Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2246 ggr
Bobby
0

Mini shettishingst 17 år.

Hur mycket kan en shettishingst, 72 cm hög behöva ha / dag i hö?

pippa__
0

Beror ju helt på värdena, men vi har mkt bra hö och min kille på 83 cm får 2 kg om dan vilket verkar vara i överkant för honom..tränas han nånting eller han går bara i hagen?

Bobby
0

Han kommer att ridas vintertid max 2 dagar i veckan. Höet är inte analyserat, men är slaget tidigt och ser jättefint ut. Ska börja ge hösilage så småningom.

Yessica
0

hihi, vad roligt det låter "…får 2 kg om dan vilket verkar vara i överkant för honom…" när man är van vid sånna som får typ 8-12kg hö per dag =P haha. ;) Men såklart är det ju inte så konstigt när man tänker på att det är heeelt olika hästar också =)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

pippa__
0

#3 Fast det sägs ju att man ska ge 5kg hö /100 kg häst, sen beror det väl på analysen på höet me…han väger 118 kg och äter inte upp allt.

#2 Hmm då är det svårt att avgöra hur mkt han ska ha. Inte mer än 2 kg iaf till en början, sen får du se hur han ser ut och mår efter ett tag. Hur mkt har han fått innan då?

Lyrik
0

¤3 1,2 kg TS per 100 kg häst är det väl?

pippa__
0

#5 Mmm mkt möjligt..mitt minne sviker mej ibland :P

Lyrik
0

#6 Mitt med =)

Tror det är 1.2 kg TS per 100 kg häst. Minimigivan

Lyrik får mer, väger 630 kg. Får nu runt 13-15 kg HÖ per dag. + 1 liter lusernstrå som räknas till grovfoder, vilket de flesta jag känner inte gör. Lusern är kraftfoder säger de. =)

pippa__
0

Nepp lusern är grovfoder, så dom har fel =)

gejsa
0

Ni har fel allihop. Det är en rekomendation på 1,5-2,0 kg ts per 100 kg häst som rekomenderas.

Och #0# eftersom du har en hingst och en minishettis så rekomenderar jag ca 2-3 kg om dagen.

Har han ston i närheten och ofta blir hingstig så krävs det mer. Men det kanske han inte är?

Lusern går som grovfoder.

gejsa
0

Hade det varit en shettis så hade jag rekomenderat 3-4 kg. Grovfodret är ju det viktigaste.

pippa__
0

#9 Så bra att du kom in och rättade till det då ;)

gejsa
0

Ja, visst var det. :)

Men det har varit mindre förut.

pippa__
0

#12 Men man måste ju se till vad hästen väger oxå och värdena i höet väl??? Man kan väl inte bara säg att så mkt ska den ha? eller?

Lyrik
0

#9 Mitt minne sviker mig. Men i plugget fick jag lära mig att det skulle vara 1,2 kg per 100 kg häst. Men det var -94.

Så det är då 1,5-2 kg TS per 100 kg häst? Lyrik väger 630 kg ungefär, tillhör de svårfödda. Räcker det med 13-15 kg hö?

När jag har ringt runt och hört om stallplatser har det varit dåligt med hö till hästarna. I ett stall ingick det enbart 6 kg hö per dag till stor häst, för det åt hennes hbl. Undrar hur de såg ut… =(

#8-9 Många säger att det är kraftfoder, bla min stallägare. Men hon verkar inte kunna så mkt om foder. Hon tror att Edel Häst (pelletsfoder) är havrefria, vilket de inte är. Ger sin tjocka arabsto edel häst och kornkross, visserligen i små mängder. 3 -4 KAKOR hö… =)

gejsa
0

Det är ju tanken att det är normalt värde i höet. Precis som dom rekomenderar tex groov till hästar på påsen. Då rekomenderas också en viss mängd hö och groov. Till en normalpresterande tex ponny och med normalt värde med hö.

Har du ett högt värde av hö så är det ändå ingen fara för hästen. Det är värre om det är väldigt låga värden i det.

Se till vad hästen väger får väl hästägaren göra. Det är en rekomendation på 1,5-2 kg per 100 kg häst. Och ger man inte något annat så kan man öka på höet något kg extra. Eftersom det är viktigt för tarmen att få jobba också. Jag menar även om det är en minishettis så äter den väl rätt så fort ändå? Dom behöver ju äta ofta och hur ger man då om dom bara får typ 2 kg per dygn. Då är det bättre att öka på höet så mår hästen bättre i magen.

gejsa
0

#14# Ja, det är väl ändrat för inte så många år sedan. Det är därför som jag hoppar in och ändrar när någon skriver det lägre. Dom har väl kommit på att hästägarna ger för lite hö och för mycket kraftfoder.

Det räcker säkert med så mycket hö till Lyrik. :)

Själv ger jag ju 12 kg hö till Gobban och Sorro per dygn. Med en kvot på 7.

pippa__
0

#15 fast man får väl se till hästen oxå..min kille står och pillar och grejar me sina kilon hela dan..han är ingen snabbätare direkt och klarar sej gott och väl på dem. Ger jag han mer så blir det bara mer att fylla gödselstacken med..

gejsa
0

#17# Står han själv då? Jag menar annars borde väl andra äta upp det för honom. Här byter dom högar med varandra då och då tex.

Lyrik
0

#16 Folk kör ju ff med de gamla rek. Även foderstatsräknare på Kraffts mm…

Jag har ju ingen analys på hö ännu, vet ej om det blir det. Är bara jag i stallet som är intresserad av det, de andra verkar inte veta så mkt om foder och behov mm.

Han har ju nästan fri tillgång på hö inne i boxen. Får 9-10 kg på kvällen att äta under natten. För det mesta nästan heltomt, bara lite småstrån kvar. + 1-2 "kakor" till morgon och lunch, vilket kan skifta väldigt beroende på vilken som fodrar.

pippa__
0

#18 han står själv ja..en egen liten hage bredvid dom andra =)