Hovböld
Vår ponny verkades för en vecka sedan. Hovslagaren upptäckte att han hade en rejäl hålvägg på höger bak. Hon sa att jag skulle vara noga att hålla rent, men förhoppningsvis skulle det bli bra. I eftermiddag red medryttaren på honom, hon ringde upp mig och sa att han gick konstigt i traven och ville inte heller galoppera. Hon fick order om att skritta hem honom. Nu har jag varit ute och kollat honom. I skritten syns det inget, men i traven är han rejält halt. Han är varm på benet och något svullen. Når han står i boxen så stödjer han inte på hoven. Tempen låg på 38.0, lite förhöjt är det men ingen riktig feber. Har pratat med hovslagaren som rekomenderade jodipax omslag. Även pratat med distriktsveterinären som sa likadant. Har nu lagt på detta. Ska tempa honom igen vid kvällsfodringen. Någon som har tips angående detta?

Jag tycker du har fått bra tips. gör så och vänta och se.
Hur lång konvalecent kan man räkna med??
#2 det beror på hur det utvecklar sig.
Du bör be din hovslagare kolla hoven på hästen efter helgen och om det ÄR en böld så ska den verkas upp, dräneras och rengöras. Efter det bör pålle stå med gipsbandage på hoven i några dagar (boxvila, för att hålla gipset intakt - gipset har den effekten att det torkar ut området så att nya bakterier inte får fäste och gamla dör…). Vid bandagebyte ser man hur det ser ut, om det behövs ytterligare dagar med bandage eller om det är läge att sätta på en sko med sula - den är nödvändig för att hindra tryck och skav utifrån mot läderhuden, kan tas bort vid nästa verkningstillfälle.
Kan vara en veckas konvalescens, kan vara mer eller ännu mer än så.
Tillägg:
Det brukar vara så att hovslagaren är den som är bäst på att ta hand om hovar även när de är sjuka, men man kan lika gärna ringa veterinär om det känns mer tryggt. Tyvärr är det dock så att många veterinärer är väldigt dåliga på hovar…
Det var faktiskt hovslagaren som sa att jag skulle ringa veterinären… Hon ansåg att hon inte vågade kreta så långt in…
Hörde av en vännina att det är bra om hästen kan gå ut i hagen, då det är bra att han rör på sig. Stämmer det??
Hovbölder beror på att det kommit in bakterier inuti hovkapseln. Det lär inte bli mindre med bakterier ute i en lerig hage….
Detta är en sjukdom där motion inte spelar någon roll för läkningsprocessen. Det är viktigare att hålla det rent…
Det är bra med hovslagare som talar om när de själva inte anser sig klara av saker och ting! Håll hårt i den! Sen är det en annan fråga om veterinären gör det bättre…. Har tyvärr sett flera exempel på motsatsen, men jag hoppas att Din veterinär är undantaget som bekräftar regeln i detta fall!
Jag går en tappsko-kurs nu och där har dom berättat om hovsjukdomar mm. Och dom säger att dom inte får öppna upp en hovböld utan det är egentligen en veterinär som ska göra detta, men ringer man en veterinär så säger dom att man ska ringa hovslagaren istället. och dom flesta hovslagare öppnar hovbölder även fast dom egentligen inte får det.

#6# Lustigt men min hovslagare är bättre på att öppna hovbölder än min veterinär. En hovis gör ju sånt oftare än en veterinär.
Så får jag välja så tar jag iaf min hovis till sånt.
#6 Precis så sa min hovslagare. Jag tror inte att deras försäkringar täcker sådant!
Idag har han i allafall fått komma ut i hagen med ett jättepaket om hoven. Tycker väldigt synd om honom att stå inne om han inte behöver. Idag kommer hans nya kompis med…

Om man ska öppna en böld riktigt ska man ha ut både veterinär och hovslagare samtidigt. Hovslagaren kan hantverket och veterinären ha den medicinska kunskapen.
Jag hade valt att åka in med hästen på klinik om det sitter så högt upp och räkna med en lån tids konvalescens. Det är ju liksom hoven som tar hela belastningen och är den svag, kan man inte räkna med att hästen är användbar. Men det är ju olika från fall till fall, så låt veterinär och hovslagare titta och bestämma vad som ska göras och hur.
Jag ska avvakta över helgen och om han fortfarande är halt på måndag får veterinären komma ut. Han har jodipax omslag på som byts 2 gånger per dag.