Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 14288 ggr
josss-e
7

tips mot häst som sparkar bakut?

Någon som har något tips på hur jag skall få min tråring att fatta galoppen, nu är han så att så fort man gör en galoppfattning, stannar han nästan och sedan börjar sparka bak ut. Det har inget med sadel och så att göra, det är jag säker på. Jag tror att det är för att han inte fattar hur han skall göra. Har börjat fundera på om det är något uppror eller vad jag skall säga ;) Han är en väldigt bestämd liten man.

Han har varit på inridning i en månad och jag gick honom tillbaka för typ en månadsen och då gick det bra, lite bocksprång i skogen var allt, men nu känns det som om det bara blir värre :/

Några tips, inte kul att sitta på en häst som bockar typ HELA tiden :P Inte för att det är några stora och läskiga språng, men man börjar tappa tålamodet (A)

AnnaLundin
0

Jag tror att du ändå ska kolla så att din sadel är okej och passar hästen bra, om detta är något den börjat med sen den kom hem… Och kolla så att hästen inte har ont någonstans.

Sen tycker jag att du ska ta hjälp av en tränare som kanske kan se om det är något du gör som orsakar skuttandet, kanske den som hjälpte dig med själva inridningen.

En treåring bockar och sparkar inte av elakhet, utan förmodligen av obehag för något.

josss-e
1

Jag vet att det inte är sadlen, för min morfar som har ett stuteri trodde också det, men sedan tittade han och sa att det inte berodde på det, jag har kommit fram till att det antagligen beror på att han inte tycker om när jag trycker om honom på magen, han har sparkat lite till och från sedan han kom hem, men det har blivit mer och mer, men mycket beror också på att han antagligen inte förtår :)

Jag har även tänkt att ringa min tränare somm var instruktör för henne som red in honom så att hon skal få hjälpa mig :)

Ahnna
1

Om vi utesluter smärtor/sadelproblem… 

Har du longerat/tömkört på volt någonting med honom? Eller löslongerat, löshoppat? Allt det är bra hjälpmedel för att lära unghästar kommandon för "skritt", "trav", "galopp", "sakta av" och så vidare. Det har man igen till tusen när man ska be hästen göra samma saker med ryttare i början, eftersom hästen förstår vad den ska göra så fort den hör kommandot. En häst föds ju inte med kunskapen att skänkling betyder galopp (eller vad man nu vill uppnå) så det måste man lära den ordentligt innan det kommer automatiskt. (Det kanske du redan vet, men jag skriver allmänt.)

Att en unghäst slår mot skänkeln och/eller bockar och sparkar bakut är inte alls ovanligt, men oftast är det för att den inte förstår vad man begär av den, eller för att den helt enkelt tycker att det är så roligt att den bockar och busar bara därför. Av precis den anledningen kan det behövas att man longerar med ryttare i början, för att ha någon sånär kontroll över bockningarna, och för att den som håller i linan kan lägga på en longerpisk för att få hästen att koncentrera sin kraft framåt istället. Det brukar inte ta så värst många försök innan hästen förstår vad ryttaren begär av den i galoppfattningen.

När hästen står i boxen eller stallgången kan man trycka lite med händerna i skänkelläget och be den flytta sig i sidled, ungefär som skänkelvikning fast från marken. Så brukar man ju också kunna se om hästen är kittlig eller känslig i skänkelläget och ogillar skänkeln bara därför.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

reddie
0

kanske han behöver en paus för att fundera på allt nytt han lärt sig de senaste månaderna

LinaN
0

#4 tror jag går på Reddies linje här :)

Han behöver litet vila, tänka o samla hjärnan igen….. ge honom december ledigt så ha nfår smälta intrycken, mys o rykta o så istället…. .s åfår både du o han mogna litet till med det här emd galoppen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Forssen20
0

Slå den inte

[Lill-Jonna]
0

lill-Jonna är likadan fast värre, det är bara att stå ut :P

emma_brun
0

Jag håller med #2 om att det nog inte är sadelns fel.

Jag tror mer på att det är ett handhavande fel.

Longera hästen och KRÄV mycket av honom och se om han börjar att DUMMA sig, om han dummar sig då är det din upgift att visa honom att det är du som är ledaren och be honom att vara snäll vilket betyder att du går in med de sju lekarana för att visa vem som bestämmer.

MVH Emma

thilda-
0

Seven Games

bubbelbubbel
0

#6, men varför skulle hon göra det ?

LinaN
1

#10 det kan komma som en reaktion, att slå. EFtersom det är ngt vi har inpräntat från ridskola (iaf väldigt många har det, jag har det o måste ibland tänka mig jäkligt noga för när jag blir upprörd och arg)

jag ahr orättfärdigat rappat till harry med spöt en gång, han såg så sårad ut att ajg hade dåligt samvete i flera dagar efteråt… jag blev rädd när han kom förnära inpå mig, att jag ryckte till och smäckte honom med spöt….. av ren reflex. För det är vad man fick lära sig på ridskolan, gör hästen ngt oönsakt elelr otrevligt, slå till honom…. då slutar han, förhoppnignsvis…… :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Forssen20
0

Jippie, jag skrev as mkt ._. men det var en för stor bild -.-' så nu försvann allt ._. men jag håller med dig LInaN! man kan inte säga nej till dom där ögonen som riktigt BER om uppmärksamhet och när dom serlite sorgsna ut så får ponnyn lite mat och lite extra pusssar/kramar och någon tår fölld över dem så blir dom glada igen ;D

Peppe
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min kompis tös är en riktig kärring =) hon kan skutta på ganska ordentligt, men bara ryttaren tänker framåt och inte gör nån stor affär av det så slutar hon. hon är 6 år men har gått med föl ett år

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Madick
2

Om det gått bra tidigare och hästen bytt beteende skulle jag absolut kolla upp den.

"Tvingade" ägaren till min inridningshäst att åka till klinik fast det enda var att han protesterade lite i början och inte var sig själv. Han står idag nyopererad i bakknäna med boxvila 8v…

Unghästar som byter beteende skall kollas upp. Är hästen ok efter koll så är det ju bara att köra vidare.

Med alla hästar jag haft på in/tillridning + mina egna så är det inte en enda som varit "bråkig" så länge den varit frisk. I alla fall har bråkigheten varit symptom på att något inte stämmer. Och då talar vi 15-20 år och många hästar.

josss-e
0

Tack för alla tips!

Alla har vi olika syn på det hela och det skall man få ha. Jag tror inte att det är någonting fel på min häst mer än att han har kommit in i trotsåldern, plus att han inte helt till hundra förstår.

Han var bockig redan under inridningen , och hon som red in honom, har väldigt lång hästvana och jobbar med att rida in. han är både longerad och löshoppad. Inte så jättemycket löshoppad, men ett par gånger ialla fall. Men han är deremot VÄLDIGT mycket longerad, just för att han skulle lära sig komandona.

Jag kan inte sitta och trycka han och gnaga han i magen med mina skänklar, därför gör jag så att jag trycker en gång, lyssanr han inte då så får han en varning till och lyssnar han inte då heller så får han sig ett rapp med spöt, så har jag blivit lärd att göra, och det har fungerat bra på mina andra hästar :)

Och när han bockar och sparkar så snannar han nästan till och gör det från stillastående, det känns mer som han gör det för att bråka, och då driver jag på honom på samma sätt som jag beskerv ovan driver först fram honom med skänklarna, lyssnar han inte så får han ett rapp med spöt. Sedan använder jag mycket rösten, han hör på mihg när han gör fel och så klart när han gör rätt så får han JÄTTEMYCKET beröm:D