Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 1053 ggr
SSK
0

Ridskolor för äldre nybörjare

Hej! Säger redan nu att om jag frågar på fel ställe för ni gärna säga vart det är bättre att fråga istället🙂

Börjar med att säga att jag har haft det ganska svårt att hitta ridskolor. Grejen är den att jag aldrig ridit på ridskola innan men har varit på ridläger med min moster två gånger. Där fick vi jobba lite på hållningen och sitsen under ridningen, att balansera på hästen, testa att galoppera (men känner mig inte helt säker på det) och så har jag hoppat små kryss. Jag är en lite äldre nybörjare (yngre än 18 men inte mkt), så känner inte att jag skulle vilja vara i samma grupp som 13 åringar och nedåt.

Jag har därför haft det svårt att hitta passande ridskolor. Då jag nästan alltid är mellan de olika kunskapskraven för grupperna samt att de äldre grupperna nästan alltid är mer erfarna, jag har testat att kontakta olika ridskolor som jag varit intresserad av men tyvärr har ingen svarat. Skulle gärna vilja rida i mindre grupper ( mindre stall) men det är inte det viktigaste. Har ni några förslag på ridskolor, privatpersoner fungerar också om de är utbildade, som skulle kunna passa mig? Det får gärna vara nära stockholm då det måste kunnas nås med kollektivtrafik.

BokDuvan
0

Finns det inga nybörjargrupper på storhäst? De flesta unga som börjar rida rider på ponny så på storhäst kanske du hittar några mer i din ålder, det är runt då man går upp till storhäst. Även om gruppen är lite lättare än dina kunskaper är det fortfarande bra att börja, du lär dig grunderna igen och kommer säkert att gå upp snabbare när du fått de kunskaper som behövs för att komma till nästa nivå

Maleficum
0

Ridskolan jag rider (Upplands-bro) på har ibland grupper för "vuxna nybörjare" och ibland har de även kortare kurser också under tex jullov och liknande man kan "starta" med.

Sen brukar grupperna ha rätt blandad ålder på sig, även storhästgrupperna så det finns många ungdomar som rider med de vuxna.

Även den ridskola min pappa rider på har vuxna nybörjargrupper (ligger dock ute på Färingsö så kan ju vara jobbigare att ta sig till kommunalt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Erica. Lundstrom]
0

Hör om att vara med i nybörjar grupp för vuxna =) finns iaf på ridskolorna här, min kompis på 16 började rida å red ngt år å red då I vixen grupp.