Drömhäst!
Mycket motvilligt sätter jag nu ut annons på mitt vackra arabsto.
Svart, 4 år gammal, 150 cm, dräktig och beräknas föla runt 13 maj. Inriden förra vintern, helt underbar att rida. Gör allt för sin ryttare. Mycket lätt för samling, hoppad 1 m uppsuttet. Tränad lite Working Equitation med framgång, inte rädd för någonting! Bra stam, import Danmark. Mycket fin trav, absolut något att visa på utställning ( ej visad av mig ).
Säljes endast pga. jobb på annan ort, och för många hästar att flytta med.
Pris: 75.000 kr, ej prutbart!
Endast seriösa hör av sig tack! Skicka ett pm med lite info om dig och ditt telnr. så hör jag av mig.

vad har hon för stam?
Vad fin hon var :)
Helena

Hon är e. Azem ue. Shah Noir
Mycket svart bakåt i stammen alltså.
Oj va fin hon var :D

Om jag inte har helt fel för mig så är en svart häst alltid homozygot = två svarta anlag. #3 det betyder att en svart häst och en svart häst lämna svarta föl, samma som fux och fux alltid ger fux. Alltså hästen blir inte mer svart för att det finns många svarta led bakåt.
Jätte fin!
Fin :)

En svart häst är inte alls alltid homozygot.
Att hon har mycket svart bakom sig betyder att hon har större chans att lämna svarta avkommor, istället för om hon hade haft tex. en fux pappa. Hon hade då haft betydligt mer fuxgener i sig, och nedärvt det i större omfattning. Att man betäcker två svarta hästar betyder inte automatiskt att det blir ett svart föl. Se bara på friserhästarna.
Då jag inte kan något alls om araber måste jag fråga: Är inte 75.000 väldigt mycket för en häst utan meriter?

Det är rätt, du kan få fux, det är riktigt men det säger inte något om hästen har mer svart bak. Svart är nämligen avsaknad av begränsning av svart utbredning, är hästen äkta svart så saknar den anlag för att begränsa den svarta utbredningen. Däremot så kan fux ligga dolt flera generationer, för två fuxgener (avsaknad av svart) behöver mötas.
Nu kan även två bruna hästar få svarta föl men två riktigt svarta hästar kan inte få bruna föl. Däremot kan en häst vara så mörk brun att man har beskrivit färgen fel och då skulle den kunna bli brun.
Din häst har två gener som alla hästar en gen från mamma häst och en gen från pappa häst. Har hästen fler gener då är det något som är fel………hästen kan bära anlag för fux men det anlaget kan vara flera hundra år gammalt om det vill sig.
Skulle en av föräldrarna vara fux då bär hon på en fuxgen garantera men det är tydligen inte fallet.
#9 Hon är ju dräktig också, kan ju spela in..

Nej, priset är inte för högt. Det är baserat på att hon är ett dräktigt svart arabsto med god typ, som har en framtid både som rid och avelssto. Antingen så är man beredd att betala det, eller inte, och då får man leta efter en annan häst.