Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3928 ggr
bebbe
0

Lägga på hullet

Jannie som är ett ardennaersto har tunnat ut i hullet under tiden som hon ammat, gjorde även så när hon hade föl förut, vad är bäst för att få upp henne i hull igen? just nu får hon ca 3 l Fibergi Bas, 6 l havre/korn per dag och fri tillgång på hösilage, men man har sagt mig att Kraft Grov är bättre än Fibergi, vad hade du valt ?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

[Anna-N]
0

För mina hästar har inte fibergi uppnått förväntningarna men det är min åsikt.

Jag ger mustangs foder och tycker det ger resultat oavsett vad man är ute efter då det finns många olika produkter.

Prova att ge lusern. Det är ju dock ett grovfoder och man bör ju alltid börja i den ändan innan man tillsätter mer kraftfoder. Även fast de äter fri tillgång med hösilage är det inte säkert att det är tillräckligt med värden i det o att hästen verkligen orkar äta så mkt som det behövs.

-Japp-
0

hade gett krafft groov ja, istället för fibergin och havre/korn.

Lindbygarden
0

jag hade gett lusern istället för så mkt havre/korn..

Sen har jag hört att man även kan ge en del olja.. nu kan jag inte de exakta måtten men det kan nog ngn annan..

AusaBausa
0

Jag gav min hingst mkt luzern när han var dålig i hull o även ett halvblodssto o stoet blev iallafall mkt bättre igen…

Luzern o korn samt olja har jag också hört m tyvärr inga mått jag heller!

Lizzan
0

Jag har hört att man kan ge smala hästar korn så att dom går upp i vikt, men det stämmer kanske inte?

Lorita
0

Jag hade kollat tänderna och tagit träckprov på hästen först om hon har fritt med hö och ändå tappar i vikt.

Jag förutsätter nu att hästarna har mineralhinkar i hagen och fritt med mineraler också, annars hade det också varit en tidig åtgärd.

Sen om det är OK funderat på att ge en blandning av lusern och vetekli (inte förmycket) men ofta så är viktproblem problem med ca/f kvoten för hästen. Man letar alltid orsak först och åtgärdar sen, det är effektivast så, annars famlar man i mörker liksom.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

bebbe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 hon är avmaskad 2 ggr i sommar och har mineralsten i hagen, eftersom hon är 22år är väl inte tänderna så jättebra, men hon tuggar och maler maten bra, spottar inte ut några höbollar iheller.

Zahara
0

Prova hippo alfa! kanon foder till hästar som behöver extr! inehåller mycket proteiner!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

gejsa
0

#7# Eftersom hon är gammal så tycker jag att du ska ge Krafft protein och ev Krafft Rehab. Det brukar sätta fart på smala hästar. Eftersom hon får fri tillgång på hösilaget så är det inte så stor idé att ge lusern strå. För det orkar hon ändå inte äta så mycket. För att det ska bli lite billigare kan du börja försiktigt med att ge lite soya. Men börja med någon/några matskedar per dag i en vecka öka sedan på lite försiktigt. Men ge högst 1-2 dl per dag sedan och det andra också förstås.

En ardenner kräver ju bra mycker mer i protein än vad fri tilgång hösliage kan uppbringa. Det räcker inte ens åt ett halvblod att ge och allra helst när dom ger di.

bebbe
0

Det är därför jag frågar vilket som är mest proteinrikt

Mandysan
0

#10 Prova soja som gejsa säger, det brukar få fart på hästarnas hull. Och om det inte hjälper så byt ut havre/korn mot Krafft Groov 125, fast kanske inte lika mycket…

Lorita
0

#7 Du bör nog titta på tänderna och ta ett träckprov, 22 år är inte så gamalt på en häst. Man kan avmaska gång på gång men olika medel tar mot olika mask, sen om hon har fel på tänderna så har hon väll rätt att få hjälp att kunna tugga rätt.

bebbe
0

Jag ska snart ha hit vet för att åldersbestämma fölen och då ska han titta på hennes tänder.

Lorita
0

#13 Jättebra, för det är enklare/bättre om man vet orsaken (i längden billigare också)

gejsa
0

Tror absolut inte att det är tänderna. En som ger di behöver minst dubbelt så mycket proten och mj som normalt. Det är ofta så att ston minskar i vikt om man inte vet värdena som man ger.

Lorita
0

Rids inte hästen medan den ger di ska det inte vara några problem att hålla hästen i hull, kanske undanta av fullblod och varmblod, detta var ett kallblod.

gejsa
0

#16# Vad har du fått det ifrån. Läs en foderbok så ser du hur mycket stoet behöver oavsett den rids eller inte.

Och vår promenadridning som dom flesta håller på med kräver inte särskilt mycket extra protein och mj.

Om hästen tävlar mycket så kanske det krävs lite extra.

Visst att detta är ett kallblod men ett stort sådan också. :)

bebbe
0

Detta hullet har alla mina andra ston fastän dom ammar,

Lyrik
0

Lyrik blev rund och fin igen på lusernstrå och groov 125. Fri tillgång på hö. Är oxå en gamling, men med bra tänder.

Får nu 12-14 kg hö, ½ kg lusernstrå och ½ kg edel avel (högre protein än groov 125), havre, betfor och vetekli.

Lyrik
0

Lyrik blev rund och fin igen på lusernstrå och groov 125. Fri tillgång på hö. Är oxå en gamling, men med bra tänder.

Får nu 12-14 kg hö, ½ kg lusernstrå och ½ kg edel avel (högre protein än groov 125), havre, betfor och vetekli.

Lyrik
0

Lorita
0

#17 klart dom flesta klarar både att amma och ridas och hålla hull.  kan man inte hålla hull på en häst får man felsöka, som med allt. sen är 22 år ingen ålder för ett kalblod, när dom är vid 30 kan man rakna dom som gamla.

gejsa
0

#18# Den där bilden är väl en vårbild innan dom fölat?

Annars ser magen lite väl stor ut om det ska vara nu och den ger di. För lite protein skulle jag säga då.

gejsa
0

#22# Självklart om man vet grovfodrets värden och ger extra dom sista två månaderna innan fölning och massor extra dom första två-tre månaderna efter fölning. Annars blir dom tunna över rygg bl a.

Då ska inte hästen tappa i hull. Men du sa ju att det ska räcka med bara grovfoder.

Lyrik
0

#19 Ups! Gjorde en "Gejsa". Skrattande

Lorita
0

#24 såklart att man ska ge hästen det foder den behöver hela tiden, annat vore ju fel. Ett kallblod borde inte tappa hull, då dom är lätta att hålla i hull (varmblod, då är det normalt svårare). Tappar en häst i hull då måste man ju felsöka, att fodret är rätt får man ju förutsätta, sen får man kolla tänder och mask, hittar man inget fel där så är det bara att gå vidare.

gejsa
0

#26# Men det ska dröja bra länge om hästen ska börja tappa i hull pga mask. Nu hade hon ju maskat av.

Och tänderna tror jag inte heller på. Utan mer på att grovfodret innehåller för lite protein. Om en häst ska klara sig på bara grovfoder oavsett vad det är för ras (om man bortser från dom små raserna) så måste grovfodret innehålla en kvot på minst 8,5 och det tror jag inte att bebbe har.

Lorita
0

Det är möjligt att grov fodret inte är bra nog, det vet inte jag.

Däremot så maskar man utan träckprov så är det mycket möjligt att man använder fel maskmedel. eller om betet är väldigt infekterat så få hästen tillbaka masken direkt.

Tänderna är nog en trolig orsak också.

Ett kallblod som tappar i hull då är det något som är fel. mask eller tänder det håller jag på……kanske i kombination med dåliga värden på hö, nu är det ju så att dom precis kommer från betet, dåligt hö brukar visa sig i januari någon gång.

gejsa
0

#28# Dåligt hö visar sig på bara några veckor om dom inte får annat och ger di. Då rasar vikten väldigt fort. Tycker inte att du ska låsa dig fast vi att hästen är ett kallblod. Som du vet så är det ett stort kallblod och som du vet så finns det lättfödda och svårfödda hästar oavsett ras.

Vi får väl se vad bebbe svarar vad det var för foto och när det är taget så kan man diskutera vidare. Hon skrev ju i sitt första inlägg tex att hon brukar tunna ur när hon får föl. Så det är ju tydligen inte första gången. Antagligen är det då för lite protein.

Lindbygarden
0

Jag har hört om ston som faller ut jätte mkt när de ger di..

Skulle dock rekomendera lusern pellets före soya.. soya har mkt högt proteinvärde men alla hästar tål inte det.. så för att inte riskera ngr reaktioner.. ge lusernpellets..

Jag gav det till växande unghäst och då blötlade jag det…även havren brukar blötläggas..

Mina pållar får idag en mix av kli/betfor/lusernstrå till den stora hippoalfa/kli/betfor till liten.. givetvis också mineraler..

Högre energi behövs ej då ingen arbetar..

Men ger hon di idag?

gejsa
0

#30# Självklart gör dom det, faller ur alltså. Många kan inte förstå hur mycket ett sto behöver. Inte ens jag kunde tro det. När jag räknade ut vad Soya behövde så baxnade jag. Men jag gav henne det iaf. Och hon blev inte smal heller. Men man måste nog ge lite soya även till krafft protein för det krävs en hel del protein.

Vi sa att hon kommer väl att explodera när vi börjar rida med men det gjorde hon inte. Så visst behövs det väldigt mycket.

Molla
0

Kanske groov 125 och lusern utöver höt.

Lorita
0

Nu är det så att det är ett sto av 15-16 st som faller ur, då tror jag mer att det finns något bakomliggande som är orsaken, mask, tänder eller något annat skulle vända mig till vet.

Lindbygarden
0

Håller med om att man ska se efter så att det inte finns ngn annan orsak precis som Lorita säger.. först och främst..

För om alla övriga ston är i fint hull så klurar man ju framförallt på tänderna..

Har hon alltid fallit ur när hon har föl eller är det första gången?

Annette
0

Det är inte ett dugg konstigt att ett digivande 22-år gammalt sto tappar hull. Både ålder och föl tar på dem och 22 år på ett kallblod är ingen ungdom.

Lorita
0

#35 just det och tänderna brukar ju inte bli bätre med årenFlört

gejsa
0

Fast just det stoet kanske är äldst och behöver mer att äta men kan inte godta sig det på grovfodret. Hon verkar ju alltid ha behövt extra alltså är hon svårfödd.

Ju äldre häst desto mer protein oavsett tänderna.

LinaN
0

Fina fina gamla Janni.

Bebbe, när vi kommer ner kring 15 december kommer vi o hälsar på. Står Janni hemmavid nu?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lorita
0

Tills man kollat hästen och pratat med vet. så ska hon ha mer foder så klart.

bebbe
0

#29 här kan ni se samma sto, fotot taget i slutet av aug.

gejsa
0

Nu förstår jag inte riktigt bebbe. Vem är vem där?

Var det inte ardennern som tunnade ut? Inte skäcken?

Lindbygarden
0

#40 hihih ja dem går det ju ingen nöd på:O)

Men tycker du ska ge extra med lusern… samt är tänderna lite dåliga så ge henne lusernpellets som du blötlagt innan.. då är det finfördelat redan..

bebbe
0

#41 jag visade denna bild för att ni skulle se vilket hull det är på de andra stona fastän dom diar,

gejsa
0

#43# Ok! Men kan du ta ett nytaget foto på ardennerstoet så man ser hur hon ser ut. Om hon fallit ur över ryggen osv.

bebbe
0

'

gejsa
0

Haha bebbe det var inte mycket man såg av stoet!!! Och lilla fölet såg ut att vara väldigt tjock om magen.

jeanette
0

Havre och Fibergi är inte det ultimata för ett digivande sto. Har man ingenkoll på grovfodervärder kompletterar man med Lusern i första hand. Därefter behöver något koncentrerat proteinfoder då det går åt enorma mängder för att ge di. Annars verkar det som ganska lite mat du ger. Kom i håg att det krävs att stoet både kan föda sitt föl och sig själv under digivningperioden. Får stoet för lite så ger hon ju allt till fölet på bekotan av sitt eget hull.

bebbe
0

#47 hon får så mkt hon orkar äta, jag kan ju inte stoppa i henne maten.

TizzeTazz
0

Luzern Och Matolja är ganska bra, kornkross är mkt fett i :)

mazze
0

Tänk oxå på att energin och proteinet ska gå hand i hand. En häst som får för mkt protein och för lite energi tunnar oxå ut, då den tar av energin för att bryta ner proteinet.
Den bästa oljan att rekommendera är majsolja el sojaolja om man köper ifrån matbutik.

jen
0

#50 jag har fått tips att rapsoljan skulle vara den bästa oljan att ge.

Lorita
0

#48 vad sa veterinären då, för nu ha du väll tagit in fölen?

gejsa
0

Håller med #47# Eftersom en häst tunnar ut så har höet/hösilaget för dåliga värden. Då får man se till att hästen"orkar" äta annat så att hullet behålls.

Alltså, se till att stoet inte får fri tillgång utan äter mer lusen osv.

mazze
0

#51 Det hade jag oxå hört men pratade med en ifrån krafft (foderrådgivare) och han sa majs o soja.

bebbe
0

Hon har inte minskat i hull sen hon kom hem, utan det skedde på samma bete som de övriga digivande stona blev tjocka som små grisar. Nu har jag skiljt på henne och fölet och hon får 6 kg kraft grov 125 + 6 l blandsäd + fri tillgång på hösilage, så det var väl fanken om hon inte ska ta sig nu.

gejsa
0

#55# Herregud ger du 6 kg groov 125???

Varför ger du inte lite minder och lägger till soja och krafft protein i stället. Det blir nog billigare.

bebbe
0

På påsen stod det 3 - 6 kg / dag till digivande ston, och eftersom det är ett stort sto så får hon maxgivan, ska prova att blanda i lite majsolja och se vad hon tycker om det.

bebbe
0

#52 Ja fölen är inne och avritade, men ej chippade ännu, vet kommer och kollar dom när allt är klart.

Lorita
0

#57 har hon gått med hingst i sommar?

bebbe
0

Ja vilket jag ångrar nu när jag ser hur hon blir,( hoppas att hon inte är dräktig.)

Lorita
0

#60 ja, varannat år kan ju vara lagom när dom blir lite äldre.

gejsa
0

På påsen ja, klart dom rekomenderar sitt egna foder helst. Men för att komma lite biligare undan så kunde du lagt i det som jag skrev. Då orkar hon äta hösilaget också. Det är mer protein och då ger man ju mindre mat. Har du tex aldrig gett soja?

bebbe
0

Hur mycket kraft rekomenderar du

LinaN
0

Sojan bör ma nbörja lugnt med, för dom KAN få nässelutslag. hade dock aldrig det bekymret med mina hästar när dom fick, gav mitt fullblod som föll ur (o inte hjälpte sojan ngt på honom eftersom han aldrig tog sig så som vi ville, men så hade han ju ont i sina fötter också….) men vi började med 1 dl om dagen ,o efter en halv vecka ökade vi med  ytterligare en dl.

vad är maxrekommendationen Gejsa? var iten det nått kilo om dagen eller så?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

gejsa
0

Jag har svårt att säga hur mycket du ska ge eftersom du inte vet värdena i grovfodret.

Men jag skulle kanske ge ca 4-5 dl soja. 1 kg krafft protein och något kg nya groov i stället. Det borde bli mycket högre värden i smrp och billigare för dig med.

Men börja att ge några matskedar soja i några dagar och öka på vartefter. För det är en del som inte tål det om det blir för starkt på en gång. Men jag skulle inte våga ge mer än högst 5 dl per dag iaf av sojan.

tessa
0

Nu pratar vi om ett digivande ardennersto men jag somär nyfiken på soja, måste fråga - skulle det kunna vara något att ge min Yrla?

Lindbygarden
0

Vad jag har hört så är maxgivan för soja 100 g per 100 kg häst..

gejsa
0

#66# Ja, om din häst är mycket svårfödd så är soja bra. Jag gav det till Gobban i början när han var svår att få kvar i hull pga oron som han hade innan han landade här hemma. Tog väl ca 2 år innan han slutade att väva osv.

gejsa
0

#67# Ja, så att ge 4-5 dl åt en stor ardenner är lagom.

gejsa
0

#67# Ja, så att ge 4-5 dl åt en stor ardenner är lagom.

Lindbygarden
0

#70 vet inte vad en dl vägerGenerad

gejsa
0

Jag har för mig att det är ungefär 1 dl som är ca 100 g soja alltså.

bebbe
0

Vad heter denna soja? och var köper man den?

gejsa
0

Det heter bara soja finns i säckar på Granngården. Det är pulver.

Men om du ska ge det så börja med någon matsked först och öka på vartefter. För det är mycket starkt.

tessa
0

#68: Funderar på soja eller lusern.. lusern är ju mer skonsamt för pållen men soja är onekligen billigt, effektivt och kräver liten mängd jmf med lusern hackad strå som kräver mycket volym och mängd.. Någon som vet näringsinnehållet på soja? Mycket energi?

kan man som kraftfoder kombinera ett färdigfoder och tillsätta soja som "proteinförhöjare"? Om ja, är det vettigt?

thilda-
0

#51 av rapsolja får dom bara glansig o fin päls av :)

Lorita
0

Mina får rapsolja i vinter vattnet och det får alla hästarna.

Jag skulle satsa på lusern, då det är ett klöver hö och hö är hästar skapta för att äta.

framför allt skulle jag prata med veterinären och kolla tänderna och ev mask.

tessa
0

Lorita: Min pålle är avmaskad och har så vitt jag vet inga bekymmer med sina tänder.. däremot visar höanalysen att värdena är urkassa, t.ex är smrp så lågt som 9 g/kg vara.. min pålla är något svårfödd, därav min jakt på proteinkällor.

Lorita
0

#78 nu är det så att det bara är en häst som har fallit ur i stallet och då är det alltid bäst att leta orsaken före att proppa i hästen mat. Jag hade tagit ut veterinären en gång för mycket än en gång för lite.

gejsa
0

#75# Självklart kan du ta soja och även annat foder. Soja är inte så gott att äta bara. *ler*

Ett ex: om du tex tar 1 kg nya groov 125 så får du 125 smrp och 10 mj i detta.

1 kg krafft protein så får du 330 smrp och 12 mj.

Soja 5 hg vet inte hur mycket det är om det är ca 4 dl. Man får väl väga det.

men det blir iaf 190 smrp och 6,3 mj.

Så du ser att man behöver inte ge så mycket och ändå få mycket smrp. Det behövs när man har ett foder som ditt. *ler* Det blir på tok för dyrt annars för dig i vinter. Det är ju väldigt drygt och billigt foder att komplettera med.

gejsa
0

Glömde skriva att ge tex 1dl olja ger ju bara 3,5 mj och inget smrp.

Fibergi bas som du gav bebbe ger bara 11 mj och 67 smrp. Så det är bara dyrt. Om du ger 1 kg alltså.

Korn 1 kg ger 11 mj och 90 smrp.

tessa
0

#79: Alla hästar är olika, de övriga hästarna i stallet är lättfödda araber samt en rultig liten islänning. Yrla påminner om ett fbl i kroppen och är likt många fbl rätt svårfödd.. Detta i kombination med dåliga värden på höet, gör att jag verkligen måste se till att hon får det hon behöver.. annars tunnar hon lätt av. För tillfället ser hon rätt fin ut men i andra fodertrådar har jag berättat om ett planerat foderbyte då vi ska byta foderleverantör och eftersom de nadra hästarna inte kräver lika mycket som min tös, funderar jag på om ett enkelt och vettigt sätt vore att komplettera med t.ex soja.. eller lusern.

Jag ser alltså ingen anledning till att tro eller misstänka sjukdom eller dyl hos mín häst. Enbart ett energi och - näringsbehov som måste täckas.

tessa
0

TACK Gejsa! =)

Intressant..! Om man jämför sojans värden med lusern då - vilken jämförelse får man då? =)

Förstår att soja är något som man ger lite av, så kanske fum fråga att ställa om man kan blanda med annan kraft ;) 

Fortfarande är det så att kraftfoder ingår i stallhyran, och att jag har möjlighet att påverka vad jag vill att min häst ska/behöver äta.. *ler* Men jag anser att det ska vara praktiskt att köpa in/förvara och vara ekonomiskt försvarbart. Stallägaren kommer nästa gång att beställa foder härifrån

Därför vore det ju bra att finna något där som även passar min tös. Soja inom parentes då det väl är såpass billigt och drygt att det inte spelar ngn roll varifrån det köps. - Ändå bara min pålla som får det i sådana fall. 

För om jag ska öka proteinet med lusern, krävs det väl rätt mkt mängd..? Då torde soja vara smidigare. Tyvärr en miljömässig styggelse.

gejsa
0

Krafft lusern ger 8,5 mj och 105 smrp. Om du tar 1 kg av detta alltså.

gejsa
0

Läser om deras foder. Det står tex:

• Välj mellan CLASSIC, COOL, VINNARE, BLACK WINNER

• Ge - 0,5 kg CLASSIC per/100 kg häst till uppfödning/ motionshäst samt 0,7 kg VINNARE per/100 kg häst + 0,2 kg PRESTATIONSHAVRE per/100 kg häst till en tävlingshäst - då behövs inga extra vitaminer eller mineraler.

Hur 17 törs dom skriva så där. Man måste ju veta höets värden först.

Fast det är klart alla företag räknar ju med om du har ett NORMAL hö.Vilket du verkligen inte har i år.

tessa
0

#84: hmm med andra ord får man ge rätt mkt lusern per dagsgiva med dessa värden för att höja mitt dåliga hö tillräckligt..?

#85: Tycker att det står sådär om vitaminer och mineraler på varenda fodersort.. man får ta det där med en nypa salt men visst - ingen räknar ju med "mina" dåliga värden.. de är ju avvikande och ovanligt låga.

Stallägaren föreslog classic till de övriga hästarna, men tyckte att jag skulle kika på de andra fodren med yrla i åtanke.. var inne lite på de sk. "prestationsfodren" men de innehåller ju tom mindre protein än de "vanliga".. - hur kan det vara så??

gejsa
0

Vad fasiken vad det krånglar nu. Har skrivit svar två ggr och det har försvunnit. Har problem med internetanslutningen nu.

Kan kolla i morgon vad din Yrla behöver ung. Men inte med detta foder utan isf med Kraffts.

Jag har ju ett program med olika foder.

Skriv höets värden en gång till här. Sedan gärna vad hon fick förra året att äta och gärna värdena då. Hur mycket hon ska väga osv.

Så kollar jag i morgon. Ska gå och sova nu.

tessa
0

Toppen gejsa! Nu slocknar datorn och jag också, men skriver in allt imorgon… hörs då =) Natti!

gejsa
0

kollade lite på classic och det var ju bara 85 smrp och 13.5 mj eller om det är 11,6 mj. Vet inte vilket av dom man ska titta på. Men mycket energi blir det ju.

Ja, vi får se i morgon då. Natti natti.

tessa
0

Ja Classic var ju ett förslag till de övriga pållarna fast samtidigt pratade stallägaren om svarthavre, och den tycks ju bara finnas i "black winner".. Inget av fodren har ju ett smrp över 90, vilket "cool" har (90 alltså). Classic har nog 11,6 MJ, tror inte ngt av fodren har så mycket energi som 13,5 MJ.

Funderar då på om man t.ex kunde ge Yrla fodret cool + soja för att få upp proteinet lite men ändå få med "resten" i paketet..? För Cool torde vara bättre för henne än classic… men bättre än "black winner"?

tessa
0

Sorry Bebbe att jag lånar din tråd lite, hoppas det är ok.. =)

gejsa
0

Ja, jag får titta på det i morgon när jag har dina värden i höet då. Skriv upp alla dessa foder här eller på en mejl så slipper vi ta bebbes tråd kanske.

tessa
0

Gejsa: Om man tittar här, en bit ned under "kraftfoder" kan man få info om deras övriga sortiment såsom lusern cuber - vad tusan nu det är osv..

gejsa
0

Ja, jag såg det. Så det är ju bra om hon vill köpa det. Det är väl i stället för krafft lusen antar jag.

tessa
0

Bebbe får kanske också bra tips… ;)

Lusern är bara ett förslag från mig i sådana fall, vet inte om fler är intresserade av det i stallet. 

Analys på hö:

TS 84% Råprotein: 45 g/kg TS Smb. protein: 9 g/kg vara  Energi: 7 MJ/kg vara

Vi kan prata mer via pm.

gejsa
0

Du måste skriva vad hon väger också ca. och mineralerna kanske.

gejsa
0

Du måste skriva vad hon väger också ca. och mineralerna kanske.

tessa
0

hmm ingen aning.. får i värsta fall mäta hennes mått och gissa därifrån. Hon är ju smäckert byggd, ca 1, 65 cm i mkh.

Näringsvärdena på mineralerna? Ger henne knappt några nu eftersom hon får ju mkt alfa, men har en hink med kraffts blå mineraler plus dessa Hippo pro mineral (plus tror jag).

bebbe
0

Tessa det stör mig inte allsGladdet finns säkert fler som har funderingar kring det här med foder.

gejsa
0

Ja, jag väntar tills du skrivit ut allt. Ska ev få hem min höanalys med posten i dag. Så då får jag fullt upp att göra 5 foderstater. *ler*

bebbe
0

Har nu varit på granngården och kollat på soja…..det finns ju bara i stora säckar, och jag ska bara ha det till en häst…det kommer ju att vara i flera år, håller det sig så länge?

gejsa
0

Ja, om det lägger det i en tunna och det är svalt så räcker det iaf 1 år. Men är det inga fler ston som får kraftfoder? Är det bara en som får det.

bebbe
0

Alla stona får kraftfoder, men dom är så feta att jag inte vågar ge dom något extra.

tessa
0

#100: hmm du får nog skriva igen vad du exakt behöver veta…?? ;)

tessa
0

Tack bebbe, hyggligt..! vi är nog fler som har foderfunderingar, ty det äro en gigantisk djungel.. ;)

linasvovvar
0

Bebbe när jag fick hem Fritz så va han ju sååå mager stackaren, då fodrade jag honom med build up foder och han tog sig otroligt bra på det faktiskt. Vet inte om det finns i hörby trakten någonstans jag köpte mitt i lödde på foderaffären vid centersyd typ

gejsa
0

Jag vill veta värdet på höet och mineralanalysen med. Hur mycket hon ska förväntas väga när hon är normalviktig. Åldern på henne. Och dom fodrena som du funderar på att din stallägare ska köpa åt dig. Värdena på detta bl a. Dom har ju mycket foder som du länkade till.

För då kan jag försöka räkna ut hur mycket du behöver ge när jag fått ut vad hon behöver i smrp och mj.

SEdan om du visste förra årets värden i höet och hur mycket du gav då. För då ser jag ju vad hon klarade sig bra på förra året också.

bebbe
0

Lina, menar du hos Lena

linasvovvar
0

Nä inte hos lena.  Det ligger en foderäffär typ på industriområdet…kan förklara närmare om du är intresserad !

tessa
0

Gejsa: Vi har bara enkel analys på höet, ingen analys på mineralerna tyvärr! Det skulle ha varit med men måste ha blivit fel i beställningen =/

Tyvärr har jag ingen analys på förra årets hö, men kan rota fram foderstaten hon fick. 

Hur vet man vad en häst bör väga?

Du var ju själv inne på åsebros foder, vilket tycker du verkar rimligt att ge henne och räkna på, av dom??

gejsa
0

Ok då får du tala om vad hon åt förra året då. Vi får räkna på ett normalhö.

Ja, om hon tex ser bra ut nu så kan du ju väga henne. Hur hög är hon?

Tror du att hon väger 500-550 eller 575 kg eller rent av mer?

Jag har inte tittat på alla foder eftersom det tar sådan tid att öppna dom. Det är ju pdffiler.

Tänkte om du såg något som du helst velat ge. Så kan jag räkna på hur mycket du skulle behöva ge för att komma upp i en viss kvot tex.

bebbe
0

#109 mmm.. vi kanske kan köra dit ihop nån dag

linasvovvar
0

#112 Så gärna så Skrattande

bebbe
0

Nu har Janni blivit kollad i munnnen av vet, och hon hade ett par små hakar på framtänderna som raspades bort, men vet sa att dom inte hade någon större betydelse för hon tuggade och malde maten bra, hon sa även att det var ganska vanligt att en del äldre ston faller ut när dom ammar, i dag hittade jag sojamjöl i 250gr påsar bland hälsokosten på Citygross, så nu ska hon få ett par msk/dag + bvitaminer och kraft grov 125. Jag tycker att hon redan har börjat lägga på hullet igen fast det bara är en vecka sen vi tog ifrån fölet.

Lorita
0

#114 vad sa veterinären var hon dräktig?

gejsa
0

Vad bra! Ja, dom äter ju upp sig rätt så snart om fölen slutar dia. För det är ju fölen som tar allt från dom.

tessa
0

#114: Åh det tänkte jag just fråga, har hittat en påse sojamjöl här hemma, - är det samma slags soja som man ger hästar, kan man ta detta och ge dom?

gejsa
0

#117# Det vet inte jag iaf. Om det går att använda om det är samma sak alltså.

bebbe
0

#114 jag dräktighetsundersöker aldrig ett sto

bebbe
0

Det är iaf 39g protein på 100g mjöl, 28g kolhydrater, 20g fett, 10mg järn och 12g kostfiber, vet ej vad som finns i lantgårdens sojamjöl.

gejsa
0

#120# Jag tittar ju på mj och smrp så jag har ingen aning om det är samma sak ens.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.