bäckahästen
har hittat texter om näcken och bäckahästen som funnits i bäcken som går genom vår by. tänkte dela med mig av två av historierna.. ganska roligt att läsa… :D
Skolpojkar fick leka med hästen.
Bäckahästen har inte heller blivit sedd i senare tid, vad det nu kan bero på vet vi inte, kanske han ej heller tyckte om den nya cementbron. Däremot har de äldre, som nu är borta, haft en hel del att göra med honom i mörka kväller eller i månljusta nätter. Här är ett par av de gamla sägnerna om bäckahästen i Djurröds bäck.
I de gamla tiderna, då man läste i skolan i Djurröd till klockan 4 eller 5 på eftermiddagen, hände det en mulen och kulen vinterdag, att pojkarna efter läsningens avslutande lekte vid bäcken. Troligen var det i slutet på 1700talet, ty skola var här i Djurröd år 1777, och den nuvarande folkskolan byggdes 1830 på ”den gamla skolans plats”.
När nu pojkarna lekte nere vid bäcken kom till dem en liten vacker vit häst. Han ville vara med och leka, och det fick han gärna, och det dröjde inte länge förrän pojkarna skulle rida på den snälla hästen. Så svingar sig en av pojkarna upp på hans rygg, en annan följer efter, och så gör även de andra, och de få alla plats, ty hästen blir allt längre ju flera som kommer upp på hans rygg. Hästen börjar så gå i sakta lunk mot bäcken, men när de äro i det närmaste vid bäcken, utbrister en av pojkarna: ”Koss i Jesu namn, vi ria ju alla på öged!” Men med det samma stodo alla pojkarna i en lång rad vid ”bäckakanten”, och den vackra vita hästen var borta. Tack vare att pojken nämnde Jesu namn, så blevo de räddade, annars hade bäckahästen fört dem ned i bäcken.
Med bäckahästen för harven.
En månljus natt var en torparehustru ute på torpets åker nära bäcken. De hade på torpet ännu ej hunnit harva åkern. Mannen fick nämligen arbeta på herregården varje vardag, och även hustrun fick göra sina dagsverken där. Skulle något arbete uträttas hemma, så var det till att arbeta på det om nätterna eller söndagarna, men den dagen var det ej så mycket det hunno med, ty de skulle gå i kyrkan varje söndag.
När nu torparhustrun står där på åkern kommer till henne en vit häst, lite misstankar om vad det kunde vara för häst, hade hon nog, men hon var en modig kvinna, och hon ville ha åkern harvad. Hon spände därför hästen för harven, och han gjorde ej något motstånd, utan lät sig villigt selas. Det gick fort att få åkern harvad. När hon skulle sela av hästen, tog han tag i ena ärmen, och hon förstod då, att han skulle ta henne med ner i bäcken, när hon hade selat av honom. Hon tog därför av sig sitt förkläde och höll framför sig mot hästen, och så selade hon av honom med den andra handen.
Så fort hon fått selen av hästen, tog han med munnen fast i förklädet, som hon haft framför sig, vände och sprang med det ner i bäcken i tron att han hade fått torparehustrun med sig. Tack vare sin rådighet räddade hon sitt liv och fick även åkern harvad.
*L* fantastiskt Lisette! :D
Älskar de här gamla historierna! Det ligger båd' ena o andra i det…. visste ni at tom man lyckas fästa järn på Bäckahästen så hålls han fint i schack, men om järnet lossnar så ska ma nta sig i akt, för annars riskerar ma natt hamna i bäcken…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

det är superhäftigt tycker jag…
men vi har faktiskt fått två små vita söta ponnier till djurröd nu, månne det vara de nya bäckahästarna?
och innan jag förstod vad detta betydde:
”Koss i Jesu namn, vi ria ju alla på öged!”
:)

för er som inte är skånska betyder det
kors i jesu namn, vi rider ju alla på öket
=)
öket ?
det är spännande och kul med gamla historier, ska bli skojj å se allt ni snickrat ihop när hemsidan är klar och så.
fast förresten lisette lilla, nu kan du ju inte flytta från djurröd när du lagt ner så mycket tid på forskning ! ;)

ett ök är en mindre fin häst :D
nej det har jag med insett…

Hehe… Bäckahästen fick mig direkt att tänka på ett uteställe inne i Stockholm! Lite nostalgi ;)
Mysiga historier!

Usch va läskigt!!!! Vågar inte mej ut me Herkules nu ju!!! Han väger ju ingenting så bäckahästen drar väl me oss både me rockarden!!! ;)
AHHAHA ! ser framför mig hur bäckahästen bär iväg på jättelilla herkules :D hahah !!

hihihi

Hi hi sådana där historier får mig alltid att rysa.

#2 meeen Lisette då…det var väl inte så svårt att förstå? speciellt för dig som är en genuin Skånska 
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Älskar såna berättelser…
fattade inte heller vad det ordet betydde…
klart hon inte kan flytta nu! Jo bara österut ;-P mot mitt!
Så kan du hjälpa oss o fixa byaföreningen. som är på G här också!

#13 Nepp hon kan inte flytta österut mot dej för då är det för krångligt för mej att ta mej dit ;) hihi
#14 Vad då? Cykla går väl bra!!!! hihi!

här kommer en bild på bäckahästen o vad hon nu hette med hål i ryggen… *dåligt minne*
tavlan tillhör Anna här på iFokus.

Vem hade ett hål i ryggen?
Den hästen såg ju inte spöklik ut iaf.

hon på tavlan. kommer inte ihåg vad anna sa hon hette.
kanske vet lina?
Skogsrået ^^
för övrigt så är ju bilden på mig o Harry! :)
Skimmel, rödlätt jänta…… *flina* o jag är ju rödblond i bottnen o harry klassas som skimmel….. o ja, jag gillar j uatt vara naken! :D

så hette hon. jag visste att du skulle veta..
du får kanske byta namn till skogsrået då? =)
#20 skulel vara det :)

Vi säger skorsrået eller snuvan
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
snuvan… för att hon snuvar en på ens man eller?:O)

Skogsrået säger man hos oss.
vilken fin tavla!
Rå, huldra, skogsfru, snuva….. hon ahr många namn….
I vissa delar av landet har hon svans, i andra inte, på vissa ställen har hon hål i ryggen och på andra ställen har hon det inte….
Hon är väldans glad i män, och kan ställa till både gott o förtret för dem. blåser hon i en jägares gevärspipa och säger att det är en bra bössa, kommer ha nalltid att fälla byten, men säger hon att de tär en dålig bysse så kommer han alltid skjuta bom.
Hon kan leda folk vilse, och leda dem hem igen….. hon är litet lynnig, men en fantastisk varelse som älskar djur!

#26# En riktig kärring med andra ord. *ler*
Eller häxa kanske.
#27 ett sannt barn av naturen ^^

Hallå, när jag var mindre så läst jag mycket wendy och då var det en serie som hette Bäckahästen, har det med detta att göra?