Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3210 ggr
Viickan_
0

Tömkörning.

Jag är intresserad av att tömköra min häst, men problemet är att jag inte vet hur man gör riktigt ^^ . Jag kan longera, och har kört, men ingen aning om hur man tömkör. Nån som kan ge en liten förklaring ? Självklart ska jag ta hjälp av nån kunnig runt om kring, om jg väl ska prova.

LinaN
0

Jadu, kan din häst köras med vagn? i så fall har du det väldigt lätt för dig ^^

om inte, gå till biblioteket, låna en boken Körning, av Anders Ericsson, där går han igenom bland annat tömkörning.

Just nu håller jag på o tömköra min unghäst, han leds framme vid huvudet av en medhjälpare, medan vi håller på att lära honom att dels gå på framåt och dels att förstå tygeltagen, då enbart tygeltag inte riktigt går fram nu, så komerm vi lägga till kommandon för höger och vänster också…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

amandahandersson
0

Tömkörning… Ja hur förklarar man?
Man går bakom hästen och styr med tömmar, liksom. Fast det är inte riktigt så enkelt… Jag är dålig på att förklara!

Men tänk att du har sele på hästen. Sen går man på lagomt avstånd bakom (använd hjälm!) och ger kommandon, typ sväng och stanna. Det är viktigt att man har kontakt med hästens mun.
Första gångerna kan man be någon leda hästen, men om den är inriden/inkörd brukar det inte vara sådär jättestora probelm. Svårare är det om det är en unghäst som inte vet vad sväng och stanna innebär.

Jag är dålig på att förklara… Kolla på ponnytrav.ifokus eller gotlandsruss.ifokus, där finns det säkert någon som kan förklara bättre kring tömkörning!

Viickan_
0

#1 Jah, då kanske de blir enkelt då "min" travar är inkörd, men inte körd på ett bra tag ^^

Viickan_
0

Tack för tipsen (:

LinaN
0

#3 är det en inkörd travare så gör denna jobbet åt dig :)

Du kan inte göra "fel" med en inkörd häst…. alltså, du riskerar itne direkt o förstöra den. Så på med tömmar o ta en sväng i paddocken. Man kan även longera på töm.

Det lärde Zahara mig att göra förrförra vintern, o det är litet knepigt tills man kommer på hur man ska göra…..

Snuttan2
0

Varför vill du tömköra?

Jag är inte så stort fan utav tömkörning. Förstår liksom inte varför man ska köra utan vagn, vad får hästen ut utav det?

Om jag vore du skulle jag hellre titta på arbete på töm eller någon annan typ utav arbete ifrån marken på töm eller hand som är mer rid-orienterat än kör-orienterat.

Bobby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller med snuttan… Men snuttan: Du säger

Om jag vore du skulle jag hellre titta på arbete på töm eller någon annan typ utav arbete ifrån marken på töm eller hand som är mer rid-orienterat än kör-orienterat. 

Det kallar jag för tömkörning. Och det är den absolut bästa träning och utbildning en häst kan få! Bygger muskler, övar på lydigheten och utbildas.

LinaN
0

Allt man kan göra på hästryggen kan man också göra på töm, men det krävs mycket mer kunskap. Fördelen att arbeta hästen på töm, som tex spanksa ridskolan gör, är at tma nkan se hur hästen rör sig osv. En del till o med hoppar sina hästar på töm.

Snuttan2
0

Fast Bobby, det är skillnad på hur man utför tömkörning, arbete vid hand, arbete på töm, arbete på lång töm osv.

Tömkörning fungerar i stort som körning fast utan vagn, och man ger signaler på ett visst sätt.
Det finns massor med andra sätt att jobba hästen ifrån marken som ser snarliknande ut lätt, men som fungerar anorlunda/ger anorlunda signaler och ger andra resultat.

Som sagt, jag är inte särskilt förtjust i tömkörning som utbildning och stärkande för hästen som förstärkning till ridningen och samling. Men det beror ju helt på VARFÖR man gör det. Du kanske tömkör för andra anledningar än jag valt mitt arbete ifrån marken, inget fel i det :)

amandahandersson
0

Tömkörning är en kul sak som kan göra hästen mer lyhörd och mjukare. Dessutom är det kul med omväxling!

Och för unghästar är tömkörning riktigt bra!

lisette
0

är det en före detta travare så hade jag vairt lite försiktig.har du kört din häst själv?

LinaN
0

Både Jullan o Anna gick hur fint som helst när vi tömkörde…. men det är väl fårn individ till individ också skulel jag tro…. en travare som blir tokstressad vid körning kanske blir det vid tömkörnign också….

amandahandersson
0

Jag skulle nog kunna påstå att minst 70% (om inte ännu fler…) travhästar faktiskt är lugna att köra hemma i en lugn miljö.

Snuttan2
0

Funderar på det Lisette skrev..

Jag skulle också vara försiktig med just travhästar som varit travtränade och ännu kanske inte tömkörda. Alla travhästar är inte så mkt Körda som sprungna med vagn och vet man inte hur man tömkör så kan det gå hett till…

LinaN
0

Men även travare körs väl in med hjälp av tömkörning inna de sätts framför vagn?

Snuttan2
0

Jag kan bara prata för travhästar jag stött på efter de varit travhästar eller de få travstall jag varit i och pratat med folk om hur de gör, och där brukar de tömköra, men inte särskilt mkt och det är inte alls så som de gör med sina egna dressyrhästar eller som det låter som dressyr folk tömkör sina hästar.

Och eftersom de heller itne gjort det hela särskilt mkt och på länge så finns det väll risk att körningen, som de gjort mer och mer nyligen är i starkare minne.

Molla
0

Jag har alltid blandat min träning men ridning, tömkörning, longering och löslongering.

När jag tänker på tömkörning som träning, tänker jag inte på att människan går bakom (det skulle jag inte orka länge ;) ) Utan jag har jobbat hästarna så som bobby visade en bild på. Då kan man korrigera hästen lättare än om man longerar. Jag har tömkört så i alla gångarter och givetvis hoppat en massa så med.

Jag tycker det är en jättebra träning. Pröva! Gör som på bobbys bild. Men börja först med att hålla dig lite mer bakom hästen, så h*n fattar vad som händer, på ett rakt spår. Jobba dig fram mot att jobba hästen på en volt. Tålamod!!! =)

Peppe
0

jag tycker det är lättare att jobba på volt i början med en häst. man kan se hela hästen tydligt och det går inte så fort heller. jag börjar alltid ett pass på volt och stället utåt och inåt för att kolla av lite. går rakt fram några steg för att kolla så det funkar (inte alltid så lätt) och sen tränar vi olika saker beroende på häst. jag har ofta bommar som de får trava över

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

med en häst som blivit mycket tömkörd är det inte alls svårt att jobba på volter med. här är min pojkvän som håller i tömmarna, tycker han får Blacky att jobba bra med tanke på att han inte har nån hästerfarenhet alls och aldrig tömkört förut

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

amandahandersson
0

Travhästar som körs in tömkörs ALLTID först. Rena rama livsfaran att stoppa en häst för vagn utan att den är tömkörd!
Håller själv på att köra in en 1-åring nu, vi ska nöta tömkörning ett tag så han lär sig styra och stanna och lär sig att ha något BAKOM honom och att han kommer få kommandon därifrån…

Fråga på ponnytrav.ifokus hur många som kört in en häst utan att tömkört den.

-malls-
0

Det är vell på ett ungefär på samma sätt som när man kör me vagn bara att man år efter likosm. Inte riktigt kanske men ungefär iallfall :) men man får ju tänka på att gå en bit bakom och alltid va berädd om hästen skulle stanna så man inte åker på nån olycka