Häst
Hur lär man sig att få bra sits utan häst? Behöver främst träna med sitsen i galoppen så finns det några tips eller övningar som gör sitsen stadigare? :) Rider bara en gång i veckan just nu så säg övningar att göra utan häst :)!
Bra sätt att förbättra sitsen är att träna bålstyrkan och stabiliteten!
Jag började för några år sen att sitta på en pilatesboll framför datorn istället för en vanlig datorstol och har på så sätt tränat upp bålmusklerna (man sitter ju aldrig helt still på en boll) och min ridlärare märkte direkt skillnad på min sits att den blev bättre bara efter några veckor.
Sen är ju även balans bra att träna :)
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
börja sitta på stolar utan rygg, när du rider kan du tänka dig att nästan luta dig lite bakåt. många blir ostbågar i galoppen och då brukar det hjälpa att i början låta sig lite bakåt för att sedan bli rakare och rakare- det funkade för mig C:
Som #1 säger pilatesboll är super. Sitt gärna och försök hålla upp fötterna. Plankan är bra. Sen när man rider att kanske rida barbacka ibland:)
Bra tips :)!! Ska nog köpa en sån boll som man kan ha istället för vanlig stol
För att få bättre balans osv, ställ dig framför badrumsspegeln med lätt böjda knän. Och händerna ihop som om du hade tyglar m armbågarna in osv. Rak i ryggen. Öva sedan att svänga åt tex höger, då tynger du i höger sida utan å lyfta din vänstra fot samt roterar överkroppen, å så åt andra hållet å osv. Haha sämst å förklara men då övar du din blick, hand, samt att ha jämn vikt i båda stigbyglarna. Var den jag konkret kom på nu från min dressyrtränare. (hon brukar ge mig många övningar jag kan träna utan häst osv) haha å sa hon stått många timmar så framför spegeln.