Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 2404 ggr
Mandysan
0

Har hittat en perfekt sadel, men...

Hej hopp.

Jag har hittat en perfekt sadel, Stübben Tristan DL. Den ligger super med en vikt padd i bak och det absolut bästa är att det är ridskolans sadel som de inte vill ha kvar, de kan tänka sig ett byte mot min wintec.:D Men (tänk att det alltid ska finnas ett men =/) bommen är för smal. Den skulle behöva vara ca 5 grader vidare i nuläget, mer sen när hon har musklat sig lite mer så ännu lite vidare. Kan man värma om en Stübben, som blev uttagen på 80-talet? (Dock är den i ett fantastiskt skick och regelbundet omstoppad) Så att den blir lite, lite vidare?

Ridskolechefen trodde att det var en 31 eller 32..Om det är en 31 så är det ju bara att leta vidare efter en 32 men om den är 32 är det ju kört…

/Amanda

Mandysan
0

Självklart när man surfar lite hittar man denna….

tessa
0

Fin sadel, är den bekväm?? =)

Snuttan2
0

Aj aj, har du proviridit en sådan där även?

De är Inte så sköna att rida i enligt mig Oskyldig 

Stubben har trä-bommar, iallafall på äldre sadlar. Går inte att värma om eller något sådant ;)
Är osäker på vad de har i de nyare, men skulle gissa på träbommar fortfarande.

Anna
0

Tycker inte Stübbens dressyrsadlar är spec bekväma :P Windy har en och den är såå hård och obekväm!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Mandysan
0

Hittade en Stübben Colombo idag som är vidare!:D Den låg i ett hörn och samlade damm… Men dumma jag hade ingen padd under så den hamnade lite i bakvikt.

Jag älskar Stübbens dressyrsadlar, lagom stora knästöd, och lagom hårda i sitsen :)

Pratade med päronen idag även, om jag kan vänta till mars-april så betalar de en helt ny sadel! :) Och jag har ju Stübben sadlarna jag får låna fram tills dess…:)

/Amanda

Forssen20
0

PM.a mig, vi bor nära ridskolan och kommer dit då och då, då min brors flickvän rider där och hennes Pappa Brink är ngt stort där.. xD Så kan vi titta på vad det är för sadel du behöver (:

Loa-bg
0

Stübben hård? Den som säger det har inte ridit i de nyare!

Stübben går inte att värma om alls, väl?

Älskar min Stübben Maestoso, och min Siegfried CS också. Skit att de inte passar nån av mina hästar :/

Snuttan2
0

Fast Mandysan, hamnar den i bakvikt är det stor risk att den är för smal.. Ligger den värligen bra?

Loa, de allra nyaste ifrån typ de senaste åren är itne så hårda längre, men de är inte särskilt mjuka om man ridit mkt i JR sadlar ;)

Mandysan
0

#6 Brink är ju ordförande ;) Jag får ta och vänta till våren med en ny sadel, men vi ses ju på julhoppningen :)

#8 Jag har kännt och kännt, men den känns inte smal. Inte för smal iaf. Utan jag tror att den inte har riktigt rätt böjning, men det är mkt bättre med en vikt padd under i bak…

tessa
0

#9: Vad är det för pad du använder? Lite nyfiken då Yrlas nya sadel hamnar lite i bakvikt, och jag skulle vilja testa med en pad..

Mandysan
0

#10 Jag tar en utsliten teddypad (en benpadd eller tjockare handduk skulle med ha funkat) och viker den dubbel så att den bara ligger i bak…

wewwa
0

Mandysan, kolla på min sida i bilderna så har jag en Stübben Siegfried allround mot dressyr till salu… =)

Mandysan
0

#12 Vad är det för ngn bomvidd??

wewwa
0

#13 Länkar till en av mina annonser, kan maila bilder vid intresse.
http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=70443&kid=

Mandysan
0

#14 På tok för smal =(

Snuttan2
0

Fast är den varken för smal eller har fel böjning så borde den itne hamna i bakviktFundersam. Och hur blir tyngdpunkten i sadeln nu, även med uppaddningen?

Mandysan
0

#16 Tyngdpunkten är i mitten av sadeln med upp-paddning, utan så hamnar även den för långt bak…

wewwa
0

#15 Okej, synd… =/=)

Forssen20
0

Mandysan, min mamam , Anneli och en hästmassör kommer ha en sadelprovningsclinic till våren på grevagården, skicka ett PM om du är intresserad så kan jag skicka vårt nummer eller ngt xD Ja, vi träffas på julhoppningen :D jag vet inte hur du ser ut men xD

Due-Boje
0

Alla ni som letar dressyrsadel… Testa Equipes nya innan ni köper någon annan ;) Min är klädd med kalvskinn och är då mycket mjukare, samt lite "strävare" och inte så hal =) I loooove it. http://www.equipe.se/sadlar_dressyr.php?dressyrmenu=1

http://www.equipesaddles.dk/dressyr.html

fanns tyvärr inga bättre bilder

Mandysan
0

#20 Jag gillade deras hoppsadlar :)

Har bestämt mig för en hoppsadel nu, tills Foxen har breddat sig får jag ju låna ridskolans dressyrsadlar hur mkt jag vill….

Forssen20
0

Mandysan, hur mkt kand u betala för en sadel? (: Om du kan lägga på mkt pengar så har jag en perfekt sadel, som är helt underbar :G som vi ska sälja ^^ En Dominus, ljusbrun då min häst har musklats sig mkt och då vi msåte byta sadel till en Amerigo :'3 :G (Amerigo är annars ett tips ;D men kostar runt 20-30 tusen.)

Snuttan2
0

EmmaFors, hur kommer det sig att du tror att en Dominus ska passa Foxen (mandysans häst)?

Hon har ju inte klassiskt svängd rygg och Dominus är ju mer klassiskt svängda efter hur halvblodshästars ryggar oftast är svängda…

Mandysan
0

#22 Det beror på hur mkt pengar som behövs….

Due-Boje
0

#21 jag med! E sugen på deras extreme =)

Due-Boje
0

Förresten e de min tränare som tagit fram sadeln =)

Forssen20
0

VI köpte den för 6 tusen , väldigt billigt på dens kvalite just nu! Ser helt ny ut!

Snuttan2, bor du i skövde? O_O

Jag kan ha en dominus på min "irish cob?" ._. och hon är inte lik ett gammalt halvblod xD

-Japp-
0

Equips hoppsadlar är OSLAGBARA! Aaaaah, skönt för rumpan ;)

Mandysan
0

#27 Snuttan bor i stockholm, men hon har (via ifokus/internet) hjälpt mig oerhört mkt med Foxen….