Martingale
Hej allihopa!!
Min kompis undar vart man kan få tag på en martingale utan förbyglar men man kan fästa martingaleplatta.
Nån som vet ?
Tacksam för svar!
Det finns att köpa vanlig martingal lite överallt i hästaffärer. Om det är det du menar? 😊
*Martingal tror jag du menar =) Man kan köpa dom i t.ex. Hööks, MyOne, Granngården och andra hästbutiker
Förstår nog inte exakt hur du menar med martingal utan förbyglar där man kan fästa en martingalplatta?
Menar du att martingalplattan fäster direkt i sadelgjorden och att man sedan sätter tyglarna direkt i plattan?
Jag är inte säker på att det är en bra idé och förstår inte heller vad du vill uppnå med en sån variant. Känns som att martingalplattan kommer skava sönder hästens känsliga hud på bogen och mellan frambenen.
Som sagt vad vill din kompis uppnå med hjälptygeln, är det att hon vill slippa att hästen slänger upp huvudet i hennes ansikte?
Det finns bättre sätt att göra det, typ vanlig martingal. Det finns även Chambon om man nu absolut måste ha hjälptyglar ett tag.
Min rekommendation, om din kompis nu behöver hjälptygel är att visst kan hon ha det ett litet tag men hon måste då läsa på och lära sig ordentligt om hur hjälptygeln inverkar på hästen. Hon måste även ta hjälp av tränare så hon kan plocka bort hjälptygeln igen sedan när hon inte behöver den.