Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttidningsurklipp
Läst 609 ggr
gejsa
0

Suck! En häst till!

jen
0

nä, fy vad tråkigt :(

AnnaLundin
0

Pja, vi får aldrig läsa löpsedlar och stora rubriker om alla de hästar som dör hemma i sina stall eller hagar. Eller alla ston och/eller föl som dör i samband med fölningarna.

Sensationsjournalistik skulle jag vilja kalla det, som kan utnyttjas av alla som anser att det är djurplågeri med kapplöpningssporter för hästar.

JA, det är jättetråkigt när hästar skadar sig och dör/måste avlivas, det är inte snack om saken. Men det förstoras upp lite för mycket ibland.

thilda-
0

oj vad många hästar som dör nu :O det är ju flera stycken som har dött nu!! :O

__iE
0

usch :(

gejsa
0

#2# Klart man inte får veta vilka hästar som dör hemma i stallet. Tack och lov måste jag nog säga. Vet en till som dött i dag fast i ett privatstall tex. Hur många till kan det vara? Det jag tycker är otäckt är ju när hästarna är i tjänst. Att dom avlivas pga åldern är ju en annan sak eller av sjukdom.

AnnaLundin
0

#5 - Pja, det är väl lika otrevligt när en häst måste avlivas "i tjänst" när den bryter benet hemma på ridbanan, vilket är exakt vad som hände ett par byar härifrån tidigare i höstas. Hästen travade runt på volten i paddocken, när ena skankbenet bara small precis rakt av…. Tackochlov var jourhavande distriktsveterinär ganska nära, så en halvtimme senare var hästen avlivad.

Jag tycker det är trist när det förstoras upp såpass som det gör på kvällstidningarnas sensations-löpsidor, för det ger liksom en skev bild av sporterna.

gejsa
0

#6# Ja, men folk är inte intresserade av att veta om din grannes gamle brunte dog i en olycka på ett ridpass. Mot om det var en känd tävlingshäst som skadar sig illa när en är i tjänst.

Jag vet också en massa hemolyckor men det var inte det som jag ville visa nu. *ler*

gejsa
0

Glömde skriva att jag sätter inte ut detta för att jag är emot trav eller galopp. Som du kanske såg för någon timma sedan så visade jag även ett utklipp från en olycka när en flicka red och den skenade ut på en väg och blev påkörd.

Jag sätter ut det mera för at vi ska stanna upp och tänka på att livet är kort ibland. Att man ska ta tillvara av det man har så länge man har det kvar. Att det kan gå väldigt fort ibland. Plus att jag tycker det är så otäckt med olika olyckor. Har eg inget annat syfte.

LinaN
0

*säger itne ett ord*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

PimTheGreat
0

Gråter..usch vad tragiskt när sånt här händer…