Annons:
Etikettstallet
Läst 1574 ggr
Sandra0202
2019-01-29 17:49

Redo för foderhäst?

Hejsan allihopa! En svår fråga att svara på eller att hjälpa till med! Vilket är förståeligt. Hur vet man om man är redo för foderhäst? Måste man kunna allt egentligen, som det känns att nästan varje ägare gör! Jag har haft denna fundering länge. Hur kände ni att ni var redo?? Ni med foderhäst får mer än GÄRNA berätta hur ni har det. För/nackdelar osv! Fyller 18 nästa år i september om det är något man vill veta!

Annons:
Vikan
2019-01-29 18:04
#1

Tror ingen ägare vet allt och och de visste särskilt inte allt när de första köpte häst. En del kunskap tror jag helt enkelt kommer med att äga en häst.

Men jag är fodervärd, och ser i princip bara fördelar. Jag betalar stallkostnader, hovslagare och annan eventuell kostnad och ägaren står för försäkring och liknande. Hästen står även i deras stall, men jag ansvarar för honom och det känns skönt att alltid ha de till hands och alltid ha någon att vända sig till. Som fodervärd kan man alltid vända sig till ägaren med frågor, och det är väldigt skönt än att stå som egen ägare och känna att all ansvar hamnar på en även om man har hjälp. 

Har haft en medryttarponny tidigare och känner ägarna till min foderhäst sen tidigare. Tror att när man har all baskunskap och lite till och stallskötsel och hästhantering med vad det innebär, så kan man vara redo. Hade först haft en medryttarhäst att först känna på hur det känns att nästan vara hästägare någon dag i veckan och se hur det känns. Man måste vara beredd på att åka upp till stallet i regn och rusk och snö och fixa sysslorna trots det och lägga ner tid varje dag på hästen

Travis D
2019-01-29 19:26
#2

Jah är snart 14 fick min första häst när jag var 12. Jag skrev en text om vad jag kunde om hästar och hur man ska reagera i olika läge och så fick mina föräldrar avgöra om dom tyckte det var tillräckliga kunskaper för en egen häst.

Rafflan
2019-01-30 14:01
#3

När du känner att du kan sköta om allt runt hästen själv och klarar den ekonomiska biten, en stor fördel är även att du har ägaren att rådfråga.
Det kommer alltid dyka upp frågor när man skaffar häst, ingen är fulllärd, det viktiga är att ha någon att fråga om råd/tips :)

Lona
2019-01-30 18:26
#4

Jag tycker att det är bra om man har varit medryttare tidigare, en engagerad sådan. En del kommer ju på sina dagar, gör minsta möjliga och har egentligen inte koll på såna saker som foderstat, skoning och sjukdomar/skador. Man kan inte kunna allt, men det är jätteviktigt att kunna bedöma när man behöver hjälp och då även veta vem man ska vända sig till.

Jag hade varit medryttare i många år när en av hästägarna i "mitt" stall frågade om jag ville vara fodervärd åt hennes häst när hon flyttade utomlands några år. Det var en trygghet att jag redan var hemmastadd i stallet, hade kontakt med hovslagare, veterinär och instruktörer och så vidare.
Det var roligt att vara fodervärd men tyvärr hade jag inte råd efter några år. De vanliga kostnaderna gick men jag fick oroa mig för en tappsko, att han skulle behöva dyrare foder, behöva veterinärvård…
Lösningen blev i och för sig suverän, ägaren som hade flyttat hem igen men inte hade tid stod för alla kostnader medan jag stod för allt ansvar, skötsel mm.

Något som jag tycker är jätteviktigt är att man skriver ett ordentligt kontrakt. Det finns färdiga att köpa (och förmodligen även att ladda ner från nätet). En veterinärbesiktning är också bra, för både ägarens och fodervärdens skull. Min foderhäst visade sig ha kotledsinflammation när jag skulle ta över honom, något han inte hade visat före böjprov. Jag tog honom i alla fall men ägaren fick stå för samtliga utgifter tills han var helt frisk och i full kondition igen.

Numera är jag "bara" medryttare igen men det är mest av hälsomässiga skäl - och ekonomin. Mina medryttarhästar har jag gratis, får faktiskt betalt emellanåt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Zadeira
2019-01-30 19:02
#5

Jag hade halvfoderhäst på ridskolan för en herrans massa år sedan. Eftersom det var en ridskolehäst som då ägdes av ridskolan innebar det att stallchefen/ridskolechefen alltid hade koll på hästen (genom att hon var där var dag, samt att den gick ridskolelektioner ett par dagar i veckan). Var det något jag inte kunde så visste hon alltid vad som skulle/behövde göras och såfick jag alltid vara med och titta, prova  och lära mig. ) Hade jag frågor var det inte långt till närmsta hästkunniga vuxna. Det gjorde att jag kände mig redo att faktiskt ta det ansvaret. För mig var det liksom en känsla av att jag kunde och vågade lita på mina egna förmågor i kombination med tryggheten att det alltid fanns hjälp att få. För mig var det också så att situationen kom perfekt, jag trivdes på ridskolan, trivdes med stallchefen och ridlärarna, trivdes med de andra tjejerna i stallet, blev ögonblicksförälskad i hästen det gällde samma dag han kom och kände att jag redan spenderade så mycket tid där att jag lika väl kunde bli delfodervärd och faktiskt lära mig så mycket jag kunde under den perioden.

Nu är det ju skillnad på halvfodervärd på en ridskolehäst mot att stå ensam som fodervärd åt en häst, men jag tror ändå att grunden är detsamma. Att man framförallt är ansvarsfull och villig att lära sig precis allt! Att man givetvis kan sköta en häst och rida grunderna, känna sig trygg i sin hästhantering och ridning. Med det menar jag inte att man behöver kunna "allt" eller vara superduktig, utan att man ska ha så pass mycket kunskap att man känner sig trygg med att ansvara för en häst.

Jag tror att det viktigaste är att man har många hästkunniga runt omkring sig och kan få hjälp med oavsett vad det är som dyker upp. Att stå i ett stall med många kunniga underlättar verkligen, då har man någon som man kan fråga om vad det än är och som kan hjälpa en med situationer man inte varit i förut. Så mitt topp-tips är att verkligen välja stallplats som inte bara är bra för hästen, utan en som du känner att det är trevligt och hjälpsamt folk som kan mycket och är villiga att lära dig.

powerade
2019-02-03 22:39
#6

Är man redo att motionera i ur och skur och lägga pengar på en häst som också kan komma att bli skadad och har en bra grund tycker jag man är redo. Ett tips är att ha hästen i ett stort stall med mycket folk. Min erfarenhet är att alla vet olika saker och därför får man väldigt mycket kunskap.

Annons:
Upp till toppen
Annons: