Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 1266 ggr
Pvppi
0

Vad Krävs Av En Häst?

Hej! var ett bra tag sen jag var här men jag och några vänner har nåt vi pratar väldigt mycket om på senaste tiden och det är vad som krävs av hästar i olika inriktningar, både engelsk ridning och western och allt däremellan.

Ex, en kraftigare häst skulle ju kunna tävla vad som helst men skulle göra bäst i vagns körning medans den troligen inte skulle ta sig så högt inom hoppning, eller att en lättare häst skulle göra betydligt bättre inom hoppning än i dressyr.

Så nu till frågan; Hur skulle du beskriva en passande häst för olika inriktningar?

Travis D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 det där stämmer inte. Har vänner som tävlar kallblod (kraftigare häst) på 130 utan problem. En kraftig häst måste inte ha lättare för vagnkörning. Många kör ju welsh ponies (som är som små araber) och tävlar dom i det. Jätte vanligt med welsh ponies inom körsporten. Och dom är ju oftast nätta som araber.

Men för vanlig engelsk ridning krävs väl endast en ridbar häst, I western används ofta: Paint, Apaloosa, mustang och quater hästar. Men även andra raser.

Travis D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

DU borde kolla in kallblod kan, från SIHS. Dom visar när dom, en ardenner och en nordsvensk kör dressyr på hög nivå och är jätte duktiga. Kolla deras framträdande. En nätt häst kan ha lika svårt för hoppning som en kraftig och tvärtom. 

Har tävlat 90 med min nordsvensk utan problem.

Här är lite bilder som bl.a visar att kallblod KAN! C:

" Kallbloddressyr med Ardenner och Nordsvensk

Både Linda Nilsson med ardennern Torsten och Jessica Jacobsson med nordsvenska Nitro tävlar till vardags i ordinarie klasser på dressyrtävlingar. Här kan ni se dem visa att ”kallblod kan” och kanske få inspiration och ett och annat tips om hur man bäst tränar sitt kallblod allsidigt och hållbart!"

kolla deras uppträdande borde finnas på yt :)

Pvppi
3

#1 Nu var inte riktning det min punkt utan bara ett exempel, som jag sa alla hästar kan ju så klart tävla i allt dock finns det hästar som är vanligare att se inom vissa områden för att dom passar bättre för det. 🙂

Travis D
0

"Ex, en kraftigare häst skulle ju kunna tävla vad som helst men skulle göra bäst i vagns körning medans den troligen inte skulle ta sig så högt inom hoppning, eller att en lättare häst skulle göra betydligt bättre inom hoppning än i dressyr."

Det är säkert sant men att säga att en kraftigare häst skulle göra sämre är falsk info och kränkande mot dom kraftigare hästarnas ryttare. 🙂

Vikan
3

#1 Däremot kan det vara mer skadligt för kallblod och större och tyngre hästar att tävla högt i t.ex. hoppning och är därför inte anpassad att användas till högre nivåer i tävlingar. Många kallblod kan däremot ha väldigt fina rörelser men är i större mån anpassad för brukskörning. 

Westerngrenar brukar små, kvicka hästar lämpa sig helt generellt och halvblod brukar lämpa sig i hoppning och dressyr eftersom de är mångsidiga. Fullblod med fart brukar passa in i galopp och uthålliga raser - som araber - till distans. Det är väl det generella man anser om inriktningar och raser.

Tillägg: jag själv älskar kallblod och lär köpa någon form av kallblod i framtiden eftersom jag älskar hur de är uppbyggda.

Pvppi
1

#4 Förlåt om du känner dig så kränkt av just den kommentaren förstår dock inte varför du verkar bli så himla upprörd över just det.

#5 Tack för svar 😃 hade helt glömt att araber faktiskt var populära för distans men det är väl som man oftast ser på tävlingar. Ja kallblod kan vara riktigt mysiga, speciellt mot vinter när dom får längre päls!

Travis D
0

#6 blir "upprörd" för att folk alltid tror att kallblod ska vara sämre än andra hästar för att dom är tyngre m.m folk verkar tro att kallblid bara duger till skogs ridning och körning. Men welsh kan dra vagn och nordisar kan tävla dressyr. #5 det har du helt rätt i, men om man tränar som rätt från början så blir det lika lätt för dom som för vilken annan ras som helst. Vill inte verka otrevlig men blir less på att folk alltid ska se ner på kallblod och alltid tro att dom är sämre..

Pvppi
0

#7 Sa aldrig att kallblod bara duger till körning men det är det dom ofta används till (samt med bruks arbete) eftersom det var det som var avlade till förr, har absolut inget emot dom om nånting så tar jag kallblod före varmblod eller fullblod alla dagar i veckan efter som dom ofta är lugnare. Förstår om du missförstod meaningen men det är inget att för fuss över.

HejsanALLA
0

Finns massa gemensamma egenskaper tävlingshästen måste besitta. Mentalt, tekniskt och atletiskt. Många kräver sina hästar ska ha ett stabilt psyke för inte stressa upp sig vid stora tävlingssammanhang.  All ridning kräver en liksidig, uppmärksam, uthållig och smidig häst. Mer eller mindre. Distans hästar kräver oftast större lungor medans en hopp häst måste vara fysiskt redo att kunna lägga all sin vikt på dennas framdel. Dressyrhästen kräver en hög nivå av samling och oftast en naturlig lätthet för att sätta sig. Det går att göra en stjärnhäst av massa hästar som inte uppfyller alla krav deras gren kräver. Men det viktigaste tror jag inte är fysiskt utan psykiskt. Hästen måste veta vad som krävs av den och vilja utföra det

HejsanALLA
3

Kallblodshästar är fantastiska.  Men den kan inte hoppa en 1,60 bana eller genomföra 7 minuters långt Grand Prix program. Däremot kan den göra så mycket mer. Den är unik och kan saker andra raser inte kan. Titta bara på islandshästen, wow alltså. Det man annars såg när ardennern trava in väldigt graciöst var att den hade en svårighet i slutet av programmet. Den blev helt enkelt tröttare.  Man kan säker lära en fjording piaff. Men det kommer med allra största trolighet inte bli lika bra som när ett halvblod gör det. Och om det endå blir det så kommer det ta väldigt många år. Hästen skulle vara alldeles för gammal för att genomföra Grand prix. Den behöver de rätta möjligheterna och en nittonårig fjording har inte den rätta uthålligheten. Nej de är inte lika lätt för kallblod med rätt träning. De kan gå endå men det kommer inte vara lika lätt. Jag har svårt att tänka mig att en nordsvensk skulle kunna samla och sätta sig på ett sätt som skulle motsvara hur hästarna idag gör det. Men det är bara vad jag tror. Jag är ingen expert på detta området. Jag kan ha helt fel. Nej de är inte bara några skogsmullar. De har ett perfekt psyke och arbetsvilja vilket jag nämner i kommentaren ovan är den viktigaste egenskapen

Gronstedt
0

Om något är upprörande så är det att somliga verkar tro att körning är något man gör med hästar som inte duger till något "riktigt". 

#10: Fjordingar kan mycket väl lära sig piaff och det tar behöver inte ta längre tid än för vilken varmblodshäst som helst, och den kan göra det precis lika bra. Men den kan inte göra det med lika flashiga rörelser, helt enkelt för att den är mer kompakt, och därmed får den inte lika bra poäng. Kallblod används ofta  akademisk ridning, som kräver mycket god samling. För att inte tala om körning - att dra tungt kräver massiv samling. Men än en gång, det ser inte lika flashigt ut. En häst som kan jobba i skogen en hel dag har mer än nog av den styrka som krävs för ett GP-program. Men inte den luftighet i rörelserna som anses vara eftersträvansvärd.

Travis D
0

#10 kolla in kallnlod kan från SIHS. Där visar dom att kallblod oxå kan göra det som Varmblod kan fram för allt dressyr. Kom inte här ich säg att dom inte klarar av det för det visar bara din okunskap.

Travis D
0

Vad en häst lär sig har inte med ras eller blod att göra. Det handlar om personlighet och psyke. Du kan inte säga att en fjording inte lär sig något lika bra som ett halvblod visar endast okunskap. Jag kan lära Nysve Piaff på en vecka (självklart kan jag inte det men med rätt tränare kan han det hahah) för han har det psyket men Kakan skulle det ta längre tid. Trots att hon är en tävlingshäst från tjeckien som tränats sedan hon var föl. För hon har inte psyket för att tränas så fort så hårt. Vill inte ha bråk eller så men kom inte och säg att kallblod är sämre eller lär sig trögare för kallblod är lika bra som vilken annan häst som helst.

shia
5

herregud, Alla hästar kan med rätt träning å tid för just den hästen! Men det är lite lättare för en häst med bra stam inom dressyr å rätt kroppsbyggnad som redan från dag ett satsas mot dressyr å rids av toppryttare å tränas mkt tidigt. Ofta satsar du inte så mkt på ett kallblod som kmr till världen då dens syfte "ofta" är något annat. du avlar ju på det du vill ha fram. 

Däremot är det ganska mkt svårare att hitta det där ex kallblodet som kan hoppa 160, när det bara är få av alla hopphästar kommer upp i de klasserna! 

ungefär som att korta människor kan spela basket- men kollar man i eliten-mestadels långa människor-för de har lättare. och om det krävs 100% av en med rätt förutsättningar, behövs det ksk 150% procent av en med inte så bra förutsättningar. 

ex så passar varmblods travare å kallblodstravare bäst för trav, enligt mig(å russ för ponnytrav då men ja)

sedan lite lättare smidigare till hoppning

mer välbyggda med lätta rörelser till dressyr

western-extremt oerfaren där så lämnar det tomt :)

sen, ex anses varmblod ofta klena till att dra tunga vagnar osv. Min passis på ett varmblod drar utan problem en stor tung vagn (jag å syrran orkar knappt dra in den i stallet, å den springer han full fart i backintervaller med, med en häst bonkades i gallret bakomför)

men han får han ganska mycket muskler för att kunna göra det som han gör,.

Pvppi
1

#14 Tack för svar, det här var precis såna här beskrivningar jag var ute efter! 😃

shia
0

XD 

men sen så vill alla ha olika också, då alla har sina för och nackdelar. om man säger så. ex så land travhästar vill man ha med sluttande kors-då spring de fort, men man vill samtidgt ha rakare om man vill ha en mer uthållig.

Maleficum
3

Det finns ju en anledning till att olika hästraser finns och ser olika ut då de under lång tid avlats för olika ändamål och även om de flesta raser kan göra de flesta sakerna kommer ju tex ett kallblod aldrig vinna tex OS i dressyr eller hoppning som de tävlingarna bedöms idag precis som att ett varmblod aldrig skulle kunna vinna en draft pulling tävling.

Kallblod är ofta lugna i temperamentet för att klara sitt arbete med långa dagar ute på fält eller i skog där mycket tid kan spenderas ståendes och väntandes. Stora kraftiga kallblod är vanligare nere i tex Europa där det är mer planmark med stora arealer att sköta medan lite smidigare kallblod var vad som krävdes i länder som Sverige där de behövde vara smidigare för att kunna ta sig fram över stock och sten.

Fullblod (som araber) behöver ha bra stamina och vara lättfödda för att klara det extrema ökenklimatet vilket gör dem extra bra till distans.

Quarterhästar är små och "stabbiga" muskelknippen som är kvicka i fötterna för att snabbt kunna starta och stoppa och vända på en femöring efter boskap.

Mustanger är rätt kompakta och kraftiga för att överleva i det vilda.

Iberiska hästar är också dem rätt kompakta med lätta för att kunna samla sig och vara lättvända och kvicka vid boskapsskötsel och tjurfäktning.

Moderna halvblod avlas för flashiga gångarter (i dressyr) och god hoppförmåga för tävling, för ett antal år sen var de mer "bastanta" då de skulle klara av att bära soldater i krig.

Mongoliska hästar (precis som islandshästar) är små, robusta, lättfödda och tåliga för att klara av att bo halvvilt i karga kalla landskap men ändå orka bära mycket vikt.

Finns ju en Sibirisk ponny (Jakutponny) som får supertjock päls på vintern och blir superlätt fet på sommaren (för att ha fettlager inför vintern), liten och kompakt, hittar lätt föda själv och är extremt anpassad det det kalla Sibiriska klimatet (klarar ner till -70 grader och deras andningsfrekvens minskar under vintern medan blodcirkulationen ökar). En sån ponny skulle ju säkerligen må jättedåligt i en annan miljö med andra förutsättningar och arbete precis som vilken annan ras som helst aldrig skulle överleva i deras miljö.

Alla hästarna har ju sitt egna värde och dem är alla bra på sina egna sätt och självklart kommer de ju briljera mer när de gör ett arbete som de är avlade för.

Ska man tävla riktigt höga klasser så är det ju en ras anpassad för dem som gäller men det är ju extremt tråkig att vissa raser (och deras ägare) nästan bli utmobbade (både av andra ryttare och domare) när de försöka tävla i lägre klasser där samspelet mellan häst och ryttare är viktigare än hur flashig hästen ska se ut (om man tar dressyr som exempel).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[thistletoe]
6

Som jag förstår menar TS på att olika hästar passar bättre till olika saker, inte att de inte KAN dessa olika saker. Här i länet har vi en bruksnordis som sopar mattorna med dressyrhalvbloden på dagen och går hem och drar harven eller ett timmerlass på kvällen. Adennern Torsten (googla, han är läcker!) tävlar medelsvår dressyr med fina resultat. Däremot skulle jag tvivla starkt på att varken Torsten eller den lokala bruksnordisen skulle kunna ha en chans att konkurrera mot GP eliten, hur mycket vilja de än må ha. De har inte rätt exteriör för att fysiskt möjligt kunna utföra avancerade rörelser på samma sätt som halvbloden. Det betyder dock inte att de inte anstränger sig lika hårt eller försöker lila mycket, de saknar bara fysiska förutsättningar för att utföra rörelsen på samma, i jämförelse, extrema sätt. Ungefär som att en tyngdlyftare inte kan förväntas vara smidig på samma sätt som en gymnast. Angående piaff så kan alla hästar, men man lär dem inte en korrekt piaff på en vecka. Först krävs år av att bygga upp hästen till att orka den graden av samling och självbärighet för att göra en korrekt piaff mer än ett steg. Min ponny har råkat ta ett steg en gång, på rent missförstånd, och trots god fysik orkade hon inte mer än ett steg. Sen hur höga benlyft och snävt vinklade leder det blir i piaffen beror helt på hästens fysiska förutsättningar, dess exteriör, som man inte kan göra något åt hur mycket vilja man än har.

HejsanALLA
1

#11  #12   #13

Snälla nån läs vad jag skrev. Skrev att dem hade ett fantastiskt psyke som bland annat gör de perfekta att lära in övningar med. Så att din fjording har lättare än Kakan ja visst för de är individuellt. Vad än häst lär sig har inte med blod men de måste kunna ha rätt fördelar. En ardenner kan inte hoppa 160 eftersom det är ohållbart och de inte har lättheten. Tyngre hästar har inte lika stor lätthet för utöva sånt som piaff. Sa aldrig att de har svårare att sätta sig. Jag skrev att NÄR de kommer lära sig att göra övningarna som dagens dressyrhästar kan göra dem kommer deras exteriör inte låta dem genomföra hela programmet med samma lätthet. Jag menar inte att lära fjordningen piaff kommer ta 19 år speciellt eftersom det redan är en övning som förekommer naturligt innan vi börja rida hästar men att lära den galoppombyten, saxen, passage, ökad trav, piruetter kommer ta längre tid för ett kallblod om de ska vara så som man efterfrågar i en grand prix. Eftersom de har svårare att utföra dem med samma lätthet. Jag tror inte att en nordsvensk heller skulle orka göra de övningarna i 7 minuter. Deras blod ger fördelar och nackdelar. Precis som halvblod inte kan göra vissa grejer de kan. De handlar inte om att utföra något utan att utföra det hållbart och på ett sätt som eftersträvas. Förstår att detta är känsligt men säg inte att jag är okunnig för har inte påstått det du skrivet att jag gjort

Travis D
0

#19 en connemara kan ha lika bra psyke. Du sa att dom inte KAN. Det är det jag reagerar på. Att du säger att kallblod inte kan. Ett kallblod måste inte vara en ardenner. Det kan vara en haflinger, en irish cob, en welsh cob (tror jag dom räknas som). Säg inte att dom kan ta längre tid för kallblod. för det gör det inte. Det kan gå lika lätt för ett kallblod som vilken annan häst som helst. Kolla in Kallblod Kan. Vilket kallblod som helst med rätt psyke kan orka med ett 7 minuters program. Dom tränar ju liksom 40 min-1,5h i ridhus- program. Om dom tränar dressyr. Jag LOVAR dig att jag och Nysve kan klara av ett 7 minuters program precis som vilken annan häst. Säg gärna vad ett halvlbod inte KAN göra. För med rätt psyke och träning kan alla hästar göra allting.

Du skriver som en okunnig person. Säger att vissa blod inte KAN bara för att dom är av en viss typ. Det är okunnigt. säger inte att du är okunnig men på hur du skriver så visar du endast okunnighet. Ja, Halvblod har fördelar i dressyren men inte lika mycket i körning. Men JO. Dom kan visst bli kör hästar och köra. Med rätt psyke och träning kan dom det. Att du kommer och säger att dom inte kan är bara fel.

[thistletoe]
4

#20 Beror helt på vad du menar för körning. I sportkörningseliten är det (vad jag sett) bara halvblod, eftersom de är kvicka och smidiga. Fyra kallblod i full huggning rör sig inte lika snabbt i precisionen eller Marathon, och saknar de där rörelserna jag pratade om tidigare i dressyren. Däremot är halvbloden chanslösa när det ska dras tungt i skogen eller på åkern. Jag uppfattar heller inte att #19 säger att de inte KAN, bara att de saknar samma förutsättningar för att bli lika bra. Det finns en anledning till varför vissa raser är underrepresenterade i olika grenar. Ingenting ont om raserna för det, de är bara avlade i generationer för olika arbeten och är därför bättre på vissa saker och sämre på andra.

Pvppi
6

#20 Jag ska vara ärlig och säga att jag tycker det är hyfsat ofta man ser dig i trådar (speciellt här på ridsport) där du går emot folk för att du själv verkar känna dig attackerad och försöker försvara dig bara för att nån har en annan åsikt än dig.

Travis D
0

#22 då vet jag C:, att hon kommer och säger att kallblod inte kan vissa saker är fel. Men hon själv verkar inte förstå det. Ja jag går emot dom som säger att vissa hästar inte kan. Försöker inte försvara mig eller så utan bara få henne att förstå att vad en häst kan inte hör med blod att göra utan psyke och träning. Har inte varit otrevlig eller så, har bara sagt ett en nordsvensk skulle orka med ett program på 7 minuter precis som ett halvblod skulle. Om ni har problem med att alla hästar faktiskt kan så kan jag inte hjälpa er.

#21 menar körning. Att hästarna drar vagn. Att helt enkelt en eller flera hästar drar runt en vagn. Menade inte körsporten eller trav men tänkte mer specifikt på hästar som drar saker i detta fall men annars vagn m.m. Men ett halvblod skulle kunna dra en vagn, den måste bara få lite muskler- som alla hästar.

[thistletoe]
1

#23 Häst med vagn är automatiskt körsport, precis som uppsutten ryttare är ridsport. Om ett kallblod är bättre än ett halvblod i körning beror helt på vilken inriktning inom körning du menar, ska man säga generellt så är de lika bra. Och ja, ska du koppla ett tungt lass eller köra tex ett marathonpass måste hästen tränas först. Ska den bara gå rakt fram i gångarterna med en lätt vagn (tex rockard) behöver den inte mer än ha gått i hagen för att klara uppgiften problemfritt.

HejsanALLA
0

#23 #22

Trodde du sa att du precis tittat in på tråden. Har kanske kommenterat i 10 inlägg och verkligen inte gett mig på folk som inte tycker som jag och det har jag inte heller nu gjort. Visst blir man lite irriterad på folk som inte verkar lyssna. Men ser gärna något exempel. Försöker verkligen uppmuntra folk och låta så proffsigt jag kan här. Kan erkänna att jag tog upp argumenten i tråden "vad krävs för att bli en bra ryttare". Kommer inte ihåg så mycket men har inte uttryck mig på ett otrevligt sätt.

Jag har verkligen inte sagt att dem inte kan. Har verkligen försökt säga positiva saker om dem. Att dem rörde sig graciöst i  Stockholm nu med SIHS. Att islandshästar är smidiga och har otrolig passgång. Och det är det jag menar. Islandhästen är byggd för passgång. Att lära en SWB passgång är svårare och tar längre tid för att det ska bli så bra. De kanske tar alldeles för lång tid för de ska vara i deras bästa år. Kallblod KAN. Men de får kämpa mer om de ska kunna göra passage lika flashigt som en SWB häst till exempel. De kanske kan lära sig passage samtidigt. Men för de kallblod med mer massa får man lägga in extra tid bara för att träna den att bli lika flashig. Som exempel. Usain bolt är inte lämpad på samma sätt att kasta kula. Han kan. Men han får träna mycket mer om han ska kunna mättas med eliten. Han kommer inte bli någon världsetta. Och dem som kastar kula måste träna mycket mer för kunna springa vid eliten inom 100 m. Å de kommer inte kunna slå usain bold eftersom de är inte lika lätta i kroppen. Men kallblod kan. De kan vara snabba, starka, smidiga, graciösa. De har också oftast bättre psyke, inte alltid som ger dem en enorm fördel

shia
3

En sak jag lagt märke till här. Är att det fokuseras otroligt mkt på att "kallblod ska bevisa" osv de är minst lika duktiga som halvblod osv. Men om man säger såhär, letar du efter en häst att ta med upp i klasserna å du har två hästar med samma temperament å utbildningsgrad å ålder osv. För samma pris, ett kallblod vs halvblod. Du väljer den med bäst form för det du vill. Om du ska köpa en häst till ex körning, att dra tugnt. Å du kan köpa ett smäcker fullblod eller en kraftig draghäst/kallblod. För samma pris. Det är klart att fullblodet kan tränas osv, men den börjar på helt annan nivå jämfört med kallblodet SOM ÄR AVLAT för just det. Vad är det som gör att så många antyder att "kallblod kan visst också göra si å så" Att den inte är sämre än den andra, men herregud om du går runt å säg å skriv så låt det nästan som den själv inte tror på det. Ungefär som man skulle gå runt å säga vi tjejer kan också tjäna pengar å jobba-eh. Ja det kan vi? Går männen omkring å säg vi kan jobba å tjäna pengar? Nej. Men det gör det ändå. Är så less på att det alltid handlar om att kallblod osv ska behöva Bevisa att de kan hela tiden. Inte sjutton kan alla halvblod å ridhäst ar piaff å värsta grand prix rörelserna? Vrf ska man då kräva kallblod kan det? Det finns en anledning till att dressyr. Hopp, kör toppen ser ut som den gör idag-kollar du tbx 100 år se de annorlunda ut. Man har avlat på de bästa genom årtionden, inte sjutton kan kallblod som inte a lats för ex dressyr/hoppning komma ikapp på en generation?.

Travis D
0

#24 Som jag skrev menade jag bara när man drar vagn. Alltså bara rider runt någonstans med en vagn bakom.  Tycker det är skillnad på att springa till skolan och att löpträna / tävla. Med andra ord. Tycker det är skillnad på att dra en vagn runt på en väg i en skog och att faktiskt träna/ tävla. Och därför försökte jag vara tydlig med att bara dra en vagn någonstans och dra något, som t.ex. fallna träd och sånt.

Har inte sagt att ett kallblod är bättre utan snarare att dom är lika bra och att det handlar om psyket och tränignen inte blod eller ras. Den måste vara inkörd, tränad med vagn bakom, kunna dra vagnen, tränas på komandon, tränas på hur den ska reagera m.m Så jo dom behöver tränas. Annars kan jag väl bara gå och spänna fast en vagn bakom kakan imorgon- hon går i hagen helt utan problem, hon har aldrig haft vagn förut men som du sa "Ska den bara gå rakt fram i gångarterna med en lätt vagn (tex rockard) behöver den inte mer än ha gått i hagen för att klara uppgiften problemfritt." så det klarar hon nog utmärkt. 

#25 det är exakt det jag säger. Med rätt träning kan alla hästar.

[thistletoe]
3

#27 Nu menade jag träning som i muskulatur och kondition. Jag förutsatte att hästarna vi hypoteserar om är både inridna och körda annars är exemplet värdelöst. Förra ponnyn min spände vi bara för vagnen och för ut med så jo, det går också, men det krävs rätt häst för det med. Jag tycker det känns som om du vinklar vad vi skriver till vad du vill, så jag kommer inte bry mig om att svara dig i den här tråden något mer.

HejsanALLA
0

Det är det jag sagt hela tiden när du sa att jag hade sagt att dem inte kan. Däremot har jag svårt att en fjording kommer kunna bli bättre än Valegro eller All in. Men jag kanske ser ett kallblod tävla mästerskap endå. Det är inte det jag menar. Dessutom är det ohållbart för en nord svensk att hoppa 160. Där krävs smäckrare för kunna ta sig över en tre kombination och bredda oxrar.  Jag har inte sagt nåt annat

Gronstedt
0

Det verkar som som om det pratas om lite olika saker här? Det är struntprat att påstå att kallblod inte kan samla sig eller inte skulle orka i arbeta i samling. Men det är sant att (de flesta) kallblod inte kan röra sig på det sätt som krävs för att vinna högre dressyrtävlingar. 

Sedan kan man förvisso ifrågasätta om man anser att det senare är "bra" eller inte. Tillräcklig styrka och samling för att utan inramning framtill häva dubbla sin kroppsvikt eller mer uppför en backe ger inga poäng, medan styrka och samling för att utföra extrema knärörelser med 75 kg på ryggen och stark inramning fram ger poäng. Jag är betydligt mer imponerad av det förra; andra tycker tydligen att det senare är viktigare.

#29: En fjording kan mycket väl samla sig lika bra eller bättre än dina exempelhästar, i synnerhet i tungt drag, men den vinner inga dressyrtävlingar på det. Helt enkelt för att man inte vinner dressyrtävlingar bara  på god samling och korrekta rörelser. Men om man anser att stora rörelser och flashighet är "bättre", så har du rätt.

#24: "Ska den bara gå rakt fram i gångarterna med en lätt vagn (tex rockard) behöver den inte mer än ha gått i hagen för att klara uppgiften problemfritt." Du har uppenbarligen dålig koll på vad som krävs för körning, varken fysiskt eller mentalt.

[thistletoe]
0

#30 så då menar du att en körhäst, som bara levt loppan i hagen de senaste åren och inte längre är i tävlingskondition, inte kan sättas igång med att köras? För jag har aldrig sagt att hästen i fråga inte skulle vara inkörd först, utan bara ur träning. Är så fallet så undrar jag hur fasen mina hästar orkat gå en meter spänd för vagn.

Lona
5

Faktum är att alla hästar faktiskt inte kan göra allt, oavsett lynne, exteriör, vilja eller träning. Flygande pass tex kräver en viss gen som bara vissa hästtyper har, däribland islandshästar, flertalet andra gångartshästar samt en del varmblodiga travare. Genen förekommer till viss del även hos kallblodstravare. Man kan alltså slita sig blå, det går inte att träna en häst med "fel" gener (tex SWB) att gå i flygande pass. Det är väl som sagt ingen som skrivit att kallblod inte KAN, men de har andra förutsättningar. Det handlar inte bara om exteriör utan även om lynne. Generellt sett så är ett kallblod lugnare och, vad ska man säga, jobbar "ihärdigt och segt" medan ett fullblod är livligare och jobbar mer explosivt. Inget konstigt med det, de är ju avlade så! Sätt alltså en kallblodsmentalitet i All In och du har ingen Europamästare, medan ett kallblod med All Ins mentalitet inte är någon höjdare att ha till skogsjobb. Det är ingen som sagt/skrivit att kallblod absolut inte kan, Läs tråden igen! Däremot har de inte samma förutsättningar för tex dressyr och hoppning på hög nivå - precis som varmbloden inte har samma förutsättningar för att tex dra tungt. Det är väl ganska självklart? #25, Jag tror inte att inlägget om att "attackera" i inläggen syftade på dig. :-)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

HejsanALLA
0

När jag sa att man leta efter dressyrhästar som hade naturligt att sätta sig under en och att samla sig på ett enkelt sätt menade jag inte att bara varmblod kan klara det. Jag menade att man leta efter egenskapen hos varmblod. Det jag har försökt säga är att ett halvblod orkar inte med samma styrka. Det är ohållbart för den att göra kallblodens jobb eftersom den är byggd på annat sätt. Varmblod har "flashigare" teknik. Om de tyngre kallbloden ska göra grand prix med samma "flashiga" teknik är det ohållbart för dem. Eftersom det skulle strida mot deras uppbyggnad. Sen tycker jag personligen att övningarna dem ska göra är ohållbara även för dem. Iallafall på det sätts dem rids idag, för det mesta. Men det skulle slita ut kallbloden lättare. Tränar dem för det får deras kropp påfrestningar som gör att de har svårt för att ta sig igenom ett grand prix program med samma flashighet som konkurrenterna med samma kvalité genom hela programmet. 

#32 Oj såg det nu! Opps 😃

#22 Sorry! Trodde du syfta på mig, som det kan bli!

shia
3

vill bara inflika en sak här, om vilken häst som helst skulle kunna nå toppen- skulle inte ettåringar efter bra stam säljas för miljoner inom både rid å trav å galopp :) 

då skulle de personerna ist köpa 200 för 10 000 ist. 

haha ni får ursäkta min ironi, men tänk lite på det

BokDuvan
0

#34, ja om alla hästar hade kunnat bli gå grand prix t.ex hade de inte varit dyra alls ju. Idag är det ju ganska få hästar som klarar av att utföra de riktigt avancerade rörelserna i ett dressyrprogram och de hästarna är ju mer eftertraktade och därför dyrare

tiger tok
4

Men snälla nån, tänk efter lite. Avel och olika raser hade inte funnits om alla hästar var lika bra på allt. Varför försvara kallbloden så mycket? Att säga att de flesta riktigt duktiga hopp och dressyr hästar är halv/varmblod är ingen kränkning. Kallbloden är bättre i andra grenar.

Travis D
0

#36 den diskutionen är redan avslutad. Säger intevatt kallbloden är lika bra som ett grand prix fram avlat halvblod. Men att dom faktiskt kan lära sig sakerntrots blod =)

BokDuvan
0

#37 fast ALLT kan den nog inte göra, inte ens alla varmblod klarar av de riktigt komplexa rörelserna inom dressyren, så vissa saker är faktiskt omöjliga, och det gäller både varmblod och kallblod

shia
0

Alla kan inte göra allt men många kan göra mkt. Men om chansen är 1 på 10000 bland halvblod ksk den är 1 på 100 000 på kallblod om man säg så.