Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1102 ggr
Kaninlover4life
0

Broddar på vintern

Lär mig ALLT om broddar.

Har ni broddar på alla 4, ni som vanligtvis bara går me skor fram, skor ni även bak under proddperioden för att minska halkrisken?

Låter ni broddarna sitta kvar dag ut och dag in, i hagen dygnet runt osv, eller har ni broddar endast vid ridning?

Om ni ska iväg till ridhus och träna, tar ni ur broddarna under tiden i ridhuset, eller är det okej att låta de sitta kvar på t.ex en hoppträning?

Gronstedt
1

Barfotaboots med brodd på oskodda hovar när väglaget kräver det.

Om broddarna tas ut eller inte beror på hästen. Jag skulle inte vilja ha en broddad häst i transporten om det inte är en kort sträcka och hästen är känd för att stå stilla. Å andra sidan är det inte kul att lasta av en skärrad häst på blankis utan broddar. 

Frambroddar får sitta kvar i hagen, bakbroddar bara på lugna hästar i lugna grupper.

Vrilen
1

Ponny är bara skodd fram så skor inte bak bara för att brodda. Broddar endast när jag rider eftersom det kan bli riktigt äckliga skador av broddar om nån skulle få sig en spark. Har dom även när jag hoppar. Hade jag broddat bak också så hade jag haft boots fram iallafall.

Kaninlover4life
0

Jag vet att det kan ge farliga skador ifall en häst me bakbroddar skulle sparka en annan…. men är ni inte rädd att det ska vara halt i hagen och att de halkar där istället?

Gronstedt
1

#3: Skaderisken är mindre om de halkar  med bakbenen än med frambenen, så broddar fram men inte bak i hagen kan vara en bra kompromiss.

Vrilen
0

Visst dom skulle kunna halka och skada sig, men skadorna är mycket värre av en spark av en broddad hov. Vår hage är inte halkig så för oss är det förbjudet att ha broddar i hagen, vilket jag är glad för.

Cezanne
3

Skor och broddar runt om. Skulle aldrig acceptera en uppstallning där man inte får ha det. På över 15 år som hästägare har jag aldrig varit med om en broddsparkskada men däremot en fläkskada då en oskodd och obroddad häst halkat på is i hagen. 

Där mina hästar stått har det ofta blivit isbanor runt stallet och ibland även i hagen.

[thistletoe]
0

Jag skulle aldrig låta mina hästar gå med skor utan brodd, skithalt ju! Under de nästan 30 år det stått hästar här på gården så har en enda häst blivit skadad av en broddspark, och de två hästarna inblandade tålde knappt se varandra så det var inget som inte kunnat förhindras genom att hålla dem skilda. Stoet som skadades var fullt återställd på en vecka. Däremot har oskodda hästar halkat i hagen och varit halta några dagar vardera. För två år sen vågade hästarna knappt gå och de var spända i varenda muskel efter att ha gått med skor och utan brodd i väntan på hovslagaren när ishalkan slog till och hagen blev en isbana. Jag känner ingen som skruvar ur brodden, annat än för att byta, på sina hästar här där jag bor.

shia
0

Haha… Brodd runt om. (travhästar-körs på is bland annat så.) vi pratar med om 16 eller 13 eller 15 Brodd osv XD m eller utan spets osv. (min passis går m Brodd bak även på sommarn. Har öppen tå på skon(bakochframvänd) begrip inte haha men är typ så han ska länga steget bak å få bättre grepp. (ingen aning om hur hans skobalanser påverkar ridningen XD men inom travet syns väldans skillnad!) Han har aluminiumskor fram tror jag… Ibland sula,(hovslagaren har olika på alla hästar å gör egna skor ibland å smider just för den hästen å vikt i gram å allt sånt.)

shia
0

Möjligtvis att de kan gå barfota om de inte ska köras eller vila(bättre grepp barfota än m skor utan brodd

Rafflan
1

Skodd med snösula och 4 brodd i varje sko runt om. Har en pigg, busig och energisk häst, skulle vara livsfarligt att ha honom obroddad i hagen eller vid ridning.
Aldrig haft spark skador från brodd, dock har vi stora hagar där dem inte behöver slåss om mat eller vatten = lugn och harmonisk flock.

trolldalen
1

Skodda hovar alltid broddade. Utan brodd är skorna som skridskor på hästen, när backen är frusen/snöig. Skulle aldrig riskera fläkskador på hästen. Har heller inte haft sparkskador av broddar. Viktigt med rejäla hagar så det är harmoni i gruppen

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Cougarize
0

Alltid brodd om hästen har skor och det är is. Våra hagar brukar aldrig bli isiga, däremot stallplanen. De går med skor runt om, vintersula och skodda med fasta broddar (sitter fast i skon som en pigg) 2-4st i varje sko. Broddas med stora broddar vid ridning eller om hagarna skulle bli isiga! :) går 2-3st i hagen som inte bråkar med varandra. Det viktigaste är att ha de i stora hagar och skärma gärna av isiga partier. Ska de stå inne med brodd så ha gott om underlag. Om det inte är en lugn flock hade jag särat på dem till mindre vinterhagar. Tänk också på att så fort det inte är is eller mycket snö kan marken/hagen ta skada av stora broddar! Om man rider på annans mark är det viktigt att dubbelkolla med markägaren så man inte förstör deras marker eller liknande när det börjar töa

/ Maria

"Acceptera det oacceptabla och uthärda och outhärdliga"

Http://Hkmama.blogg.se

Rafflan
0

Det man ska tänka på är negativt med broddar är att det påverkar hästens naturliga rörelsemönster i hoven/lederna. 

Man ska även tänka att när hästen står på hårt underlag, tex stallgången, frusen mark, mm, blir det punkt tryck under hoven då all vikt hamnar där broddarna är, därför är det viktigt att broddade hästar har djup strö i boxen och transporten så att vikten fördelas på hela hoven och inte bara på broddarna.

Travis D
0

Jag skulle aldrig rida på vintern utan broddar! Har varit med om uteritter med folk som halkat omkull m.m inget roligt. Särskillt inte om hästen går barfota. Skulle aldrig rida då. . Vi har alltid broddar vintertid p.g.a säkerhets skäl. I hagen busar ju hästarna massor och med snö och is och hala punkter m.m kan det gå riktigt illa samma sak när man rider ut. Om man klättrar t.ex. så vill man inte halka.

Tusen
2

Skulle aldrig ha mina hästar obroddade på vintern i hagen om de skulle behöva skor.  Fullständigt livsfarligt då fläkskador kan göra din häst helt obrukbar. Inte alls ovanligt att de sträcker sig ordentligt om t.ex. bakbenen glider isär. 
Inte alls som #4 Grönstedt skriver. Att risken är mindre.  Den är minst lika stor att de skadar sig då de har obroddade skor bak som fram.
Vi har en flock på 8 - 10 hästar på vintern som alla går tillsammans dygnet runt i lösdrift. Har haft olika hästar i flocken under drygt 20 års tid och aldrig fått sparkskador av brodd däremot ofta fläkskador på just bak fast då under sommaren då de halkat i gräset med skodda bakhovar.
Ska man inte brodda dygnet runt bör man hellre verka ordentligt och låta dem gå barfota. Då kan de klara sig bättre på isfläckar.

Gronstedt
0

#15: Jag har inte påstått att hästar inte kan få mer eller mindre allvarliga sträckningar eller andra skador om bakbenen glider isär, men rent anatomiskt har hästens bakben större rörelseområde, och kan utöva kraft inom större rörelseområde, än frambenen.  Halkande bakfötter kan förvisso orsaka skada. Halkande framfötter kan orsaka värre skada.

Halkar bakbenen är chansen god att hästen vinglar till och kommer upp igen, eller att den går omkull bak men inte fram. 

Halkar frambenen är risken stor att hästen går omkull handlöst både fram och bak, med risk för krosskador utöver risken för sträckningar.

Tusen
0

#16 Så här skrev du : "Skaderisken är mindre om de halkar  med bakbenen än med frambenen"