*bettfråga*

vad för något bett?
nu ska bilden funka!
Det är ett sk Fullcheek. Det använder man till svårstyrda hästar. För det blir ju ett tryck på andra sidan när man tar i tygeln. Väldigt skarpt.
Jag fick med ett sådant när jag köpte min häst. Dock helt i onödan. Visserligen så använde jag det i början men nu har jag tredelat som hon funkar mycket bättre på.
Bifogar en bild på Foxen när hon har det bettet.
Mandysan
Tack för ditt svar mandysan!! Det var som jag tänkte då, att det var ett skarpt bett för t.ex svårstyrda hästar. Gott att din häst funkar på ett snällare bett, det känns väl säkert bättre så. Onödigt att ha skarpare bett än vad som krävs menar jag.. =)
Mvh Tessan
Mandysan: VAR i ligger det skarpa??? Det bettet har samma effekt som om du skulle sätta bettskivor på ett vanligt tredelat bett med fasta ringar! Det kan däremot upplevas som MILDARE på vissa hästar, då bettet ligger lite stadigare/still i munnen än ett tredelat med rörliga ringar.
Rider själv med nämnda bett på min MKT känsliga dam. I dressyren är bettet latexlindat för att göra det ännu mildare än det redan är, i hoppningen är bettet naket för att göra det lite "skarpare", dvs som ett vanligt tredelat. Jag skulle alltså lika gärna kunna köpa mig ett vanlig tredelat och ha i hoppningen.
Detta bett används med fördel på unghästar för att förtydliga tygeltagen, på hästar som gapar (som min egen) och man itne vill ha bettet genom munnen mm. Men skarpt är det inte!!!
Visst, alla hästar reagerar olika på olika bett. Fjordan jag hade knäppte av rejält i nacken av ALLA tredelade bett och gick absolut bäst på ett tvådelat med fasta ringar. När jag red ut hade jag ett rakt tränsbett med fasta ringar, då det blev lite skarpare på DEN hästen. På min nuvarande är det raka tränsbettet ett milt och bra dressyrbett. På uteritten fungerar inte det raka då hon blir för stark. Så alla hästar vill ha det olika och man måste lära sig lyssna på sin häst!
Vissa hästar vill ha omväxling! Min egen verkar vilja ha ett nytt bett, och variera nosgrimma, i munnen var och varannat ridpass för hon går bäst när man varierar bettsling ordentligt. *inser att hon måste köpa ett nytt bett igen*
Men att ett tredelat fullcheck ska vara skrapare än ett vanligt tredelat är en modifierad osanning, sen kan vissa hästar reagera olika.
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
# 5 Håller totalt med dig. Jag fattar inte heller var det skarpa ligger. I finland är det vanligt att man har det där fullcheek-bettet på travare, eftersom tygel/töm tagen då blir tydligare. Om man då tar ett vänster tygeltag ökar trycket på den högra sidan, och gör det lättare och tydligare för t.ex en orutinerad häst att förstå. Men egentligen så är det ju bara ett vanligt tvådelat bett som man typ har satt bettskivor på. Jag hade ett full-cheek på mitt vbl, eftersom han inte riktigt hade svängarna i skick. Efter en tid hade han lärt sig, och jag kunde byta till ett halvcheek.
Och på tal om variation. Jag har 3 olika träns till min isis, eftersom hon blir alldeles galen om hon inte får omväxling i arbetet. Hon slutar totalt av att fungera. Så jag har ett rakt gummipolympia som jag rider med ute i skogen, eftersom hon är mycket stark då, sedan ett tredelat islandstbett som jag har när jag hoppar o rider "vanligt" och ett smalt tvådelat med fasta ringar. Lilja tycker massor om att ha olika bett, det gör henne mer uppmärksam och vaken. Och det där med att byta nosgrimma är en bra idé. Särskilt på sommaren kan man ju strunta i att använda en mexikansk nosgrimma och istället rida utan om det är möjligt. Jag har en bild att hästen måste få "andas" ordentlit på sommaren ;)
Jag tar emot kritik, men såhär är det min tränare säger.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

#7. Är inte det där ett pessoa bett? ser ut så iaf, fast bilden e ju lite suddig så jag kan ha fel.
det är ju som ett vanligt tre-delat fasst med parér stänger. så när du tar i höger tygel, trycker det på vänstersida, så det blir lättare att svänga.

#9 det är ett pessoa
Pessoa med bettskivor, så det blir svårare att dra igenom bettet om hästen gapar. Antar att det funkar lite på samma sätt som ett fullcheek också.
ett fullcheek bett är lika milt som ett vanligt tredelat. Stängerna gör att det ligger stadigare i munnen på hästen och att man inte kan dra bettet igenom. Vill man få en hävstångseffekt med detta bettet så kan man sätta fast övre skänklen i sidostyckena och därmed få en hävstångseffekt.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
ahaaa det är sååå det funkar. tack för era svar! Trodde nämligen att det var ett lite skarpare bett, men frågar man får man ju inget veta… =) Sedan förstår jag ju att olika saker fungerar på olika sätt på olika individer, men så är det ju med allting när man tänker efter.. =)