Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1750 ggr
Sasha W
0

Första Provridning

Imorgon ska jag provrida för första gången, det kommer också vara försts gången jag rider stor häst, nån som har tips? Eller kanske något jag ska komma ihåg att testa? Eller nåt ni glömt när ni provridit? Eller iallafall lugna mig med några roliga/konstiga/läskiga provridningar kanske?

Bjallstal
1

Ta med dig någon som du litar på. Denna person kan kolla hösten från marken när du roder och även säga åt dig vad du ska göra. Annars beror det lite på vad du ska ha hästen till, ska du tävla hoppning så är det viktigt att ta några skutt, osv

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Sasha W
0

#1 Hobby Ridining

Travis D
0

Testa allt! Klä gånarter allt du vill göra med hästen (ksk inte båda eller åka på tävling men du fattar nog vad jag menar) rid på lite och stor volt och var kritisk ;)om hästen t.ex. bockar varje gång du tar vänster galopp tänk varför gör den så? Kan den ha ont? Kan den vara skadad? Kan den vara fel musklad / tränad? Eller bara helt enkelt busig? Och var uppmärksam på hur den reagerar på saker som t.ex. om den drar mycket när man leder eller inte vill stå still och vad den gör då och sånt :)

Rafflan
0

Var med från start, så du ser hur hästen är när man tar in den, borstar den, sadlar och tränsar, sen prova alla gångarter, mm, prova helt enkelt det du kommer vilja göra med hästen.

Winstona
0

Testa att lasta den, förhör dig noga om den varit sjuk eller skadad tidigare, och köp inte första bästa😁 Testa olika, testa att rida hästen någon mer gång innan du köper🙂

Sasha W
0

Hästen är rätt omusklad och lite äldre, åker om någon timme, ska va där om två timmar, håll tummarna för mig :)

#5 om jag tycker om hästen kommer jag inte strunta i den bara för det råkar vara den första jag provrider.

Winstona
0

Nej men du kan ändå vänta med att ge besked?

Sasha W
0

#7 självklart

Uppdate: Allt gick superbra! hon skötte sig superfint, var lite knökigt i galopppen men de var mitt fel(slarviga fattningar). hon hade blivit biten av de andra hästarna lite här och var och var rätt rund om magen, rätt omusklad också men hon skötte sig urfint, nu ska pappa tänka lite bara :)

Travis D
0

#8 kommer ni köpa henne direkt eller provrida fler innan ni köper henne?

Sasha W
0

#9 först vill pappa tänka igenom om han känner syg trygg med att låta mig sköta den hästen själv, om han känner så kommer vi provrida fler gånger.