Korrekta skänkelvikningar
Hej. Nu när jag har en mer utbildad häst så tänker jag börja träna lite skänkelvikningar lite bättre och så. Problemet är bara att jag är i princip självlärd på detta område.
Såhär gör jag… Vi antar att jag ska göra en skänkelvikning undan höger skänkel. Jag ställer hästen åt vänster och gör ledande tygeltag med höger tygel. Jag håller emot med höger skänkel för att hästen inte ska bli för överböjd.
Nu till frågan: Vad ska gå först? Framdelen eller bakdelen? Jag har alltid tänkt att framdelen ska föra i skänkelvikningen, att det går snett framåt.
Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Inte lätt när tråden faller ner.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

framdelen ska väl vara före. Hur pass mycket är väl lite beroende på hur utbildad hästen är.
Tack så mycket :)

i en skänkelvikning ska hästen vara ställd från rörelseriktningen. Hästen ska vara nästan rak i kroppen, paralell mot väggen/staketet, och ställd i nacken. Framdelen ska leda något. Så i en skänkelvikning undan höger skänkel ska hästen vara ställd åt höger! Om du riden en skänkelvikning där bakdelen går lite före framdelen i ett dressyrprogram på tävling får du poängavdrag. Och som sagt, hur mkt tvärning man har, beror ju på hästens utbildningsnivå!
Hoppas detta hjälpte dej något :)
Tack så mycket :)
i skänkel vikning maximal tvärning så vill man ju att hästen ska vara rak från nos till svans, möjligtvis lite "öppen" från riktningen och en "tanke" ledande med framdelen. tänk på att skänkelvikning är en rörelse framåt, inte bara tänka åt sidan så man fastnar. enklast är att rida på medellinjen eller längs med lång sidan och bara flytta in nåt steg och sen rida rakt fram. varken häst eller ryttare ska ändra i kroppen då, du bara flyttar in hästen för en skänkel och visar den vägen utan att ställa. i en skänkelvikning ska man kunna ändra till att rida rakt fram i ett steg. mål: hästen parallell med långsidan när du flyttar in, du sitter som om du red rakt.
det kanske blev svamligt, hoppas nåt kändes klart!
Framdelen ska gå före om man inte är riktigt duktig, för då ska hästen vara rak. Vad jag har förstått är det viktigt att se till att bakdelen inte hamnar före framdelen.