Är det ens värt det?
Vi fick veta för någon månad sedan att vår, rätt nya, häst har artros. Dett var, vad ägarna sa, inget de har vetat om än heller känt någonting av. Varför vi kollade upp det var då han visade svag hälta vid böjprov av helben, plus att han inte hade kännts helt hundra. Grejen är inte att han har känts ”ofräsch”, utan mest ovillig och ingenting har gått framåt. När vi kollade var det alltså artros, i båda bakbenen. Han fick Metacam och ett rehabiliteringsprogram som vi följde. Igår var vi på återbesök. Han hade blivit bättre, men de sa att artrosen är någonting som alltid kommer finnas där, såklart. Att det är mycket dag till dag, upp och ner och så. Mina tankar kring hästen var att hoppa. Tidigare ägare har mest ridit dressyr. När han hoppat på videos har det sett ut som att han inte släpper igenom riktigt, men det har jag tänkt att det mest krävs vana att bygga upp. Nu tänker jag att det är pga smärta i och med artrosen. Jag går nu i tankarna om det ens är värt det längre. Han ska nu få än mer Metacam, stå i sjukhage, skrittas osv. Artrosen innebär även för oss återkommande besök hos veterinär, mycket planering som kan fallera, STOR värdeskillnad osv. Vi kommer absolut inte få sålt honom för nära samma pris som vi köpte honom för, dvs. Så jag funderar över att sälja. Det känns rätt drastiskt. Har inte haft honom alls länge, men har verkligen fäst mig. Dock, detta är inte nära det jag hade i tankarna. Jag har inte kunnat rida honom ”på riktigt” från det han kom till mig. Det känns bara hopplöst. Den stora ekonomiska frågan är även rätt central. Alla veterinärkostnad osv, för en häst som jag nu tvivlar på. Det låter hemskt, och hag trodde aldrig att jag ens skulle kunna sälja ett djur, men det känns hopplöst. Jag hade tankar på tävling och lite mer seriös satsning, men detta blev mer av ett skadeprojekt. Kanske rätt grotesk benämning, men det är vara så det känns. Jag vill att han ska komma till någon som inte kräver mer av honom och som vet vad han innebär. Som sagt sa tidigare ägare att han inte hade mågon skadehistorik etc… Så detta var inte direkt mågot jag signade upp för. Vad skulle ni gjort? Är det helt sjukt att ”vilja” sälja sin nyfunna bästa vän? (Jag förstår att det va texten att döma kan låta som att jag söker en häst som ska ”göra mig en tjänst”. Samt att hästen ska vara ”tillräckligt vra för mig”. Det är verkligen inte något i den stilen. Jag har verkligen fäst mig vid denna personligen och derby är mest därför jag köpte honom. Jag söker bara en som inte tar skada av det jag gör med den -ish.)
Jag skulle kollat upp innan jag köpt honom. Skulle om du vill hoppa, och tävla, sålt tillbaka eller iaf sålt. Jag skulle inte orka eller kunna åka till vet hela tiden oxh behöva vara rädd att han ena dan ska vara sjuk och andra inte. Så skulle sålt och köpt en frisk. Det är absolut inte schysst att sälja en sjuk häst frisk. Mena vågar man sälja tillbaka om dom inte ens märkt att han hade den? Skulle känna mig orolig att lämna en häst till några som ägt den men inte ens märkt en skada. Absolut inte sjukt att sälja honom.
Jag går runt och är orolig varje dag över min häst som haft tillfällig skada då han kan komma bli halt undet igångsättningen. Inbillar mig nog att han är halt ibland och det är sjukt jobbigt. Men vet att när han är bra så är det ju bra. Om du vill ha hästen till annat så köp nytt behåll eller sälj som lättare ridning. Känns kanske tufft men man har ju inte häst för attt få problem liksom. Har du inte det du vill så faller intresset också
#1 för övrigt är det inte svårt att missa en hälta. Jag såg inte på min utan tog ut kiropraktorn då han hade ont i rumpan men som sa jag tror han är halt åk o kolla. O veterinären sa att ja det är inte konstigt att missa för det syns inte alltid eftersom det inte är så tydligt jämt.
Artros är ingen "dödsdom", många hästar har artros, men få har symtom av det.
I ditt fall skulle jag tänka såhär, vill du rida för kul, tävla ibland på låg nivå, då skulle jag inte se artrosen som något hinder.
Vill du dock satsa seriöst, tävla på medel-hög nivå så är det bättre att sälja, hoppnings är slitsamt för lederna, och att du kräva att en häst med artros ska tävla på medel-hög nivå är inte shysst då chansen är stor att benen inte kommer hålla för det. Så då skulle jag sälja och köpa en ny häst.
Denna häst kan säkert passa som dressyrhäst, skogsmulle, kanske läromästare, mm.
Ang att ni inte kommer kunna sälja för det ni köpt för, ja hästen gick inte igenom besiktningen helt men ni valde att köpa ändå, då är det tyvärr smällar man får ta.
#1 man behöver inte åka till veterinären stup i kvarten för att hästen har artros.
Eller springa runt och oroa sig att den ska vara halt plötsligt, en artros häst kan bli plötsligt halt precis som en frisk häst kan.
Dem har inte sålt ts en sjuk häst, många hästar har artros utan att ha symtom av det. Det är köparens ansvar att besikta och kolla att hästen är frisk innan köpet. Tycker du är ganska hårt emot säljaren.
#5 det är väl ägarens ansvar att veta om ens häst har artros? Du får tycka vad du vill. "Alla veterinärkostnad osv, för en häst som jag nu tvivlar på" "Artrosen innebär även för oss återkommande besök hos veterinär, mycket planering som kan fallera, STOR värdeskillnad osv" "Han ska nu få än mer Metacam, stå i sjukhage, skrittas osv. " "artrosen är någonting som alltid kommer finnas där, såklart. Att det är mycket dag till dag, upp och ner och så." Här låter det som om det äe många återbesök och mycket som varierar per dag. Jag utgår från texten eftersom jag endast äger friska hästar. Jag köpte en häst med låsning, inget tidigare ägare visste om. Detta har fuqqat hela vår träning i nu 11 månader. Hade jag vetat om det kanske jag reagerat annorlunda. Vill inte att ts ska göra samma misstag.
#6 om du röntgade dina hästar finns det mycket stor risk att man hittar någon artros förändring på dem någonstans, men det behöver inte betyda att dem ha symtom, är sjuka eller lider av det.
Jag äger inte heller någon häst med artros, men 2 hästar i stallet har diagnosticerats med artros och rids och tränas helt normalt utan problem. Det är det jag menar, att artros hästar kan ridas, tränas och fungera normalt, dock skulle jag inte rekommendera en sån häst till någon som vill satsa på hoppning.
#7 kag utgår från texten. Där stod det att det är återkommande vet besök, sjukhage, metacam, och det varierar från dag till dag upp och ner. Om du vill tävla/ hoppa mycket är en rent av skadad häst inte rätt enligt mig.
Tack för svaren! Jag inser att texten kan ha varit väldigt luddig såhär i efterhand, hahah. Det enda säljaren sa var att hästen kan bli stel i korset, men att det endast krävs lite mer omvårdnad. Då hästen inte kostade så mycket gjordes ingen röntgen under besiktning. Ägarna hade dessutom sagt att det hade röntgats innan och att INGA fynd var funna… Så på säljarfronten är det mer om att vi mer eller mindre blev lurade. Skulle jag bara haft i åtanke att ha hästen till lite mer hobbyeidning/ lugn hoppning skulle jag inte tvivla alls. VÄRLDENS snällaste och bästa häst i övrigt-just vad som gör det svårt gör mig att kunna göra av mig med honom. Sedan har jag läst om de som har artros oh funkar SUPERbra. Ingen tvivlar, ingen dödsdom. Men, veterinären sa detta om just min häst, som jag skrev i första inlägget. Så att min häst ska kunna ridas precis som vilken annan, finns nog intw alls på kartan :( Jag hoppas att ingen tar det som att jag tycker att min häst är skräp eller otillräcklig eller så. Han är verkligen den finaste hästen jag sett, men som sagt vill jag bara inte utsätta honom för något han kanske ej klarar. Jag behöver mest ”stöttning” och hur man kan gå vidare och så. Hur vet man vem som är kapabel att köpa honom? Osv
Finns alltid en risk med att sälja djur. Man vet aldrig vart dom hamnar egentligen. Men ha inte bråttom träffa isåfall de som vill köpa os.v. Man kan t.ex lämna på foder med bra kontrakt om man inte kommer kunna sälja hästen med ett högt pris. Kanske till Någon äldre dam eller någon som behöver sällskap o tar hand om sina djur.