsidan av halsen, så kallad riven krage så är han ignet att ha. :S

thilda-
0

Skriver av ett inlägg från Gotlandsruss.Ifokus Ang. Virvlar i pannan..

_Jag hade en gång en häst med 2 virlvar och fick hör av många att den där kommer nog att bli tokig! det var ju inte så upplyftande när jag stod med min nyinköpta unghäst som jag skulle köra in… De hänvisade till boken "hovvård" av Fritz Rödder där följande kan läsas…

"Under mina resor i Afrika lärde jag känna uppfödare av Arabiska fullblod, Vilka gjorde mig uppmärksam på yttre fysiska kännetecken av vilka man kan dra vissa slutsatser om en häst karaktär. Engilt denna uppfatting tyder på en hårvirvel i pannan exaktmellan ögonen på en utomordentlig karaktär, dvs en godmodig och tillförlitlig häst under vilken man kan lägga sig och sova. En sådan häst är också intelligent, ser och hör allt, är nyfiken, lär sig snabbt och är vänlig och problemfri. Om denna häst också har ett Sk. Petrusstick på halsen. dvs. en hårvirvel i manen precis mellan öronen och den femte ryggkotan, om möjligt på båda sidor, så kan man kanske av denne ägare köpa alla hans fruar men inte absolut inte denna häst! Om det gäller ett sto kommer inte uppfödaren sälja den för allt guld i världen..

_

2 virvlar i pannan som dessutom ligger överlinjen visar att man har med en mycket sensibel och känslig häst att göra. Dessa hästar är visserligen inte elaka, men det är svåra att handskas med. De behöver tid för att få förtroende för människor, lär sig långsammare men det inlärda sitter kvar länge. I synnerhet oerfarna ryttare skall umgås försiktigt med dem, då de har en benägenhet att vara istadiga om de får tillfälle"

gejsa
0

#18# Det är inte den boken som jag läst. Ska vara en annan. Tror t o m att vi har pratat om den boken här för något år sedan.

fridak
0

jag har hört

att en häst med fler virvlar i pannan ska vara halvgalen.

att fux med 4 vita strumpor är dåligt

att en tvåmanad(man på båda sidor om halsen) häst är knäpp.

Tarek
0

He he… Nu frick jag lite förklaringar varför Tarek är som han är.. Fux och med virvlar lite här och där Räcka ut tungan

AusaBausa
0

har en fuxvalack m en vit kota o han är en mkt speciell individ en personlighet som jag inte sett innan…mkt tjurig men inte het bara tittig på uteritter!

gejsa
0

Ja halvgalen är iaf inte Gobban och inte var Soya det heller fast dom hade två virvlar i pannan båda två. *ler*

Däremot enmanshästar, envisa och bestämda var dom allt.

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har också hört att hästar med 2 virvlar i pannan är galen

#17 som bilden?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Marija
0

Har hört att oman spikar hästskon uppochned rinner lyckan ut, spikar man den som ett U sätter sej djävulen i den, så man ska spika den på snedden ;)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Mari
0

Det där med fyra vita strumpor har jag bara hört att hästen har svaga hovar.. ska leta ikväll tror jag har en del hästskrock uppskrivet någonstans

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

LinaN
0

#24 jsut så ja :) hästar emd veteax elelr riven krage anses som (hos beduinerna) lynnigam okontrollerbara och "galna".

hittade min bok om virvlar o grejs :)

en virvel nedanför ögonen (framme på nosryggen) tyder på en häst som är fantasifull och intelligent. en häst som gärna hittar på jäkelskap bara för at than kan.

lång virvel mellan ögonen elelr en bit ner, är hästar som ofta är väldigt vänliga i sinnet och uppskattar en nära kontakt emd männiksor. skull en häst med denna virvel vara otrevlig så beror det i största fall pga smärta eller att han blivit illa behandlad.

virvlar som sitter ihop, sådaa hästar är ofta väldigt känslomässiga och överreagerar mer än genomsnittet. hantera en sådan häst gör man lättast genom o ge den en lättare uppgift  om den hetsar upp sig, och att vätna ut honom.

trre virvlar, hos ston o vallacker, de är komplexa men itne helt oförutsägbara. hos hignstar visar tre virvlar ofta på opålitlighet och farliga beteenden.

fyra virvlar, en intresant och ovanlig karaktär

Beduinerna hävdar at ten häst som har virvel på ena sidan av kroppen men itne en motsvarande p åandra sidan kan vara otursförföljd.

Särskilt otursamt är en vit strumpa påhöger framben hos beduinerna.

en häst emd ovanligt långa mungipor är knslig och har ett rörligt inttellekt och snabb inlärningsförmåga. blir lätt uttråkad o hittar på dumheter.

korta mungipor, en enveten, somidig och svårt för att lära karaktäriserar en sådan häst. o de går oftast bättr emed bettlösa träns.

säckiga/fylliga mungipor, tyder på drag av envishet, kanske istadighet, undvik konflikter med den typen av hästar.

hjärtformad överläpp (upponedvänt hjärta) tyder på en utrycksfull nyfiken häst sdom är utåtriktad.

överläpp med mustasch är väldigt vänliga… litet grann som en snäll gammal farbror med lång mustasch.

fladdradnde underläpp kan tyda på nervosittet elelr så är det en häst som har litet längre inlärningsperiod än andra.en

häst emd rynkor över nosborrarna kan betryda smärta, men okcså om det är en äldre häst så visar det på en utvecklad personlighet och i näst värsta fall att hästen uttrycker frustration och förakt.

en häst emd djupa nersänkningar över ögonen 'r ett tecken på en häst som har haft/har en svår tillvaro med mycket stress.

hästar som har toffsar i öronen tyder på att hästen är stirrig och egensinnig.

sloköron tyder p åatt hästen är synnerligen pålitlig.

allt detta är hämtat ur boken Ttouch av Linda Tellington Jones.

Molla
0

Tur att Bettan är palomino och inte fux då!!! =) Tycker fyra strumpor är helläckert!!

Har som många av er också hört att två virvlar i huvudet är en tokig häst. Men hade en häst som hade det, hon var inte tokig!! =P

Hästskon ska hänga som ett U, så lyckan inte rinner ur.

Och så var det nåt med vita hovar… att hästen inte var nåt att ha om den hade två vita hovat ,en fram och en bak på olika sidor. Tror det var så. De skulle sitta paralellt om det skulle vara bra.

Att det är hustomten som gör dom där flätorna i hästens man.

gejsa
0

Perfekt Lina! Det var den boken jag menade. Den har jag lånat 2 ggr förö jag tycker den är så himla bra.

LinaN
0

#29 där finsn en del tänkvärt, o så, o massageteknikerna är rätt ok, det påminner mer om taktil beröring än regelrätt massage.

men det är ltiet roligt hennes studier med virvlar, ögonform, öronens placering osv….. det stämmer faktistk i många fall på en specifik häst.

AusaBausa
0

enmanshäst är min fux också…inte mga han gillar o accepterar utom mig…

Peppe
0

Peppe har följande från LinaN's inlägg:

• en virvel nedanför ögonen (framme på nosryggen) tyder på en häst som är fantasifull och intelligent. en häst som gärna hittar på jäkelskap bara för att han kan
  • korta mungipor, en enveten, somidig och svårt för att lära karaktäriserar en sådan häst. o de går oftast bättr emed bettlösa träns.
  • häst med rynkor över nosborrarna kan betyda smärta, men också om det är en äldre häst så visar det på en utvecklad personlighet och i näst värsta fall att hästen uttrycker frustration och förakt
  • hästar som har toffsar i öronen tyder på att hästen är stirrig och egensinnig

allt stämmer faktiskt på honom, förutom rynkor=smärta. om det inte är gammal psykisk smärta. han har haft ett hårt liv

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mari
0

Hmm hårtussar i öronen.. Är de stirriga och egensinniga eftersom man inte fått klippa bort dem kanske? xD

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mandysan
0

Ur LinaN's inlägg har Foxen följande:

• _lång virvel mellan ögonen elelr en bit ner, är hästar som ofta är väldigt vänliga i sinnet och uppskattar en nära kontakt emd männiksor. skull en häst med denna virvel vara otrevlig så beror det i största fall pga smärta eller att han blivit illa behandlad.
    _

• _hjärtformad överläpp (upponedvänt hjärta) tyder på en utrycksfull nyfiken häst sdom är utåtriktad
    _

• häst emd rynkor över nosborrarna kan betryda smärta, men okcså om det är en äldre häst så visar det på en utvecklad personlighet och i näst värsta fall att hästen uttrycker frustration och förakt.

• en häst emd djupa nersänkningar över ögonen 'r ett tecken på en häst som har haft/har en svår tillvaro med mycket stress.

• hästar som har toffsar i öronen tyder på att hästen är stirrig och egensinnig.

Det mesta stämmer in någonlunda, min häst har inte haft det lätt…:(

En annan sak som vette sjuttsingen om det stämmer eller bara är skrock är att vita hovar håller sämre än svarta och hästar med randiga hovar har bra leder…

reddie
0

Hmm. Reddie är alltså både strirrig och knäpp - tofsar i öronen(som regelbundet klipps) och har man på båda sidor om halsen

Josefineep
0

Säger som Marija ;)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

assar_master
0

som en tjej som tagit hand om en gammal nordsvensk uppe i norrlans har jag hört en miljon skrock men den jag tror mest på är:

om en häst tappar en sko i första snön ska man hänga upp den utanför boxen för att skydda hästen från olycka hela livet.

Kattapult
0

Jag har hört att en galopphäst med 4 vita strumpor får dåliga ben.

Att man alltid ska plocka upp en tappsko om man hittar en.

Om hästen har 2 virvlar i pannan betyder det att det är en bushäst

XD

Josefineep
0

Stämmer, Iaf vad jag hört ang, galopp hästar & Strumpor.

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Alex
0

Häst med två virvlar i pannan är knäpp, samma gäller fuxston… ;)

Så kan jag ju tillägga att i mitt stall stämmer faktiskt det väldigt bra…Hemlis

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

#40# Men sluta nu! Min gobban är inte knäpp. Det var inte Soya heller. Temprament kallar jag det bara, envisa osv men inte knäppa. :)

Between
0

Att fux ston alltid är elak/sura/bråkiga :P Kanske stämmer lite haha , iaf på min^^

Between
0

Det där med toffsta i öronen stämmer på min ponny, hon är en riktigt busponny^^ Och nu har hon fått som lera på öron toffsarna, och om man tar på dom å försöker få bort det så stegrar hon^^ Hon vill ha sina toffsar för sig själv xD

bubbelbubbel
0

jango har två i ansiktet, och hon är knäpp :P

Alex
0

#41 Sa ju bara att det stämde på dem i mitt stall… Fattar väl jag med att det inte gäller alla. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#45 - Räkna in mina stall också.. Alla stall som jag har haft fuxston i har de varit.. Ehm, ja, liiiiiite speciella.. ;)

*host*Dúfa*host*

Eller, vad säger du Alex? ;)

Blesa var (är) skandal, Tófa är ju vääääldigt egen (f.d. tregångare) m.m.

Kan väl bara komma på ett enda fuxsto som jag har gillat liiiiite, men hon var på gränsen till isabell.. ;) Heljobbig häst det där, men om du fick henne i tölt (låååååångsammaste tölten jag någonsin har varit med om, symaskinssteg ^^) så var hon otrooooooooooolig!! :D

fridak
0

fuxstoet i stallet är lite speciell. hon är super i paddocken men hantering och uteritter ska tydligen vara en mardröm. hon stressar upp sig själv och blir rädd för sin egen stirrighet.

Alex
0

#46 Jaa.. Här har vi ju Sunna och Stjerna… Och ja, de är ju som de är.. ^^ Men Sunna gillar jag skarpt ändå ;)

Sen så är det ju ett par stycken med två virvlar i pannan också… Ehm.. Gustur bl.a.. Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

Hihi Soya var ju sur med men inte tokig. Hon var/är? fuxsto också.

Maja
0

#48 - Streeeejna!! <3 Haha.. Äääh, Gustur verkar ju trevlig.. ;) Men finast ändå, det vet du vem det är.. ;) En liten pojke i stora stallet.. :P

The-Photo
0

Ja,det finns mycket skrock

Alex
0

#50 Hah Gustur trevlig? Det var nåt nytt kan jag säga… ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
1

#52 - Det var ju inte jag som nästan köpte honom.. ;)

Alex
0

#53 Inte jag heller Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#54 - Nääää, näää.. Men han är stooooor!! :P Stjerna är mer lagom.. ;)