Wintec..
ja, jag har nog aldrig sett några fulare sadlar, men dem är ju så sanslöst SMARTA! :O Det är ju helt genialiskt att kunna bestämma bomvidden själv. Det är ju bara så sjukligt PERFEKT! Varför kan man inte skaffa sånt på vanliga lädersadlar? Typ prestige, Equipe, CWD och sånt?
http://horze.se/product_info.php?cPath=41_10&products_id=14170
http://horze.se/product_info.php?cPath=41_10&products_id=14161
jag har ridit en hel del i den dressyrsadeln, väldigt skön måste jag säga. men skulle gärna se hur dom ser ut mer välanvända, tror att dom kan se ganska skabbiga ut då…=/

#1 alla jag känner som har Wintec just dem jag länkade till, ääälskar dem ;) och dem är så smarta, det retar mig GRYMT! Varför kan dem inte vara snyggare? Syntet, oh my fuckning god. Så lågt kan jag inte skjunka ;)

tyckte väl inte att det var ngt större fel på sadlarna..?

#3 utseendet är väl inte så farligt OM dem inte var gjorda i syntet. Men jag tycker den första hoppsadeln ser hal ut? Nån som har en sån?

jag har inget emot syntet direkt… hade en jag red i på min gamla häst o den var jätteskön.. :) men alla är ju olika….

Håller verkligen inte med dig Japp! Jag tycker wintec-sadlara är snygga, synteten är faktiskt extra snygg. Och den bruna du länkade till är nog snyggast av alla, den bruna färgen tycker jag är bedårande :)
Kan be Jennie ta en bild på sin sadel så får du se den med på riktigt?
Min är en svart dressyr och jag trivs alldeles förträffligt i den! :)
Och ja! Det är smart att man kan byta järn! Gillar att man kan flytta knästöden med ;)

Problmet är väll att de ändrar sig i bommen när man ändrar på bomstorleken ;)
Men visst, det är ett bra system.
Jag har ju två W Isabeller och en 500 :P Fast jag annvänder bara en utav dem (Isabellerna är olika, är en nyare med den rakare bommen och en äldre).
Jag gissar på att de är hyffsat fula för att de trots allt just är i syntet och gjorda mkt ekonomiskt. Desutom så är det svårare att tycka något som alla har är snyggt ärligtt talat, jmf med någon Devocux sadel som man inte stötter på många andra som har alls kanske ;)
De bättre sadlarna har inte det, eftersom de oftast har mer böjda bommar som antagligen inte skulle klara av att vidgigningarna utan att få dålig form. Är därför man istället kan värma om bomarna och få det på ett mer exakt sätt.

#7 Jag har också hört att de ändrar sig i bommen ju vidare järn ju mer böjda blir dem.
visst är det bättre med en sadel som går att värma om, och som är gjord av LÄDER ;) Men närmsta sadelmakare bor 2 timmar härifrån med bil, tar 3 timmar med häst. Det är inte så peppat att åka dit med en unghäst som ändrar sig hela tiden :/

de var det ända under 12000 som vi hittade och låg bra på min ponny XD

#9 hur ser din ponnys rygg ut? har du några bilder på ryggen och sadeln?

men det finns ju lädersadlar där man kan ändra bommen på med koppjärn. bates är ju läderversionen av wintec.

#11 är bates alltid i läder?
jag börjar fundera på vad sjutton jag har för sadel. det står både "wintec" "bates" och "australia" på den (eller om det var sadelöverdraget…?). och den är i syntet och suuuperskön
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#10 tyvärr..
gillade den första sadeln du länkade till, tyckte den var ursnygg!

#12 vet du vad sadeln heter? Kan vara så att det står både bates och wintec för att det typ är samma märke men den ena får syntetmaterial och den andre läder….

#15 nej jag brydde mig inte eftersom den passade hästen. märket spelar ingen roll för mig
på sadelöverdraget står det "Bates australia" är jag 100 på. men på själva sadeln står det ju inte direkt över hela den. gissar på att det är en Bates caprilli om det nu finns en sån
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#12 Bates är alltid läder och wintec alltid syntet så det är nog en wintec du har…
Jag gillar inte någon wintec, ingen av dem är spec sköna att sitta i och dem är hala (förutom Isabellen och pro verisionerna) CAIR systemet suger.. Ändra bomvidd kan man ju göra på många märken (tex Prestige går att ändra på till viss del)…

http://www.idealsaddle.com/catalogue/saddle/15 ngn som vet ngt om detta märket?

Det står Bates även på de flesta Wintec-sadlarna. Däremot står det inte någonsin vad jag sett Wintec på Bates sadlarna. Vilket antagligen kommer ifrån att företagsnamnet egentlgienn är Bates?.
Min ser ut så här i ryggen och Wintec & Bates är aningen för rakt för henne.
jo fast det är ju ett ganska annorlunda syntetmaterial på Isabellen, den är som mocka nästan, inte sånt där dykardräkts-aktigt material som många andra syntetsadlar har.
skulle vara intressant att se hur länge det där mocka-aktiga håller.

Vanlig mocca slits ju rätt mkt, hyffsat snabbt.
Jag har ännu inte träffat på något exemplar av Isabellen som varit så pass nött…
jag gillar iaf att den har mer av en läderkänsla och är väl utformad, antar att det är därför den är såpass dyr jämfört med andra syntetsadlar…
går i sadelköparplaner nu eftersom jag fått ett lockande erbjudande om en 4 åring… om det faller väl ut så ska jag återkomma med bilder med den eventuella sadeln i slitet skick! =)

Jag har två st Isabeller, en som bara är ett halvår gamal och mkt lite riden i, dvs så gott som ny, och en som jag gissar på är omkring 5år, varit runt hos flera ryttare och rätt mkt annvänd, och den är är lite skitig (inte försökt få bort :P), men inte sliten i materialet iallafall mer än högst upp vid stigläderkåpan ifrån några stigläder.