När hästen ger igen+olyckor
Från en barrelracingtävling, (youtube) troligtvis i US.
Är detta verkligen ngt man ska utsätta hästarna för när riskerna som dessa finns? mosade ryttare som kommer göra om samma sak när de läkt färdigt? Fortsätta leka som de gör, bara fortare, tvärare och "roligare"
Många rasar mot rodeo (på tjurar och hästar, vildhästrace o liknande sporter.), men dess andra sidogrenar då?
Trail, cutting och liknande westerngrenar har ett praktiskt syfte, att rida runt tunnor hals över huvud har ingen för mig praktiskt syfte…. Och i vilken av westernsporterna skadar sig hästar oftast? jo, barrelracing.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag skulle tro att det blir kommunikations fel på klippen man ser, eller att ryttarna just är idioter som rider sina hästar felaktigt med felaktig utrustning…
Jag tror som vanligt att korrekt utfört så är sporten säkert mkt trevlig, både för häst och ryttare. Men tyvärr blir det ju som så oftast på tävling att folk börjar gena och vill komma till toppen mer än utföra det korrekt.
För gör man det rätt är det ju lika värdefullt som att rida dressyrprogram eller hoppa runt på någon bana, fånga kor med bäst stil på tid eller vad man nu vill…. För allt görs ju för ryttarens skull och ära, aldrig hästens.
Och jag har svårt att se annvändbarhet i de westerngrenar du nämner som tävlingssport. Som rancharbete och träning för arbetet, ja. Men som sport, nej.

Fy tusan vad otäckt det såg den sista avramlingen. Hamnade ju under hästen. Så där reste sig ju gobban med mig men jag hamnade på en sida och han på den andra. Hon/han hängde ju kvar i stigbygeln med när dom klippte filmen. burr!
Men den som är med och leker i leken får leken tåla.

håller med #2..
//Mickan
Håller med #1 & #2.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Håller med #1 och #2
Tycker att det är rätt åt henne att hon fick hästen över sig, hon drog i tyglarna när den bockade och inte ville mer. Tycker mer synd om hästen faktiskt.
Helena
päronskrutten, det var vidrigt sagt.
det var sadeltvång som utlöste olyckan, inte ett tygeltag. tänk dig lite för, ryttaren är antagligen skadad för livet och kanske hästen med. jättesynd om både häst och ryttare.
Alltså ändå inte hästens fel, det var ju inte den som satte på sig sadeln heller, eller hur?
Tillägg efter att ha kollat ytterligare en gång: Hästen vet ju inte vad den ska göra, hon drar i tyglarna hårt och åt olika håll.
Helena

#7 hur skulle du kunna veta att det skulle va sadeltvång?
Jag håller helt med #7 tycker att det var synnerligen smaklöst skrivet i inlägg 6..
INGEN av våra ridgrenar /tävlingsgrenar fyller något som helst syfte bortsett ifrån att tillfredsställa våra behov.. Så vill ni göra ngt för era hästar som inte betyder att ni utnyttjar dem för er egna tillfredsställelse så låt dem gå ut på stooora ytor med en flock som de trivs bra ihop med, ge dem möjlighet att tillfredsställa alla sina naturliga behov.. Det jag vill säga med det är att det finns INGEN som rider som inte gör det för att fylla sitt egna behov..
Vi utnyttjar hästarna oavsett om vi rider western/banhoppning/terräng/klassisk dressyr/barock dressyr/galopp/kör blablabla.. Att påstå något annat är rent och skärt hyckleri..
Alla gör vi misstag ibland och det jag såg på filmerna är ryttare som är som vilken vanlig svensson som helst… som sagt den som är utan synd kan ju kasta den första stenen
Jag hoppas verkligen att tjejen som fick hästen över sig klarade sig utan ngn allvarligare skada, mkt otäckt klipp…
Klart jag inte önskar att hon typ dog, men som man kan se försökte hon ju resa sig upp precis efter, så hon kan inte ha gjort sig jätteilla. Men jag tycker fortfarande mer synd om hästen.
Det dom menar med att det fyller ett syfte, det gör det ju tex på en ranch om man ska fånga eller fösa in kor, så visst har ridningen ett syfte.
Helena
9, är inte det ganska uppenbart?
8, nej visst, den satte inte på sig sadeln…
hästen vet visst vad den ska göra, den ska springa rakt fram. plötsligt får den sadelkänningar, dvs skjuter rygg, börjar få panik (observera hur den rör benen) och kastar med huvudet. det ryttaren gör är att försöka hålla upp huvudet, hon trodde nog att den skulle bocka. vad ryttaren gör i det läget kvittar. hästen är inte kontaktbar och är antagligen lika överumplad som ryttaren.
Men hon drar ju åt alla håll! Hur f*n ska den veta att den ska springa rakt fram om hon drar hårt i tyglarna åt olika håll?
Helena
för att det inte är första gången den är i upploppet på ett race till att börja med. dessutom är den på linjen och dragandet har slutat när sadeltvånget kommer.
hade det handlat om bettet så skulle det med all rimlighet märks redan vid första tunnan där det är som mest rattande.
ps, det finns ingen anledning att svära…
Men när hästen bockar drar hon ju, eller inbillar jag mig bara? Tror inte att det har med själva bettet att göra, utan hon STYR ju åt olika håll samtidigt som hon drar. Vad skulle din häst göra då? "vad ryttaren gör i det läget kvittar. " Så att det är bara hästen som gör fel eller? En välskolad häst med bra ryttare gör bara inte så utan anledning. En häst som inte trivs ska heller inte vara där.
Helena
jag håller med päronskrutten, jag tycker det inte var vidrigt sagt.
hästen får inte sadeltvång om du styr åt två olika håll. den bockar inte heller i ordets rätta bemärkelse, den har panik och skjuter rygg innan den kastar sig på rygg. som sagt, sadeltvång har inget med skolning eller ryttare att göra, det är inte heller nått som hästen planerat eller gör av istadighet, den har panik.
men det var ju härligt, kul att det finns fler som kan gotta sig i andras olyckor.

Det är synd om hästarna, eftersom att ryttarna sliter i tyglarna och flaxar med skänklarna.
Om man håller på med en sådan sport får man nog skylla sig själv ifall något sådant inträffar. Den sista avramlingen var nog extremt allvarlig då ryttaren säkert skadade sig för livet.
Och varför exakt får den panik? Jag tycker som sagt inte att det är schysst att tvinga en häst som psykiskt inte klarar av det att springa runt tunnor, vilket är otroligt korkat då det inte leder nånvart.
Helena
vet du ens vad sadeltvång är??
Att hästen inte trivs med sadeln om jag inte uppfattat det helt fel.
Helena
nej, att hästen plötsligt kan få panik av att ha något runt kroppen, något som den kan ha accepterat 1000 gånger innan och varit nöjd med.
Men seriöst, om hästen skulle trivas i sin sadel skulle den inte göra så, och om den var bra skolad. En häst gör inte bara saker rakt av.
Helena
jo, sadeltvång handlar inte om trivsel eller skolning… jag tror inte att jag kan förklara det tydligare..
Var 1000 helt random stort nummer förresten? 1000 gånger är inte så mkt, på bara några år har man ridit 1000 ggr (beroende på hur ofta man rider).
Är det bara vissa hästar som tycker att det är obehagligt ibland? Kan det bero på ras? Föräldrar? Jag har då aldrig sett en häst som slängt sig uppochner helt plötsligt i ren panik innan. Vad tror du det beror på om det inte är ryttaren eller skolningen?
Helena
det var en målande beskrivning, jag menade på att det kan ske helt ur det blå. jag vet inte om det beror på raser eller föräldrar. att du inte har sett det förut betyder inte att det aldrig hänt, eller hur? återigen, det spelar ingen roll hur hästen är skolad. det är inte istadighet eller protester, det är panik.
Nej, trodde väl det. Okej, man kanske borde kolla upp det..skulle vara intressant att veta, hästar är ju ioförsig rätt klaustrofobiska av sig.. Nej, det gör det absolut inte, jag har inte varit med om så mkt i mina dar ;P.
Helena
då föreslår jag att du kollar upp det här med sadeltvång så du vet vad du diskuterar.
Allt jag hittar om sadeltvång är att hästen inte trivs med sadeln från början, att den är rädd till och med när man bara lägger på den och spänner gjorden.
Helena
#17 så du tycker, av att ha sett ett litet filmklipp, att en människa som får en häst över sig på detta sätt. Helt sonika får skylla sig själv??? Visst alla som rider vet att det finns risker men att så kallt bara avfärda en annan människas olycka får mig att må fysiskt illa……
Jag kan nog erkänna att detta är ett av de få tillfällen som jag blivit ordentligt upprörd….
Ni ger ett mkt seriöst intryck må jag säga… framförallt du Emma som berättar att ni åker ut och behandlar hästar och provar in sadlar mm… Borde du inte kanske tänka på att vara lite proffsig??
Det var inte längesedan vi hade en dödsolycka här i sverige och detta kalla resonerande är ju skrämmande! Jag har träffat många underbara människor under min tid med hästar och skulle ngn av dem råka ut för en allvarlig olycka så skulle jag sörja ngt enormt…Denna kvinna som råkar ut för en olycka är ngns dotter, ngns vän, ngns partner och kanske ngns mor….
Så sitter vissa av er här ute och förfasar er över att djur far illa när somliga av er inte ens kan känna empati för era "egna" Snälla nån, säger jag bara!!!!
Tror att det börjar bli dax för mig att avsluta med medlemskap här ute…. det här får mig att må illa..
I dagsläget är männiksan ås pass avtrubbad för våld/olyckor hos varandra att man knappt rycker på axlarna längre…. det blir mer o mer våld i skolorna, till och med på dagisnivå är det regelrätta fajter ibland. För ma nser så mycket våld i samhället idag.
Jag har väldigt svårt att sympatisera med en människa som bär sig mer elelr midnre illa åt med hästar. De kan vara vänner, mödrar, döttrar, fruar osv.
Dessa olyckor, oavsett om de är baserade på okunnighet, dumhet eller annat är litet "skitsamma" det är otrevliga olyckor som jag inte skulle önska någon jag kände, och knappast någon jag itne känner heller, kanske min ärkefiende men då är det synd om hästen.
Hade de inte gett sig in i "leken" hade det aldrig hänt heller. sadeltvång eller ej.
#33 Säger hon som är läkekvinna….
Nu är jag väldigt provokativ men de bilderna som du la in på dig själv till häst såg inte helt bekvämt ut för hästen då den gick i allt annat än en trevlig form…. vad gör det då dig till?? Jag har inga problem med att du rider men då du ofta tycker att hästar utsätts för felaktig ridning med bett mm så borde du kanske se över ditt eget sätt att rida först och främst… Som jag tolkar det av mycket du skriver så borde, för att uppnå det, endast smidiga, starka (för att kunna ha kroppskontroll) "färdiga" ryttare rida…
Jag vet att du inte ridit på länge och att du har värk men ska man se till det sättet flera av er resonerar kring så borde du kanske inte rida? Det är nog väldigt många på detta forum (inklusive mig själv) som borde hålla sig på backen istället för att utsätta våra stackars djur för våra försök till ridning…
Nu är jag medvetet provokativ då jag sniffat mkt dubbelmoral på detta forum.
Alla har rätt till sin åsikt…absolut… Men som sajtvärd/medhjälpare anser jag att man har ett större ansvar och borde tänka på att det man skriver bla. sätter upp riktlinjer för forumet…
För er som har glömt det så var det inte längesedan en liten flicka bröt nacken och avled.. Mamman ledde hästen och hästen blev skrämd..
Tough shit… den som ger sig in i leken får leken tåla… Är det vad ni skulle säga till mamman?

Empati gott folk finns det ngt som heter…
#34 och tillika en kvinna som tappat väldigt mycket tron på människan som varelse. Jag ser vad männiksan gör mot varandra, och sedermera håller jag mina nära nära. För 10 år sedan blev jag helt oförhappandes bjuden på en kanelbulle av passageraren mitt emot mig på tåget. Idag blir man i bästa fall stirrad på med en misstänksam blick…. vad säger det om människan av idag? Präglad av våld, småsinthet och misstro?
De bilder jag lade in togs för 3-4 år sedan, sedan dess har jag inte suttit till häst mer än max 10 gånger och då bara lullat, inte krävt något av hästen mer än att denne ska gå framåt.
Förra sommaren bettvande jag min häst, men under vintern 06/07 så började ajg ifrågasätta detta bruk. och jag lade ifrån mig betten och började kommunicera med min häst med så litet smärta som möjligt. Tryck använder jag, men i första hand positiv förstärkning. Och den kommunikationen är guld värd. Jag är sanenrlgien ingen hästviskare, men jag har blivit bättre som person av de här "uppenbarelserna" att det är bättre bettlöst.
Jag har bett i min samling, men de kommer inte till användning. Och jag tycker att 95% av all ridning emd bett är vedervärdig, MEN det finns ett fåtal duktiga ryttare som rider emd bett, jag hävdar sannerligen inte mig själv vara en så skicklig ryttare. Jag kan knappt sitta på en häst i dagsläget.
Jag ser och känner din provokation, men blir inte upprörd. Jag blir faktiskt glad! För då har iaf en människa blivit tillräkcligt berörd (av oskriven anledning) och ifrågasätter både sig själv och andra kring hästar. och de tär alltid lättare att irågasätta andra än sig själv, men det är ett steg till en fortrsatt utveckling.
Jag accepterar att folk rider med bett, jag låter bli att kommentera medlemmar på forumet för deras användande av bett för att jag anser inte att jag kan sitta till doms över dem, men däremot de kända grand prix och elitryttarna som finns borde veta bättre. Det är min mening, för dessa är ändå idoler, ellr iaf folk man ser upp till.
Jag vill rida, men vägen dit är lång, jag har minst 2 år på mig att dels gå ner en massa i vikt, stärka mig själv både fysiskt och psykiskt och detta genom motion, aikidoträning och genom promenader emd min häst i naturen och bus i ridhuset. Det är mitt ansvar att försöka vara iså bra skick som möjligt för att rida på min häst i framtiden, men jag har itne brått att sitta upp på honom.
Och jo, det finns en dubbelmoral, jag brottas med detta själv, är det för min skull eller hästens skull jag gör ditten eller datten? Varför vill jag att min häst gör si eller så? Det är hela tiden en moralisk och etisk diskussion, det som är vackrast för mig rä en häst och människa i total frihet, inte inknökad i benskydd och sadlar osv…. Det är hela tiden en inre diskussion och en dialog mellan mig och hästen. funkar det när ajg gör såhär? nej, då måste jag hitta en annan lösning. känns detta bra för mig?ja, känns det bra för Harry? nej….. då måste jag hitta en ny lösning. Komemr jag kunna sitta barbacka utan att störa min häst? elelr stör jag hästen mindre i en sadel? det är hela tiden en balansgång. och du ska veta att ajg ofta ifrågasätter mig sjäv och mina värderingar när det gäller häst! Det är en del av min utveckling.
Att det var en liten flicka som dog pga olyckan hade jag itne den blekaste aningen om. För barn har jag en helt annat förhållnignssätt till än vuxna människor, barn har (oftast) inte ännu blivit förstörda. Som liten led jag varje gång ridläraren sa åt mig att använda spöet, men efter ett tag så blev man så van vid det att ma nitne lägnre brydde sig för "att det är så det ska vara." så nog tusan har man ansvar som vuxen att lära barn respekt för hästen….
Klkart hade jag itne sagt sådant till mamman, jag utgick från att olyckan rörde en vuxen människa, inte ett barn. Och eftersom jag itne har någon bakgrundsinfo från olyckan eller ens läst om det så kan jag inte yttra mig, jag syftade egentligne på filmklippet som jag hittade på nätet.
Att klimatet är kallt i dagens samhälle har du helt rätt i… men det blir ju inte heller bättre av att man gottar sig i andras olycka..
Tror att de flesta tycker hemskt mkt om sina hästar och gör så gott de kan, ingen är ofelbar…

Funderingar efter att ha läst Mrs-Dibs inlägg…
Jag tycker att jag själv petar rätt mkt på den gränsen så
Är alltid bra att ta sig själv som exempel ;)
Jag vet ju oftast i grundridningen hur jag/man ska göra och kan se grövre fel, men min kropp är långt ifrån nog skolad för att klara av det mesta = jag klantar mig en hel del.
Och visst, jag känner mig dålig för när det blir något studsande i sadeln eller ryck i tygeln när det inte ska och jag känner mig dålig över att mina fel går ut över hästen.
Men får man inte göra fel så får man inte vara människa/individ heller och hur ska man lära sig om man inte gör fel?
Skillnaden på när det är okej eller inte för mig, är att man försöker vara uppmärksam på sina dålig beteénden, att man försöker lära sig och göra bättre. Att man alltså jobbar på att bli bättre i det man gör som går ut över andra.
Och ibland så går det fel. Kanske också för att man faktiskt sitter på ett väldigt stort djur som även har egen vilja och kan få gör sig andra saker? ;)
Min häst fick tex för sig att hon inte för fanken tänkte gå på vägen idag när vi skulle ut. Och visst, kanske något var fel någonstans, men vissa basic saker SKA sitta, annars kan man inte hålla på med så stora potentiellt farliga djur enligt mig. Så hon får helt enkelt för f*n ta sig fram de 150m på vägen om så matte får tvinga fram henne en del. Och det ser inte trevligt ut i sådana situationer.
#37 du har så rätt… jag bugar och bockar:O)
Det du skriver handlar om självkännedom och ödmjukhet..
Det var det jag menade i ett tidigare inlägg om att den som är utan synd kan kasta den första stenen..
(Jag är inte religös för fem öre men det är ett uttryck som är så bra)
#36, varnågonstans har jag "gottat" mig åt någon annans olycka? jag tycker itne det är trevligt att se hästar gå omkull eller folk bli sparkade osv, MEN man får också använda sitt sunda förnuft.
Självkännedom och utvecking är något som går vartannat hand i hand, för utan självkännedom kan man inte, precis som Snuttan säge, sträva efter förbättring.
och det är vad jag också gör, jag ställer oftast större krav på mig själv än på min häst, för hästen har alltid rätt och för hästens felstäg bär ryttaren ansvar….
En häst är alltid häst även utan ryttare, en ryttare utan häst är bara en människa.
#39 Det var snarare päronskrutten och EmmaFors det var riktat åt..
Sen när du skrev att du inte kunde känna ngn sympati för ngn av de som varit inblandade i olyckorna och slutligen ge sig in i leken uttrycket..
Det var det som var min droppe så att säga… Men om du kiar lite längre upp så var det de två tidigare användarna som fick mig att härskna till..

Jag håller med dig i ditt resonemang LinaN i inlägg 39, förutom "för hästen har alltid rätt".
Min häst har då inte särksilt ofta rätt alls. För hon är ju trots allt bara ett djur och förstår inte hela situationer. Så när hon som idag sa nä, jag tänker inte gå ditåt så har hon ju knappast rätt, bara för att hemmet ligger åt andra hållet och skogen känns läskig betyder det inte att man inte ska gå dit ;)
Däremot är det jag som är ansvarig över och bär skulden över hur saker går, absolut!
#40 okie :) lätt o ta åt sig när det är en intressant diskussion! man glömmer bort allt runtomkring ;)
just de i filmen har jag väldans svårt o känna sympati för, men jag är samtidigt jäkligt glad att det itne är jag som är "dum nog" att sitta där jsut då, missförstå mig rätt. tror alla som tittat på filmen är glada att de slipper vara med om det som händer i filmen…
Men just i barrel racingen så gav sig folk in i leken med sina hästar, och det blev tyvärr konsekvenser av det.
31. då har du inte letat särskillt noga.

LinaN jag skippar att läsa allt men kommer man med en otränad häst så kan alt hända oavsett vad man rider……sen nummer två klipper man ihop massa olyckor i en då kan alla typer av ridning se farligt ut.
Sen borde genast någon medarbetare ta bort filmen då en massa ryttare rider utan hjälm då det strider mot skriv reglerna på forumet.

Fast Lorita, man får länka till bilder/filmer på ryttare utan hjälm. Vad man inte får är lägga upp dem.
Om jag kommer ihåg det rätt?

#45 Knäpp regel då kan jag ju filma/fota någon som rider utan hjälm och sen länka. Jag tycker det ska gälla antingen eller jag tycker man ska undvika bilder där folk rider utan hjälm hur som.
Sen tycker jag det är osmaklig att peka ut en ridgern, men en film med hästolyckor samlade. Olyckor händer och filmas i alla ridgrenar.

sen är det fel i första inlägget att det inte skulle vara ett praktiskt syfte att rida runt tunnor. Man visar att hästen är snabb, lydig och vänbar, om man inte gillar den grenen då kan man ifråga sätta gymkhana, hästhoppning körning på barna mm

Det är en knäpp regel ;) Ingen nyhet :P
Man får ju även lägga upp hjälmlösa bilder i sina egna album 

#48 kan man länka dit då?

till sitt album?
Det borde man.. För då är det ju länkat, inte upplagt på själva sidan…
Annars kan man ju måla över också och lägga upp i tråden, slipper man visa sitt ansikte med ;P

#50 Jag kallar det dubbel moral.
sen tycker jag det är oförskämt att smutskasta en ridgren, det kräver mycket träning att kunna rida snabbt runt tunnor och det var en tränings form och nöje som har sitt ursprung från western och kofösning.

Det var väll ingen nyhet med dubbel moralen där ;)
Men tydligen så tar barn väldigt illa åt sig av att se ryttarlösa bilder upplagda på själva sidan 

Jag trodde LinaN var Medarbetare och hade bättre omdöme än att visa en film med hjälmlösa ryttare med en massa olyckor och samtidigt smutskasta en rid gren.
Westernryttare.ifokus skulle var efterlängtat nu, när det tydligen är OK att trampa på dom som rider vissa grenar.

Eh, vi trampar ju på dressyr, hopp och islandsryttare hela tiden med ju ;)
Vi trampar däremot sällan på kör-människor här inne? Iallafall jag gör inte det? ;)

#54 det är skillnad på Medarbetare och vanliga medlemmar, Medarbetare bör inte trampa på en gren inom ridningen.
Skönt föresten snart har jag två inkörda hästar och då går jag fri då 

Nej men så kan du inte göra! Hur ska jag kunna gnälla när du kör dina hästar :P

vad bara då får vi alla gå över till körning 
Lorita, tagga ner. :S
Jag trodde LinaN var Medarbetare och hade bättre omdöme än att visa en film med hjälmlösa ryttare med en massa olyckor och samtidigt smutskasta en rid gren.
Jo jag är Medarbetare men jag är itne emr än människa! Jag tänkte inte på överhuvudtaget på att ryttarna var hjälmlösa. Det slog mig itne för en sekund. Och jag menar verkligen itne att smutskasta en ridgren mer än en annan.
Och vid närmare eftertanke visades det en film med en tjur som blir stucken med hullingförsedda "prydnader" av en ryttare till häst, och mig veterligen förekom det ignen ridhjälm på denne ryttaren heller….. Så vanliga medlemmar får posta länkar till hjälmlösa ryttare men inte admin/medarbetare?
Och jag hålelr helt o hållet emd Lorita, hur ofta tjaffsas det itne på andra grenar också? skräckexemplet dressyr emd sin rollkur, hoppningen med sin barerring, islandstävlingarna med sina sönderavlade hästar som töltar fortare än fort?
Jag skrev:
Trail, cutting och liknande westerngrenar har ett praktiskt syfte, att rida runt tunnor hals över huvud har ingen för mig praktiskt syfte…. Och i vilken av westernsporterna skadar sig hästar oftast? jo, barrelracing.
Jag har svårt att förstå varför barrel racing är en gren, då man tävlar mot klockan i snabbhet o riskerar att gå omkull? visst går hästar o ryttare omkull i hoppning också. Trailhästar utsätts itne för den påfrestning som barrel racing utsätter hästarna för osv…

Jag älskar gymkhana och det är också mot klockan. Varför skulle jag tagga ner? För att du visar en film med hjälmlösa ryttare eller för att du angriper en ridgren med en gammal historia?
Jag tycker över lag att det är fel att angripa en ridgren, sen finns det av avarter av ridning som jag aldrig skulle syssla med. Men då är man inte på finlir inte ren smutskastning av en gren.
finns det nån riktig statistik på det påståendet? att det är högre skadefrekvens på barrelracing än övriga grenar?
barrelracing är i högsta grad en gren med syfte, du visar smidighet, lydnad, följsamhet och accelerationskraft. det antar jag är väldigt viktigt för westernfolk iom att quartern avlats fram för att vara snabb och smidig.
och det här med hjälmar.. det kan väl inte vara mot policyn att lägga in bilder från tävlingar där inte hjälm förekommer?

Man kanske ska fundera på det med hjälm eller inte om det nu är så vårt att efter leva det.

Warum_Nicht, är det gren där det är hjälförbud (så du alltså inte kan välja) så är det tillåtet att lägga in de bilderna i tråden.
Men du får fortfarande ALLTID länka till bilden eller kapa huvdet på ryttaren. Vad du just inte får är att annvända bifoga-fil-knappen.
då kan det ju inte vara mot reglerna att visa den där filmen i trådstarten.. hur osmaklig den än må vara så ser det ut som om det är filmat på tävling och på tävling har man hatt.

Jag var iallafall med och röstade emot att sätta upp det förbjudet :P
Och har gnällt konstant sedan des om det för den delen med 

Ja vist ett westernriding.ifokus så kan ni få slippa oss och vi kan slippa att bli på hoppade.
det finns ingen anledning att sätta på sig martyrmössan heller tycker jag. känner du dig påhoppad så är det bara att säga ifrån, inte svårare än så.
linaN, du har din övertygelse och är salig i din tro, så långt är allt frid och fröjd. men när du skuldbelägger majoriteten av hästfolket världen över så tycker jag att du brister lite i din ödmjukhet. var nöjd att du hittat nått som du trivs med! att skandera som en svavelpredikant att din väg är den rätta gör ingen lyckligare. jag står fast vid att jag tycker att den här diskussionen är osmaklig och onödig. ser man sen på päronskrutten och emmafors inlägg så blir det tydligt att den här trådstarten var som att öppna en maskburk.
Det är rätt intressant hur folk istället för att förklara hur en viss gren går till och vad som krävs för den grenen (visst har det nu kommit några få hintar om hur barrel racing går till) istället går till fullt frontalangrepp.
Är det itne bättre att undervisa och förklara än att gasta om ett påhopp mot en hel ridgren/sport?
Jag har svårt att förstå vissa grenar, men det verkar iten finnas någon önskan att lära mig mer om det och då itne bara genom att sätta sig o leta på nätet. Jag värdera förstahandsinfo mer än sekundär skriftlig från en okänd människa på en sajt mitt ute i cyberrymden.
Jag är itne någon guru av något slag, inte allvetande. Western har aldrig itnresserat mig mer än att de har underbara delade tyglar som ligger som guld i handen, och ybersköna sadlar.
Men det kanske är dags för ett westerridning i fokus, då kanske jag akn lära mig mer om sporten och kanske börja förstå de olika momenten. Ta tag i det Lorita! Det var en bra ide! Elelr ännu bättre! skriv artiklar till Western/NH delen här på ridsport, istället för att bli uppretad av alla skäl du nu blivit arg/upprörd på mig för.
Lägg den energin på att udnervisa och inte avskräcka.

Det är väl klart man får visa filmer där det ingår i klädseln att inte ha hjälm?
Tycker filmen var hemsk, särskilt sista klippet… Men måste säga att jag inte tycker det där så mycket värre ut än en del galna omhoppningar där folk rider som tokar för att vara snabbast. 

#68 menar du på fullt alvar att ridsport tar avstånd från oss westernryttare?
Om jag får fart på kost så ska jag ta mig en funderare faktiskt, även om jag hade tyckt det var kul om man kunde mötas i samma forum, då skillnaderna inte är så stora, mix ryttare som jag är 

#69 har du varit på gymkhana? Klipper man ihop många tävlingar kan man få otäcka klipp där också, ändå så är det ingen olycks drabbad gren.

Precis. Jag brukar inte dra min häst i munnen. Men idag gjorde jag det för hon drog åt andra hållet. Inte fasiken såg det snyggt ut och större delen utav tiden går jag inte runt och drar i bettet, men skulle man valt att titta på just den aspekten så ser det förjävligt ut ;)

#71 Nä, har aldrig sett gymkhana, men kan tänka mig att det kan bli ganska otäcka klipp där med.
Förstår inte riktigt vad du vill säga med ditt inlägg? Jag menade inte att filmen var hemsk som gren, utan att klippen var läskiga att se för att det blir så otäckt. Hade tyckt att det vore lika läskigt att se folk ramla av och göra sig illa om de var ute och red i skogen…

#72 just det är tur att inte alla klipp publiceras…..det händer alltid någon gång in någon vinkel att det ser mindre bra ut och framför allt i samband med avtrilling.

Alltså, just det där med att fastna i stigbygeln är nåt jag verkligen fasar för! Tror det är därför jag ramlar av så ofta. Så fort det blir avramlingsrisk så försöker jag inte ens hålla mig kvar, utan drar ur fötterna och bara faller. Skulle jag bli hängandes i stigbygeln på Dandelion så skulle han aldrig stanna. Han skulle springa i panik tills han inte orkade mer.
Har dessutom hört en skräckberättelse av Jennie om hur hon fastnade i stigbygeln vid en stor väg när det kom en lastbil. Men hon lyckades få tag i tygeln och få stopp på hästen. Jag skulle aldrig kunna nå tygeln…
Nu har jag såna där stigbyglar med snoddar, men vet inte riktigt om jag litar helt på dom.

#75 så gör jag också, huva för att bli hängande i stigbygeln
Jag skrev
"en det kanske är dags för ett westerridning i fokus, då kanske jag akn lära mig mer om sporten och kanske börja förstå de olika momenten. Ta tag i det Lorita! Det var en bra ide! Elelr ännu bättre! skriv artiklar till Western/NH delen här på ridsport"
och Lorita svarar:
"Om jag får fart på kost så ska jag ta mig en funderare faktiskt, även om jag hade tyckt det var kul om man kunde mötas i samma forum, då skillnaderna inte är så stora, mix ryttare som jag är
"
Varför itne hjälpa til latt undervisa? visa mig att jag har fel i mina (tydligtvis) förutfattade menignar om vissa aspekter av en del av westernridningen. Använd den möjlighet du har som medlem på forumet att dela med dig av DIN kunskap och reda ut begrepp, lägg fler artiklar i kategorin Western/NH, för det behövs!
Men lägg inte ord i min mun.
Warum nicht, jag uppskattar verkligen din rättframhet. Men jag predikar inte, jag har ignen översalig tro, om jag hade haft det hade jag itne ifrågasatt min egen hästhantering dagligen när jag är med min häst. jag hade itne ifrågasatt om jag gör rätt eller fel, hade jag vart salig i all min tro så hade jag aldrig behövt tveka om jag gör rätt eller ej. Däri ligger min ödmjukhet att jag inser att jag itne har alla svar.
Men jag har hittat något som bitvis fungerar för mig, o varje gång det itne fugnerar så provar jag en ny approach.

#77 Artiklar om western finns sen är jag inte rätt person att skriva om det då ni har en hundra gånger duktigare Medarbetare här som kan sina saker. Jag tycker fortfarande det är synd att du smutskastar en gren på det sättet.
linaN, bra, jag respekterar din rättframhet också! men som du skriver: "jag ifrågasätter min egen hästhantering dagligen när jag är med min häst".. det är ju inget som syns tydligt i det du skriver här.

anledningen att lina la ut filmen var för att få fram en diskussion. inte att peka ut en viss ridgren. har ngn tolkat det så så är det en tråkig miss.
ang. reglen med hjälmlöshet:
vi kan inte ta ansvar för vad som ligger på internet. fotoalbumen har vi inte en möjlighet att hålla koll på och det är faktiskt ens personliga sak, inget som har med ridsport att göra.
sedan är det så att faktiskt barrellracing är en westerngren och i reglerna står det: Med hänsyn till att det på dressyr och westerntävlingar inte används hjälm kommer bilder från tävlingar med hatt att godkännas.
nu har iofs inte ryttarna på filmen hatt, men det är nog så svårt i en så fartfylld gren som barrellracing. ;)
så mao, ni som är westernryttare. ta inte illa upp pga filmer som visar diverse westerngrenar. likväl som hopp/dressyr ryttare inte ska ta illa upp för filmer som visar deras grenar. det finns för/nackdelar med alla ridgrenar!
lorita, jag hade uppskattat om du ville skriva ngn artikel om westernridning! CBA har inte så mkt tid just nu med jobb och familj/häst. inte behövs en westernridning.ifokus, det finns gott om plats för er westernryttare här inne! =)

Jag har också jobb, hästar, familj och två egna forum så tack det räcker gott för mig också.
Sen kan du ju läsa #0 och det är helt klart att rida runt tunnor inte är något man ska syssla med.
Vad det gäller hatten så får man poängavdrag om den flyger av. Det säger nog något om skikligheten hos dom som rider på filmen.

erbjudandet står fast om du ngn gng skulle vara intresserad lorita!

#81 jag kan ju tycka att det oxå finns saker man inte ska göra. men skillnaden är väl där att jag inte tar upp dem då jag vet vilka rabalder det skulle skapa.
man får acceptera andra åsikter helt enkelt. jag tror att ni hade kunnat överbevisa lina om ni velat, att det itne är så hemskt med vissa saker. ;)

Innehållet raderat!