Sitsakuten *Bild*
Hej gott folk! Ni som brukar vara duktiga p åatt titta p åbilder :)
Denna bilden lyckades jag gräva fram från en skiva och förfäras över min sits! Den rä fruktansvärd! Vad är era kommentarer om det?
Ska göra en tjusig paint bild av denna okcså å visa vad jag själv hittat för några felatkigheter i min sits där. :)
Detta är en bild som är tagen för ca 4 år sedan när jag red lektion på Landskronas ridklubb. Vi vänder snett igenom på bilden.
Samma häst, samma lektion, men i trav. Litet bättre men hurmycket?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Haha :)
#1 skratta itne! det är ju pinsamma bilder! Hoppas jag bara sitter bättre nu när jag börjar rida igen ^^

Det ser ut som du drar fram axlarna ? elr ngt annat lustigt ^^ (A)

lite raka armar..
#3 alldeles rätt, o tittar man på axel, armbåge och hand så syns det att händerna är tätt ihopa (hade fått åtsägelse av ridläraren att hålla ihopa och ner med händerna) så armbågarna pekar rakt ut mer eller mindre och axlarna är fram och uppdragna. Detta syns på bägge bilderna…..
Mer då?
^^,

Jag tycker det ser ut som att du håller balansen i tygel, iaf på första bilden.
Men jag ska inte säga nåt. Ser nog inte mycket bättre ut när jag rider 
Jag vill inte tänka på hur jag skulle se ut själv på såna här bilder ;)
Det jag tänkte på i första hand är att på andra bilden, den i trav, är du väldigt rak i ryggen, men liksom framåtlutad, ser rätt stelt ut.
På första bilden ser du nästan ut som du kutar lite med ryggen, axlarna är uppdragna och armarna tätt ihop..
kul o se vad folk säger :)
Har fixat mina fantastiska paint bilder men de kommer senare idag, typ ikväll när fler kommenterat sitsen :D
Som övriga säger så har du raka armar och drar fram axlarna mkt… Du får tänka på att du bröstar upp dig lite, fram med behagen:O)
Kruxet är att man faller fram helt när man stänger sig och drar ihop sig och iom sämre balans och faller framåt hela tiden.. Så dra bak axlarna, visa brösten ( ej stel och spänd) bak med armbågen, böj armen och tänk på handen…
På första bilden sitter du även mkt på rumpen och lite krum…
Ger ett spännt och lite osäkert intryck..
Vill se hur du sitter när överdelen hamnar rätt… det ena ger det andra:O)
(från en som kan vara glad om hon överhuvudtaget sitter kvar på en häst idag:O))
#10 som jag sa innan är bilden 4 år gammal och jag har i princip kanppt suttit på en häst efter det ^^
1, händerna tätt ihopa, nere vid mankammen. paniskt nedkrampade.
2, axlar uppdragna, framdragna och nacken spänd, kutar med övre delen av ryggen.
3. Kutar ävne med korsryggen vilket gör att rumpan kommer under mig.
4, stenhård armbåge, dålig böj ohc med ett paniskt ihopatryckande mot brösten.
5, låst höft med dålig elasticitet som gör att knät glider fram och blir påbörjad stolsits.
Så det hela taget ser jag ut som ett litet zickzack när jag rider….. och hästen ser itne ut till o tycka det rä det minsta bekvämt o ha mig på ryggen…..
Varför? Vi har ju redan kostaterat vad som är fel, men inte varför? Jo, vid den tidpunkten i mitt liv levde jag under hård psykisk stress som resulterade i psykosomatisk fibromyalgi, så jag hade vansinnigt ont i kroppen när jag red, ridnignen gjorde det litet bättre men bara för en kort stund. Så vardagssmärta som i det här fallet fibro kan göra en jävla skillnad på hur man rider….
Sedan andra bilden….
1, händerna fortfarande krampartade nere vid mankammen.
2, stel nacke och framdragna axlar, itne lik ailla som i skritten men inte långt ifrån.
3, armbågen mjuknar en aning, men inte mycket.
4, Höftens spänning kvarstår.
Tippar framåt och faller frmaför lodplanet för ryttaren. knäna fortfarande för högt upp. Skulle nog haft längre stigläder helt enkelt. Hästen däremot rör sig bättre och är itne längre lika störd av min sits, nacken är bättre och jag tjyvdrar honom inte i munnen.
ischa, läskiga gamla bilder…… får se hur man ser ut sen när man börjar rida igen. Hr pratat med en av ridlärarna och fårgat om det finns möjlighet att rida på hack elelr sidepull om man tar med sig det själv, och hon skulle ta upp det med ridskolechefen. Sa ju även att det var ett moraliskt/etiskt ställningstagande från min sida, och att ajg itne börjar rida om jag itne får rida bettlöst…
mmm…jag vill ha stigläderna ner ett hål…upp med näsan på dig och bak med armarna lite och sen slllaaapppnnnaaa aavvvv :) har ridit på Landskrona rk och tyckte inte om deras lektioner…gav mig inget… har sett dig rida på julia och där hade du en ganska bra sitts på henne! men då tänkte du inte på sittsen så mycket så då kom den lite mer naturligt! du var mer upptagen av den långe rakaren som hängde i linorna bakom julia :) så slappna av och ha kul och be någon titta när du rider och påpeka "felen" då så blir den nog bra i gen ska du se!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#13, jo så resonerar jag också, jag satt bättre på mina egna hästar än ridskolans.
Och jsut det där emd upp med näsan! :D *ASG* det är en klassiker, en privatlektion på en ridskola utanför Höör red jag en urgullig tinker (Joe) o där fick jag i varje hörnpassering titta rakt upp i himlen innan jag red framåt igen…. o det var jäkligt nyttigt! Men jag tappar gärna näsan ner i mankammen på hästen….
Synd att jag itne har några bilder från den ridskolan.
Jag gick ju bara en termin på Landskrona, ogillade ridlärarnas attityd väldans mycekt där….. litet den att "kan du inte rida så har du itne här o göra" mentaliteten.
Men nu när man är nästintill smärtfri så borde man ju kunna göra bättre ifrån sig tycker man :) Ska se om ajg får låna Saras Fairy nåndag o rida en stund i ridhuset….. O be sambon ta bilder.

Jag tycker att gumpen är fel (haha, bra anledning utav att annvända det dåliga ordet :P) och så länge som den är fel kommer resten bli mer eller mindre fel, eftersom de måste balansera upp mittpunkten.
Och som du själv pekat ut, du ser spänd ut som sjutton, går ju inte att komma ner korrekt då heller, och mår man psykiskt dåligt är man lite körd :(
Kommer du upp hit å inte beteér dig som en idiot är det stor chans på att jag försöker schasa upp dig på min älg ;) Går att få henne bettlöst, men det är lite små farligt för hon sitter inte ihop så väll 
#15, jag sitter gärna upp på din älg! barbacka också? :) men vill nog prova o hantera henne litet först så vi bägge överlever o förstår att vi inte vill ha död på varandra… o beté mig som en idiot? sånt har jag slutat emd….. göra bort mig är jag duktig på, för det är mycket roligare i efterhand :D
Jag hoppas ju att iom at tjag itne har lika ont längre att jag ska kunna emd hjälp av min kampsportsträning få igång muskelrna o kroppen bättre, samt att jag märker allt oftare när ajg sitter vid datorn att jag sitter ordentligt, dvs inte ihopasjunket som en annan påse nötter…
Läser ju en del Sally swift med centrerad ridnign o får många bra tips därifrån…. men oavsett vilekt så måste jag komma igång med ridnignen på ett eller annat sätt.
#16: Läser också Sally Swift, efter ett boktips här på forumet faktiskt.. jättenyttig läsning men man får mycket att tänka på i skallen = inte lätt att omsätta i praktiken 
#16, ooh oooh, när jag läste vad du skrev om en påse nötter, insåg jag att jag själv sitter som en säck med ris. hah !!

Hon är aldrig sutten barbacka på, så om inte jag gör det innan du kommer lär man väll få se hur det går 
Du kommer iallafall kunna säga mähä åt att hon markerar tydligt att det inte är kul att ha varken träns eller grimma i ansiktet och säkert skulle gilla att gå på halsring jämt ;P
Jag gör dumheter hela tiden, men försöker se till att inte upprepa dem iallafall ;) Min pålla är rätt förlåtande däremot, eller, kanske inte.. Hon har tjurat lite halft i över en vecka nu emot mig för att jag var dum emot henne
Men det skulle kunna vara mkt värre
Jag håller med Tessa om att det är svårt att omsätta Swift i praktiken. För min del är det mkt för att hon annvänder fel uttryck för att gå hem för mig, jag får jobba mig fram till egna bilder och uttryck på samma saker för att det ska säga klick och värkligen gå hem lätt och smidigt.. Något för dig med kanske?

Fö både LinaN & Tessa, läs Balance in Movement utav Susanne von Dietze, gärna den nya versionen som har bättre bilder och teckningar. Jätte bra bok om ridning med sits!
#20, den boken ahr ajg hört talas om….. ska se om ajg har råd o köpa den när jag blir miljönär
Den tinkern har ju jag med ridit! :) fast med världens sämsta sitts och jätte arg på ridläraren som sa tvärt emot vad jag fått lära mig under tretton år som ryttare :) men sikta in synen mellan öronen på hästen! Själv har jag äntligen fått en ganska så bra sitts! Till och med på Dionne! som man annars satt som en padda på ! sen spelar sadelen en stor roll den ska ju passa dig med precis som hästen! nu har jag en kanon sadel och fasar inför dagen jag ska skaffa en till den lilla damen! hoppas jag lyckas hitta en lika skön!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Jag tycker, förutom ovanstående kommentarer, att det ser ut som att du sitter llite åt höger, svårt att se från sidan.. men anar det.. du har ingen bild bakifrån?
Nepp, tyvärr itne, har som sagt itne ridit på 4 år… inte sådet räknas iaf. en lufs i skogen för 2 år sedan räknas inte ^^
Får se vad vi kan ordna framöver ^^ Som sagt, ska se om jag får låna ngn häst i stalelt o rida en stund.

du red ju både calippo o oskar förra sommaren lina!
just ja, jag satt ju upp på Calippo så du blev alldeles förvånad ^^
Och oskar vart ju tvärmysig o sitta på :D
okie, men det var mest o skrutta runt, o inte var det ngn som fotade heller :S

#27 ååh vilken nalle..! Jag vill ha en sån stor bamse =)