Kritik på min ridning
Oj svårt att avgöra efter bara några få bilder…. men ett tips är att försöka ha armbågarna in mot kroppen hela tiden!
Och att skänken hela tiden ska ligga mot magen, inte att bara hälen är emot och resten ute o flaxar!
Snygga bilder, skitsöt häst! 😍
hej :)
du rider vältigt fint och mjukt ser det ut som :) tips från mig med en otroligt petig å tjatig ridtränare XD är att he ihop dina händer, och vinkla upp dem, tänk typ du ska kunna se typ lillfingret, handleden eller ja(något sådant) (men du ska ju inte titta ned, men om du skulle titta ned // min ridlärareXD)
samt armbågarna ihop/näramre kroppen å lite högre hand, typ att ditt lillfinger ska vara just ovanför mankammen.
räta upp dig lite, samt upp med blicken :)
Haha ja #2 får alltid höra på ridskolan att jag ska vinkla upp mina händer! Anledningen att jag tittar lite ner är att jag är väldigt blyg och obekväm framför kamera så försöker att gömma mig lite genom att titta ner 🤪
#3 XD
min ridlärare(som jag har för min passhäst) kan vara riktigt jobbig ibland XD(men utvecklats enormt på bara 1 år som jag ridit för henne! för hon är på om så små detaljer, å sen när man fixar det, märk man så stor skillnad i sin ridning!
ibörjan var jag typ rädd för henne, men nu kan jag halvrest ligga ur sadeln så mkt som jag skrattar då det känns hopplöst XD var ngn gång hon placerade min skänkel som hon ville jag skulle, handen i vinkel å höjd å in med armbågarna. Jag tittade på henne å frågade "SKA jag verkligen ha händerna SÅHÄR högt upp? XD Hon skrattade å sa att jag skulle ha det. skulle sen rida framdelsvändningar. Det vart hundra gånger bättre å enklare men både jag å min passhäst måste sett fundersamma å konstiga ut för hon skrattade å frågade mig om det var svårt XD "eeeh, typ omöjligt XD"
men vilken skillnad sen, haha… tips inför min första dressyrtävling(vågade dock säga först jag skulle tävla måndagen samma vecka XD hade skjutit upp å berätta det då jag var rädd för hennes rekation.. den lektionen alltså XD hon var stenhård å inga undantag å 10 olika framridningsförslag beroende på väder, underlag, hur min passhäst var, hur jag var, osv. å om inte det gick så gör vi så osv. roligast var tipset väl på dressyrbanan, att tänka att jag pratar med dommaren, bokstäverna, högtalarna XD ALLT för att tänka på annat än att rida(för tex om jag pratar med ngn samtiidgt rätar jag upp mig, min blick å rid mer avslappnat å per automatik)
#4 Haha vi är ganska lika tydligen xD
#3 Ett tips att öva på för att hålla händerna i rätt vinkel är att ta ett kort spö eller pinne och hålla i under tummen ( alltså om du har händerna vinklade rätt så ska pinnen/spöt vila på händerna och man håller fast den med tummarna om du förstår min förklaring :P), en övning min kompis ridgrupp gjort ibland. (Hitta en bild här http://static2.devote.se/gallery/big/20100102/c18a53f9f9e3caabd657de231ae56215.jpg )
(Sen om jag är ute och går med hund brukar jag öva att hålla kopplet som om det vore tyglar för att öva in bra handställning).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Du vinklar ut tån och in hälen, håll foten rakt.
Armbågarna ska vara vid dina sidor.
Händerna ska vara med tummarna uppåt.
Kolla framåt, du kollar ner på hästen, du ska kolla vart du ska.
Men ser mjukt och fint ut, fin häst :)
Jag skulle inte råda dig att ha armbågarna in till kroppen eller händerna pekande uppåt. Det kommer göra dig stel i överkroppen. Däremot borde du titta upp mera, luta dig bakåt, ordentligt bak med skulderbladen. Tårna ska peka framåt. Skänklarna ska vara vid sadelgjorden och ha ett tryck i stigbyglarna🙂
Tack för svaren😃 Anledningen att jag tittar ner är för att jag försöker komma undan kameran lite, avskyr att bli fotad hehe