Tömkörde i skogen
vi tömkörde i skogen igår.
Använde kapsonen vi fick av Rita.S men är nog på gränsen att säga att dne inte fungerar så bra för oss, den sitter inte så stadigt som jag ville, men han svarar bättr epå den än på hacket nua iaf.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Här körde vi in, men sedan tog det tvärstopp. Tösa halkade efter att ha blivit inskuffad i ett träd (men hon slog sig itne iaf.) och därefter krävde jag at tha nskulle backa ut ur rissnåret ha nhamnat i, och hästen backade! o backade! helt otroligt! :) Han vart så oerhört duktig. Halterna börjar sitta fint nu, det är bara svängande hjälperna som inte fastnat helt o hållet….

Jag kan helt acceptera att du inte gillar bett… Men du borde i allafall lära din häst ha bett då du inte alltid kanske kommer att ha honom…

Hur mkt kan han ännu, kan han förhållningar, svänga, stanna osv?
Där har vi en man som hjälper til att hålla värmen :P (pik emot min tråd om att klippa bort all man och lugg (fortfarande under planering) där det disskuterades om den höll värmen eller inte)

Han kommer kunna annvändas för skogsarbete i framtiden :D
#4 förra hösten hade han bett max 10 gånger, de gågner vi försökte göra något mer än bara leda så protesterade han, och jag tänker itne tvinga honom och orsaka honom smärta.
Och jag tar faktiskt litet illa vid mig när du säger "Men du borde i allafall lära din häst ha bett då du inte alltid kanske kommer att ha honom…"
Jag kommer inte sälja, hellre bor jag på gatan än säljer min häst. Han kommer stanna hos mig till dödagar. När han är 30 är jag 52… så ser planen ut, förutsatt att han inte blir sjuk eller allvarligt skadad innan dess. :)
Och det är ju knappast som så att jag har tävlingsambitioner som gör att jag vill byta häst eller kommer växa ur honom heller ;)
Han börjar lyssna på förhållnignarna och gör nu väldigt fina halter och har även börjat stå tills jag ber honom om att röra sig framåt. Svängandet går det litet knaggligt med men just nu är det viktigaste start och stopp. På raksträckor så gör vi litet sicksackningar o när han ger efter för tömmen så får han beröm och när han rör sig mot tömtaget så får han massor beröm.
Han börjar även förlika sig med känslan av att gå före… det var litet osäkert till en början med. Siri går framme mest fall i fall vi hamnar i en gran och för mentalt stödför honom så han itne blir helt ensam frammetill.
Han får gå o nosa litet, han åt även litet gran och annat mums på vägen. Dock blev jag väldigt upprörd när jag hittade en stor glasskärva i backen. Plockade upp den o slängde i stallet…. Den var värsta fotangeln…. *ryser* den hadde gått rätt in i en hov om ngn ridit på den…..
158 över marken mäter han, lika hög som min medhjälpare är lång! :) Sambon står på en stubbe ofotar :)

Hur hög kommer han bli?

super fin pålle :) hur gammal är han ?

#7 jag jobbar alltid mina hästar för att dom ska kunna bli hanterade av alla, vem vet i morgon kanske jag krockar med bilen? Vem ska då ta över mina hästar om dom inte är utbildade för att kunna hanteras av alla. (Jag har varit på för många begravningar för att tro att jag är odödlig)
Sen skulle jag inte tveka en sekund att ta en häst som aldrig haft bett i munnen, det är något man kan lära hästen långt efter att den blivit inriden. Fortsätt du bett löst så länge det funkar för dig och hästen 

Min pålla blev lärd att ha bett i munnen som sjuåring, värkar ha gått hyffsat bra fastän det är gjort utav idioter, säger som Lorita, tror just bett-delen inte är något att oroa sig över att lära sig senare i livet om något ändras :)
#8 och 9
Han är 2½ och är idag ca 158 hög, mamman 160 och pappan 183…. Så vår zigienarmätning vi gjorde förra sommaren visade på att han kommer hamna någonstans mellan 165-175 i mankhöjd. jag hoppas ha nstannar på 170.
#10 och #11 som sagt, själva bettdelen är så pass enkel att lära en häst att jag itne känner något tvång att lära honom det nu. Han har haft bett i mun och det har varit så positiv upplevelse o mdet nu kan bli…. :S Me nha när itne svårtränsad med bett, men jag mår dåligt av att ha bett på honom.
Och det här emd o jobba så att alla kan hantera honom. Siri, hon är 15 år, liten nätt tjej på kanske 40kg som inte är särkilt lång, men hon hanterar honom bättre än den andre skötaren (som ändå är väldigt duktig) som både är längre och starkare. Han är ju på intet sätt svårhanterad, vilket är väldigt skönt. ledde honom fårn hagen med grimman om halsen på honom idag.
Men jag jobbar väldigt mycekt emd röstkommandon, och när de sitter ska jag börja lägga till handkommandon, oavsett om det gäller att backa eller resa sig på bakbenen, men så långt i våra trick har vi inte kommit ännu. Just nu ligger mycket fokus på tömkörningen.
Kul att det tycks funka med dina skötare och att de inte alls verkar "ridkåta", som så många andra skötare kan vara..
#13, nej ridkåta är de inte. Lät Siri låna he men av mina dyra filmer ^^ hon är väldigt redig den tösen, precis som Elin. Och den som är mest framåt med ridnignen är väl Elin, men jag har sagt det att det blir litet hängande på till sommaren och sitta på får de tidigast göra till nästa höst. Men ingen ridning än på minst ett år.
Han ska helst köras i 1-2 år för att bygga upp kroppen och undvika att lägga långvarig vikt på ryggen, att flickorna sitter 5 minuter var en gång i veckan lär inte skada nästa höst…. kanske bli ledda runt ett elelr två varv i ridhuset och sen får det vara nog.
Ska börja lägga upp en tidsplan nu för hur den fortsatta utbildnignen ska gå till.
Ska ev till ridhuset imorrn kväll, eller tisdag kväll, du får gärna komma dit om du vill, behöver alltid en extra hand ^^