Nästa problem...
Nu har jag äntligen fått en bra sits, men har nu ett nytt problem. När jag rider så sticker mina fötter ut, så hälen kommer i siden på hästen och stör. Min ridlärare vet inte riktigt hur hon ska göra,
, för hon har ett liknande problem själv, så jag undrar om ni kanske har nån bra lösning på detta?
I grund och botten kommer det i från att du har ridit med dålig sitts och nu är det en vana som sitter i, dels för att du förmodligen inte slappnar av i benen för gör du det trillar fötterna på platts av sig själv. Detta är jättesvårt och bli av med men det går! jag har haft samma problem själv!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

okej, men hur, jag vet inte var jag ska börja!Är det bara att rida på nu när jag har bra sitts?
Rid utan stigbyglar. prova också med de här sneda inläggen som finns som stigbygelplattor….. de kanske kan rätta till dig litet….
men att rida utan stigbyglar, bibehålla din nya sits och tänka på hur du har dina fötter……
Tips är också tt stretcha höfter, lår och vader innan du sitter upp. Jag red á la Charlie Chaplin förut, med tårna nästan rakt ut, men stretchade jag höftlederna ordentligt så blev det genast bättre.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Du har antagligen inte genuint bra sits om dina tår kommer ut, eftersom hela benet måste vara fel vridet för att det ska hända ;)
Vad du behöver göra är att värkligen komma rätt i höften och sedan alla leder ner, då kommer fötterna sedan komma rätt om du bara slappnar av.
Jag skulle rekommendera byta ridlärare. Hon har samma problem själv och kan inte ens hitta felet på sig själv?!
Hur ska hon då kunna hjälpa sina elever som kommer med de problemen?

#4 tänkte samma sak, lite sjukt.

Så har i stort nästan alla ridlärare jag träffat på varit 
= Varför jag tycker ridlärarutbildningen är skit. De får inte lära sig att varken rida korrekt själva eller lära ut korrekt ridning. Vad fasiken är den utbildningen bra för egentlgien! 

#4 Jag menar att hon håller också på att lista ut hur man kan göra för att ha fötterna raka.Tänker absolut inte byta ridlärare! Det är hon som har hjälpt mig med min sits och mycket annat.Man byter inte ridlärare för minsta lilla grej…
#4 o med tnake på det där du beskriver om höften, så borde stretchövningar och liknande lösgöra och hjälpa Svampi, men ett ridlärarbyte hade ju inte vart fel heller…. om inte ridläraren själv kan ta till sig övningarna för stretching i höfterna……
so msagt, jag har fel benställning när jag rider, pga höftsmärtor, men när jag stretchar blir det bättre igen och min sits blir följsammare, mjukare och tårna pekar inte rakt ut, utan med snett framåt.
I Sally Swifts böcker Centrerad ridning hävdar hon att man sitter korrekt med benen/fötterna när tårna pekar i samma riktning som knäna, då vrider man sig itne i benen, man blir itne trött i lederna/musklerna och man rider bättre. och jag har provat att ha tårna i samma vinkel som knäna o det fungerar.
Om vi nu tittar på mitt oerhört grafiska mästerverk ^^ så har jag försökt illustrera hur man sitter med knäna o fötterna i sk charlie chaplin-modell samt normal ridmodell utan smärta i ben och leder.
svart plupp är ridhjälmen, blå streck tyglar. fötterna är de gröna fyrkanterna och knäna de röda cirklarna, de lila strecken visar på i vilken riktning lederna pekar…..
Njut av mästerverket o begrunda ^^

Svampi
Fast hon har ju antagligen inte hjälpt dig till en korrekt sits alls, för du sitter ju uppenbarligen inte korrekt nu.
Och hon bör redan veta om hon insturerar andra hur man reder ut ett sådant basic problem som i stort sett hälften utav alla ryttare har :/

LinaN, är helt med dig.
Jätte fin målning ;D
#10 visst är det!?
Men samtidigt, även om man har korrekt sits, så kan man ju ändå ha spänningar och blockeringar i kroppen som skapar obalans, och sådant måste man ju jobba på.
Sitter ajg upp i dagsläget o rider en timme kommer jag få ont, tårna kommer peka mer elelr mindre rakt ut, och det kommer itne hjälpa emd en ridlärare som gastar om att jag ska peka tårna framåt, för då får jag vansinnigt ont.
Så jag tror att man får försöka korrigera en sak åt gången. en häst som tappar bogen börjar man ju inte bara emd att dra in bogen på utan man börjar ju jobba med aatt stärka hästen, samma sak är det emd folk. Man måste förankra det som fungerar, sedan börja jobba på detajerna allteftersom.
Om tårna pekar ut men själva sitsen är ok (med sits menar jag ändalykten mot sadeln), och ryttaren är i hyfsad balans så kan man börja med lösgörande övnignar i höfften hos ryttaren…. Jag tror det finns mycket att vinna där…. och Svampi, gör stretchövningar både av hästen o på hästen i sadeln, om möjligt låna sally swifts bok centrerad ridning. Där finns mycket matnyttigt för en ryttare emd dålig allmän-sits.

#8 WOW, vad fint, snyggt målat. okej, jag fattar lite mer nu i alla fall. Jag ska försöka att stetcha mera och tänka på att ha knäna och fötterna i samma riktning. Jag ska fixa det här!
#9 Jag orkar inte diskutera med dig+ att du inte känner henne som jag gör!Du skulle ha sett vilken förbättring jag gjorde när hon riktigt tjatade på mig. Satt som jag vet inte vad och störde hästen…
Tårna o knäna i samma riktning, ananrs FÅR du ont, utan pardon. Så höfterna ska stretchas…. tror du har en viktig nyckel där…..

Fast LinaN, har du muskelspänningar så kommer du antagligen inte ha korrekt sits längre… Eftersom du då inte kan släppa till nog i leder och hålla rätt position, än mindre under rörelse utan att spänna dig felaktigt. Jag skulle iallafall inte kvalificiera det som korrekt sits :/
Självklart kan man inte förändra ryttaren totalt på en gång och förvänta sig att den är stark nog att klara av varken psykiskt att hålla ordning på alla kroppsdelar eller fysiskt ha styrka att sitta rätt.
Det jag reagerar på är att ridlärarn uppenbarligen INTE lärt henne rätt. För sitter du och pekar ut med tårna så har du fel vridning upp i höften och sitter inte korrekt på sittbenen, något som du själv redan sagt är prio nummer ett när man lär sig sitta och ut efter det arbetar man steg för steg på resten utav sitsen.
Eftersom Svampi inte fått rätt sits i mitten, på själva sitsen så att säga, så kan hon heller inte börja jobba någonannanstans, för hon har inte ens kommit förbi steg nummer ett, att sitta korrekt på baken :( - Vad är meningen med det ridläraren lärt henne isåfall, som antagligen är inkorrekt? :/
Tår och knän i samma riktning som du ska för att då lär du dig rida med sittbenen (peka med sittbenen dit du ska) borde meningen gå föresten ;) Och gör du fel och försöker tvinga din kropp till något som går emot det naturliga så gör det ont som bestaffning för att du sitter och ger hästen trippla signaler samtidigt 
Och gör du fel och försöker tvinga din kropp till något som går emot det naturliga så gör det ont som bestaffning för att du sitter och ger hästen trippla signaler samtidigt
Där slog du spiket på huvudet! Så jaedrans rätt! om jag har ont när jag sitter på hästen så sitter jag fel! Det hade jag velat säga till ridläraren jag hade på landskrona ridklubb, hon tvingade mig att peka tårna rakt fram, det gjorde så fruktansvärt ont o hästen gick som en kratta….
människan är ju egentlgien itne skapt för att sitta på en häst, lika litet som hästen är skapt för att rdas på egentligen, det är ett under att man kan rida övrhuvudtaget :P

Det roliga är ju att det egentligen fungerar så enkelt biomekaniskt. Att vill man flytta bogen så flyttar man sin "egna bog", är man själv rak så är hästen rak osv… Men inte fick man lära sig det på ridskolan som liten :(

#6 Är det bättre att vem som helst får kalla sig ridlärare? Du vet ju inte om hennes ridlärare är utbildad? Dra inte alla över samma kam, utbildningen behövs!

#17 Jag säger detsamma. Hon är utbildad, har ridit i över 30 år, hon har hästar till sina barn som rider som proffs.Och så tar hon hand om alla hästar på gården.

Nannan, nej det är inte bättre att vem som helst får kalla sig ridlärare. Bättre vore om utbildningen för att bli ridlärare faktiskt lärde de som gick utbildningen att lära ut ridning, vilket denna uppenbarligen har problem med.
Jag har gissat att hennes ridlärare är utbildad då hon kallar sig ridlärare och det är en specifik utbildning för det jobbet.
Har hon ridit i 30år och inte vet hur man får ordning på utåtstickande tår så är jag mest ledsen för henne och hennes elever.

#19 Du får det att låta som om alla har problem med fötterna!
Det är ju bara jag! Kritisera mig istället! Det är jag som har problem. Min ridlärare gör så gott hon kan.
och bara för att hon har lite svårt att lära mig hur man gör detta så betyder inte det att hon är en dålig ridlärare.

0# jag hadde samma problem innan när jag hadde dålig sits, men nu har jag fått hjälp men sitsen och får mycket beröm av de i stallet att jag har fått en kanonsits.
snuttan, problemet är inte vad ridlärarna lär sig på utbildningen, problemet är vilka de tar in på utbildningen…=/

Men om vi säger så här… Säkert en tredjedel av dem som kallar sig ridlärare är inte utbildade… Och framförallt dem som har "egna" ridskolor och som har ridit i alla år, är inte lika noggranna med utbildningen. Utbildningen kostar trots allt en hel del!
Och sen är det faktiskt som så, att en del elever har svårare att ta till sig information än andra, de kan vara på olika utvecklingsstadier och se olika ut i kroppen. Som ridlärare är det din skyldighet att hjälpa dem så gott det går, men en spänning som finns i vardagslivet kan vi inte bli av med huxflux på hästryggen…
Jag har inte världens bästa sits, helt enkelt för att min kropp inte orkar tillräckligt, innebär det då att min fysik hindrar mig från att hålla sitsträningar och påpeka hur mina elever sitter i sadeln? Ridlärarens personliga förutsättningar får inte spela in hur långt som helst…

Nu har jag provat att strecha innan ridlektionerna och det funkar jätte bra!Fötterna bara faller på plats automatiskt.tack för hjälpen allihopa!
Du måste verkligen träna på det, du hamnar i bakvalv och det tar väldigt lätt skada på din hästs rygg och hästen kan inte hoppa ut i språnget.
Alla skriver så mtk så du kanske inte bryr dig om mig xD
men, ett mkt mkt mkt bra tips (som en kompistill mig håller på med) är att försöka hålla kvar ett papper / kartongbit eller ngt sånt precis vid hälen/skon när du hoppar. Försök och försök och försök, ge aldrig upp, se till att följa med hästen ordentligt.
Du klan även träna på små hinder och bara försöka ha foten framåt (den ska stå på tio i tio typ ;D)
Min ridlärare är toppen och gör aldrig något fel? Ärligt, jag hoppar typ Lc-Lb-La-msv och får beröm av OS ryttare om min hoppstil och sits, tack vare min Helen Djupfelt (: