Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1747 ggr
shirley
0

i dagarna

5 bilder på mina pålls i dagarna som gått….. top galopp

shirley
0

top igen

shirley
0

shirley solar

shirley
0

moye

shirley
0

moye igen

sandi
0

Fina hästar! Glad

CBA
0

shirley- Vill du ha lite konstruktiv "kritik" på bilderna där du rider ?

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

RubHel
0

Vilken mysig ponny, den där Moye Skrattande

Tummelisa
0

Efter vad jag kan se på bilden så tycker jag att du sitter mycket tillbakalutad, lite stolsits. På det ena fotot ser det ut som du tänker svänga vänster enl tygeltaget och så lutar du dig till höger. Då blir ju balansen fel. Det är bara trycket från sittbenet som ska ligga till höger i en vänstersväng, inte hela överkroppen. Det kan vara jag som ser fel på bilden men det ser ut så. Det andra är att enligt min uppfattning så tycker jag att bettet sitter lite väl långt uppdraget i munnen. Kanske du kunde få en mer avslappnad häst om du släppte ner bettet lite. Tycker även nu enl min åsikt att hästen går i lite hög och spänd form som om något stör honom.

Linda
0

Vart är hjälmen????

shirley
0

bettet sitter inte högt upp det bettet är "böjt" uppåt. det är i en fattning samtidigt som vi ska rida slalom…. snön e ganska djup vilket gör det lite svårt att jobbrida här i vår paddock just nu….

Linda
0

-Hade du inte sålt Toppen?

-Bara lite nyfiken.:)

Mvh Linda

shirley
0

nej inte toppen, de va lillen…. kram kram

Tummelisa
0

De flesta som lägger ut bilder här kommenteras ju av någon. Har alltid fått lära mig att man blir  bättre av kritik. Tyckte bara att det såg lite konstigt ut, men observera att jag skrev "jag kan se fel på fotot" Vilken westerngren rider du i? Är det ett böjt bett så förmodar jag att det är ett spenger ( ursäkta stavningen) eller ett myler, av bettringen att döma så ser det ut som ett myler och då sitter det för högt i munnen. Beroende på hur mundelen ser ut så är det superviktigt att det ligger korrekt och på rätt plats i munnen, annars  går hästen och gapar och får obehag av bettet. Nu vet jag ju inte säkert om det är något av de betten jag skrev ovan som du har iofs. Ursäkta mig i såfall.

shirley
0

jo, det är ett mylerbett…. han rids inte i nån westerngren alls, planerna e lite hoppning me honom…. ej hoppad så mycke men de han gjort har han gjort bra *he he*

Tummelisa
0

Ja, vissa hästar passar det ena ändamålet och vissa ett annat. Själv har jag mest ridit dressyr och min man är westernryttare så jag har provat på lite Reining. Hoppning har jag varit för feg för, det har mest blivit lite gymnastikhoppning på låga höjder.

PimTheGreat
0

tänk om man vore så kunnig om vad man håller på med som en del av er här inne….*avis*…..

nalleballe86
0

BOPPA! var det fotona du nämnde igår eller? Men dom var ju bra.

shirley
0

lilla boppa han tänker nog på sin godismor ibland! ja det va nåt mer….

Kiara
0

Jag håller med övriga om att hästen inte ser ut att vara tillfreds med bettet och att hjälmen saknas. Vitsen är ju att hästen inte ska gapa när man rider den

Men jag funderar över sadlingen, den bakre gjorden varför är den borta men "stropparna" är kvar, irriterar det inte hästen och tar uppmärksamhet från dig.

shirley
0

han gapar inte när han rids, detta bettet har jag lånat på prov, kan va därför han reagerar när jag tar tag i honom+en pigg pojk. att hjälmen saknas tro jag att jag vet…… och varför stropparna är kvar är för att jag precis köpt sadeln och inte gjort nåt åt de än.

Sandra
0

Orkar inte dissekera varje bild i detalj, jag tycker att det va trevliga och mysiga solbilder iaf! =)

Kiara
0

Det är så synd att ta ridbilder utan hjälm för om bilden blir riktigt bra så kan man inte ha den som illustration till artiklar mm. Det kan man visserligen det också för man kan sätta dit en hjälm efteråt om det är värt jobbet….

Ok då vet jag varför stropparna var där, jag är ju lite nyfiken av mig, ju. Trivs hästen/du i sadeln? Nyfiken igen dumma jagGenerad

shirley
0

den är något för bred i bommen till top, jag börja trivas me den men jag e van vid att rida i STOR westernsadel…… men jag vänjer mej nog vid denna me…. den e egentligen köpt till shirley som jag tänkte använda under inridningen….

Linda
0

Konstig ridbild)

Här är en riktigt no no bild som alla skulle kunna komentera ex: In med armbågarna, mjukna och läng stiglädrena osv.

-Saken är att när man ofta iaf.. utgår från ett kort är det taget på en milimeters sekund.

Den dagen, red jag i min dressyr sadel men eftersom hinder stog uppställda, kortade jag stiglädrena och hoppade lite, att armen ser ut att sväva i luften berodde nog på

-Att jag skulle ta yttersidan igen efter en böjning…

Skämmigt kort, jag vet, dessutom är det konstigt taget ju..

-(För större bild så finns det i mitt fotoalbum)….

Komentera gärna;)

shirley
0

ingen kommentar du gav ju svar själv *he he*

väntade mej en kommentar varför jag rider med ett grimskaft runt halsen….

Linda
0

-Ja det var konstigt faktist!

-Har du ingen brösta?

Sandra
0

Fanns det ett grimskaft med på bilderna? Som sitter på hästen? Det måste jag kolla…

Kiara
0

#23 jag har en lika dan och stor trivs med den, jag köpte den för att testa att rida med horn men den ligger så bra på Athena och nu ska hon säljas så då är det dumt att ändra något. Ametist kommer nog att bli inriden med den om han blir lika bred som sin pappa.

Grimskaftet låg väll bra där, det var inte i vägen på något sätt.

shirley
0

nu får jag nog kritik igen men men…. i början av passet red jag bara med grimskaftet runt halsen, för att känna att han lyssnar på min vikter, brukar träna så ibland…

Kiara
0

Synd att du inte visade bild på detFlört

shirley
0

#28 då kan jag nog me lära mej att trivas i den :-)

kan visa bilder på de nån annan dag… kram på er alla, å god natt!!!

mylove
0

# 3 SÅ underbar. Jag vill ha en shettis

shirley
0

hej! nu blir de mycke häst för mej…. lite jobbigt men kul me! 1 inridning, minst 3 inkörningar, nån som ska sättas igång att arbeta igen….. pust! & :-)

mylove
0

Oj! Då får du o göre. Har du så många hästar? Räknade på ditt inlägg. 5? Vars är det för hästar du har, vilken ska ridas in, köras in och sättes igång? Det var ju lite rörigt i mit huve vems som var vems på din side. Är alle dine hästar på foto där?

shirley
0

mina är toppen, shirley och moye. shirley är under inridning, moye inkörning. sen e de 2 stora till inkörning varav en även ska ridas in, en shettis till inkörning+en som ska köras igång….

mylove
0

# 35 Gör du allt själv med inkörning  och inridning och så? Måst va jobbig de. Tar du emot hästar för inkörning och inridning eller är de bare lit privat? Jag har bare ridit in hästen jag har nu.

shirley
0

inridning sköter jag själv, men vid inkörning e vi två på vissa moment…. vi e två som ska fixa detta nu…. nu gör jag bara det privat. några som betalt en slant och sen på jobbet som jag jobbade på innan va det några… har funderingar på att starta eget men inte än…. kram!

mylove
0

De låt roligt. Men jobbigt också. Lycka till med å start eget.  Vad var de för hästar du skulle kör in nu då? Du kan väl återkomme med hur de går? Skull va så roligt å hör hur det går.

shirley
0

de ska jag göra….. kram!

vetgirig
0

Kan det gå att rida in och skola en häst om man hade IG i ridning på hästgymnasiet?

Tummelisa
0

#40 visst kan man rida in en häst med IG i ridning. Men jag skulle vilja veta hur den hästen blir. Det är ju bara att hoppas du ska ha hästen själv och inte rida in den åt någon annan.

Terrierlina
0

Man ska ha hjälm när man rider!

Tummelisa
0

Vissa människor tycks tro att inga olyckor händer de själva. Själv anser jag att det är mycket oansvarigt inte bara mot sig själv utan även mot omgivningen/anhöriga att rida utan hjälm. Det är inte tufft utan hjälm. Det är tufft med hjälm.

shirley
0

nu har vi satt igång….. igår…. fullt ös… plus att långritten snart e… kul! speciellt i det sköna vädret. igår tränade vi fem av dem å idag fem än så länge…. phuuu… kram *älskar solen!*

shirley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu e alla igång…. här jag å niagara…

shirley
0

lillasyster essa å fuga… (dräktig)

Marre79
0

#46 Det blir väldigt små bilder!!

shirley
0

de e när jag tagit de med mobilen…. tyvärr…. kram

shirley
0

har nu kört min shettis moye för första gången… kul! bild kommer imorrn….

shirley
0

moye i vagn

shirley
0

lillan å essa med tävlingssulkyn

shirley
0

lillan å moye… (suddig bild)

Linda
0

Vart är hjälmen?

Liilan
0

man måste inte ha hjälm!!!!….

Tummelisa
0

# 54 ditt inlägg var mycket oklokt. Men såg att du bara är 10 år. Har inte dina föräldrar talat om hur viktigt det är med hjälm? OM inte du vet så borde dina föräldrar veta hur skört skallben är om det vill sig illa. Tycker nog att man måste ha hjälm. De du rider eller kör tillsammans med borde gå som goda föredömmen och använda hjälm. Det är mycket oansvarigt utan.

shirley
0

liilan har hjälm när hon rider.

Tummelisa
0

#56 Om du då rider och kör tillsammans med en liten så borde du agera med gott föredöme. Du skriver att du är utbildad undersköterska, då vet du väl vad som kan hända om man skadar skallen?

gejsa
0

Ja, visst är det farligt utan hjälm. Men handen på hjärtat! Nog borde väl dom få bestämma själva hur dom vill ha det om dom vill ha hjälm eller inte.

shirley
0

klart jag me vet vad som kan hända… men jag ser det på ett annat sätt…. min jobbakompis snubblade å bröt armen, olyckor händer lätt ja, om man har otur! jag rider bara hästar jag känner utan hjälm. e de en buse har jag alltid hjälm.

#58 tack känner me att jag borde få de

shirley
0

de som vill veta lite om hur de går me inkörningarna å inridningarna kan följa lite i detta inlägget. moye (shettis) redan i vagn då- konditionsträning på honom. lillis 3år hingst (shettis) (finns på bild på liilans sida som föl) kommit så långt att han dragit svängel. han konditionstränas, springer me bakom när de andra körs. marktränas med ljud å rörelse. krona 2 år sto (travare) mkt ljud och rörelse, trafikträning, haft sele och tömkörts en gång, longering me där.klimp 3 år sto (travare) samma som sin syster krona, har även haft sadel och hängt på henne. putte 5 år vallack (shettis) konditionsträning. lillan (shettis) sköter mest liilan själv. fuga (russ) dräktig, så hon bara få komma ut lite ibland. niagarasto (arab) ej riden på länge så hon rids igång å tränas lite nu. konditionsträning. rid, longering eller bakom vagn.

så ser de ut idag…. kram på alla!

Liilan
0

#55 du min mamma har haft hästar sen hon var 13år och för den delen så använder jag hjälm .. men min syrra använder ej hjälm men mamma använder också hjälm det vill jag säga och menar inget illa med deta…kram

Linda
0

#61 Det förstår jag.

-Men att jag går ut ganska hårt angående om hjälm är att mitt arbete som Sajtvärd går ut på att vara någon slags förebild, vill iaf stå för att jag tycker att man ska införa hjälmtvång i sina stall.

-Hjälm är en billig försäkring och har räddat många från bestående hjärnskador, vilket jag också sett i mitt dagliga arbete och diverse utbildningar vad en miss med att inte ha hjälm kan få för skador.

Men jag vill att övriga ska tänka på att vissa personer är yngre här inne och det är lätt att glömma bort så även för deras skull önskar jag dels ibland bättre språk (ska även bättras från min sida) och förståelse samt bättre förebildsanda.

Vänligen/Linda

gejsa
0

Visst är det så att det är farligt att inte använda hjälm när man rider osv. Men skriva att man ska bojkotta bilder är väl iaf att ta i tycker jag. Var och en måste få bestämma över sitt liv och hur man vill leva. Tror nog att alla vet att det är farligt att rida och köra häst och vagn utan hjälm.

Linda
0

Här i forumet kan jag inget annat änn att tycka men i artiklar vill jag gärna inte visa hjälmlösa bilder.

-Även om det är som du säger allas eget ansvar men eftersom det ändå är yngre läsare bland oss så..

gejsa
0

Nej, det förstår jag att du inte vill visa. Nu var det inte du som skrev att du skulle bojkotta bilden utan en annan. Och dom yngre måste ju ha en mamma och pappa hemma. Det är deras ansvar inte vårt.

Kiara
0

Jag, vet inte om det är helt ens eget ansvar. Det är ju alltid någon som får ta hand om resterna när olyckan är framme. Om man säger som så man har rätt att ta livet av sig men att kasta sig framför tåget tycker jag är fel mot lokföraren. En spräckt skalle är ingen läcker syn precis och det är ju synda att riskera att utsätta någon för den synen i onödan.

Men eftersom det inte är olagligt vare sig att rida utan hjälm eller att röka (vilket är ett långsamt självmord) så måste som Linda skriver, privata bilder vara ok utan hjälm. Men i artiklar så är det ju själklart att man har hjälm och ingen bild på någon som röker.

Sen håller jag med Linda om att tonen i forumet är onödigt hård, trist att man inte kan visa varandra respekt.

gejsa
0

#66# Precis!

Linda
0

Bra då är vi eniga på den punkten;)

-Och har slutdiskuterat hjälmfrågan som faktist iof är superviktig..för ett tag:)

gejsa
0

I mitt inlägg #58# försökte jag lägga ner detta redan. Skrattande

elin
0

Håller helt med inlägg #66

/Elin

shirley
0

en lite konstig bild…. men den e på igår när jag satt upp på treåringen för första gången…. allt går bra me alla pållarna…

Linda
0

Med hjälmSkrattande

Jätte braFlört Glad

shirley
0

alltid på okänd häst…

lisette
0

alltid på en känd häst med. vad som helst kan hända..