Vem är er förebild inom ridsporten?
Vem är er förebild inom ridsport? Förklara gärna varför hen är er förebild. Hade varit kul att veta.
Säg gärna både någon som ni själv känner och ser upp till och kanske någon större hästprofil som t.ex en världsryttare🙂
Har ingen förebild, gör allt i mitt eget tempo och följer mina egna drömmar, går inte i någon annans fotspår utan jag gör mina egna. Sen gillar jag Patrik kittel och skulle gärna bli lika bra som honom
Well, har tre förebilder. Travtränaren jag är hos, min storasyster samt min ridlärare/dressyr tränare. Alla hsr bra horsemanship, tänker långsiktigt och kortsiktigt, är bra på förklara och utmanar en hela tiden(lagomt mycket) och jag lär mig så sjukt mycket. Och alla peppar, stöttar och hjälper mig att göra det jag vill och brinner för. Och uppmuntrar mig att gå min egen väg. Att jag kan göra det jag vill. Sen vid motgångar tänker de positivt och kommer med plan B osv.
Emma Csendes! Älskar hennes hästtänk, hennes ridning och hennes resa. Hon verkar ha underbart djurtänk, inte bara för hennes hästar utan även hennes andra djur
#1 Att ha en förebild behöver ju inte betyda att du kopierar någon, det betyder ju bara du blir extra inspirerad av hen🙂Som att du kanske ser upp lite extra mot Patrik kittel
#2 Låter underbara! Tack för du svarar tycker det är intressant att se vad folk har för förebilder
#3 Visste inte vem det var faktiskt men sökte upp henne och hon verkar riktigt cool! Läste ett inlägg om henne och att hon tävlat i repgrimma efter massa prat hon svenska ridsportsförbundet. Förstår varför du gillar henne :)
Har ingen direkt men gillar också Emma Csenders😃
#4 Förebild "Någon som man gör något annat efter, mönster, exempel: någon eller något som man bör vara eller göra som, föredöme, ideal"
är en beskrivning av ordet förebild från synonym.se. Men jag gör mina egna fotspår. Jag ser inte upp till Patrik kittel, jag tycker han är en super ryttare. Mitt mål med ridningen är inte grand prix dressyr eller hoppning utan bara att ha en rolig tid med min häst och nå våra egna mål. Sen tycker jag andra rider bra och sånt men för mig är hästar mer än bara ridning. Sen kan jag gilla andras inställningar mot hästar, t.ex. gilla hur mamma tänker kring hästar, hur någon rider. Men det är inga förebilder för mig. Om jag fick följa min dröm skulle jag inte sluta som någon jag känner C:
Som förebild när det gäller hästhantering och ridning så är det min instruktör Suss Landin. Fantastisk människa på alla sätt och vis, tänk om jag hade en bråkdel av hennes kunskap! Sen har jag ett par gamla idoler som hjärtat fortfarande klappar lite extra för; John Whitaker (hoppning) och underbara Ulla Håkansson (dressyr). Så snygg och stilren ridning och justa mot sina hästar! Tyvärr finns det många ryttare på alla nivåer som rider på ett hårt och osympatiskt sätt och jag tycker att det verkar bli värre och värre. Det är väl skräckexemplen som sprids mest men fy tusan hur det kan se ut på framridningen för både dressyr och hoppning! Och ser det ut så i offentlighetens ljus, hur sjutton behandlar de hästarna hemma när ingen ser? Sen, som göteborgare, så får jag väl säga Hugo Simon. Nej, han rider inte särskilt trevligt men WOW när han kom in på arenan i Scandinavium! Hela publiken stod och vrålade så taket nästan lyfte. Han var dessutom uppe på Clareberg och tog Ridborgarmärket ett år (det var främst CRK som hade hand om tävlingarna på den tiden). Vet egentligen inte varför han var så populär just i Göteborg men det var något extra här.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#5 Ja, det är mycket tack före henne att tävla bettlöst i alla fall i hoppning är en grej. Hennes balans är också något man är smått avundsjuk på 😃
#7 Fortfarande tror jag det finns flera olika typer av förebilder och att det är olika för olika personer. När jag sökte upp vad det betydde fick jag också många olika förklaringar. T.ex att man blir modigare av att en annan person gjort det man själv vill göra eftersom man känner igen sig i personen, att man kan lära sig bra saker från vad hen gör eller att man orkar kämpa i svårare tider pga förebilden är där och man inspireras. Jag tror nog att du kan inspireras och se upp till en person utan att försöka gå samma vägg även om ordförklaringen förebild säger annat. Men det är bara du själv som sätter begränsningar. Har man t.ex Charlotte dujardin som förebild kan man bli inspirerad att få en bra sits när man ser hur följsam hon är och annat. Men det betyder inte att man försöker efterlikna henne. Sen måste du ju inte ha en förebild det är ju ditt eget val
#10 som jag skrivit har jag inte någon förebild. Gör mina egna spår och följer mina egna drömmar. För mig är en förebild någon man vill bli sån, eller någon man ser upp till. Jag har ingen sån person.
#11 okej😊 Men finns det någon du tycker rider på ett bra sätt eller en ridtränare som är bra på att förklara hur du ska göra? Någon som hjälpt dig lära dig det du kan som du gillar.
#12 ja mina ridlärare på ridskolan lärde mig rids men dom är verkligen inga jag ser upp till. Slå hästen med spö om den inte lyder minsta vink var deras motto
#13 då ser du inte upp till dem haha kan jag förstå. Men om vi säg såhär, finns det någon vars stil/hantering med hästar du beundrar? Tänk om en person skulle kakans förtroende efter en dag, då skulle du väl se upp till den personen och vilja lära hur den vinner hästars tillit så fort? Nu menar jag inte att en random person kmr till ditt stall å poff är bästis med kakan som dj kämpat länge med, men jag hoppas du förstår hur jag menar.
När det kommer till hantering av häst så gillar jag (och följer) tre kanaler på youtube:
Rick Gore (Think like a horse)
Ross Jacobs
Warwick Shiller
Annars har jag alltid gillat (och har) böckerna av:
Monty Roberts
Klaus Ferdinand Hempfling
Då jag inte är nån direkt tävlingsmänniska kan jag inte direkt säga att jag har nån "förebild" där.
Men vi har en vikarie ibland på ridskolan som jag älskar att ha lektion för då han gör mycket roliga lektioner, är riktigt glad och positiv, gör mycket övningar så det nästan är omöjligt att råka hamna i "kamp" med hästen och är jättenoga med att man ska berömma hästarna så fort dem gör minsta rätt så han brukar kunna motivera både ryttare och hästar under en lektion!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#15 Glömde ju Rick! Gillar starkt hans hästhantering, dock håller jag kanske inte med om alla uttalande han gör men men.
#16 Kan hålla med dig, men är väl som han själv sagt också, man ska tänka själv!
Tycker sällan det är nån man håller med 110% med men att kolla och lyssna på många olika och plocka sånt man själv kan känna sig bekväm med och som funkar för sig själv som individ är det bästa.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag beundrar Carl Hedin. Men eftersom jag inte strävar efter att rida dressyr på nån högre nivå kan jag inte kalla honom förebild. Hinrik Sigurðsson är den bästa tränare jag vet, på så sätt är han en förebild. Jag vet ingen annan som kan anpassa sig så efter vad just du och din häst behöver ha hjälp med. Spelar ingen roll om du kommer med bästa tävlingshästen eller skogsmulle under inridning, Hinni är lika dedikerad att hjälpa till. Eftersom bra hovslagare är en förutsättning för ridsport måste jag även nämna Zola Runsten! Hennes Instagram är en sådan källa till kunskap och förståelse för hästarnas hovar. Önskar jag bodde i Gbg-trakten och hade Zola som hovis.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Jag har inte jätte bra koll på alla stora ryttare, eller någon direkt förebild, men av det lilla jag sett och läst är min uppfattning.
Jag gillar Lisen Bratt Fredricson och Peder Fredricson´s häst tänk, speciellt Peder Fredricson verkar ha sånt speciellt band med sina hästar.
Gillar även Alexander Zetterman, han verkar rida så mjukt och följsamt, och även han verkar ha väldigt fint band till sina hästar, han tog tex hem en gammal trotjänare som han vunnit massor med, sålt, och sen skulle avlivas pga ålder, då tog han hem den och lät den leva sina sista pensions år hos honom.