Annons:
Etikettraser
Läst 1408 ggr
Lona
8/19/18, 2:17 PM

Din drömras?

Inspirerad av en tråd på Hundar.if; Hur skulle din drömhästras vara ? Hur skulle den se ut, vad skulle den ha för temperament och egenskaper?
Svara gärna både hyfsat seriöst/rimligt men även helt i det blå, om man fick fantisera fritt😃

Så, en hyfsat seriös drömhäst/hästras är för mig en stor islandshäst på strax under 150 cm. Rätt så kraftig i modellen men ändå med goda rörelser och inte tung att rida. Fyrgångare, med tydliga och separerade gångarter och en galopp som är bättre än medelislänningens.
Som ras ska den finnas i massa olika färger och kombinationer, men just min drömhäst är gulbrunblack med riktigt ordentlig "fjordinggul" kropp och rikligt med svans och man, givetvis med riktigt rejäl pannlugg.
En liten stjärn också som kronan på verket!
Temperamentsmässigt skall den vara som en islänning när den är (i mitt tycke) som bäst; en hel del fart men utan att vara hispig. Godmodig men kanske lite speciell och ha lite egna idéer om saker och ting, lite knasig sådär.
Vara samarbetsvillig både från marken och uppsuttet och gilla att jobba.
Jag skulle ha hästen både till härliga skogsturer men även för att rida lektion och eventuellt tävla lite.

Så, om jag skall spåna totalt; En PRE-häst, gärna gulbrun den också men annars får den vara helt vit, isabell eller silverbrun - gärna black. Möjligen fux med ljus man och svans.
Som en dröm att rida givetvis men det absolut viktigaste: ett par vingar! Självklart rids den barbacka utan träns, självklart lyder den minsta hjälp, självklart är den som en dröm att rida. Och självklart så flyger vi tillsammans!😃
(Om de kunde drömma om flygande hundar på 180 cm i hundtråden så kan jag väl få drömma om en Pegasus? Härligt att få vara lite barnslig ibland!)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Mooniq
8/19/18, 3:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har haft min drömhäst. Polskt halvblod, enorm kapacitet och energi som ett kärnkraftverk. Inte rädd för något, jagade både älgar, rådjur och harar i hagen. Utslagna 5 i skor, nästan 170 cm i manken och bred som en krigshäst över bogen. Full i bus och full i faan - hela tiden men med den mest oskyldiga uppsyn. Han var inte rädd för något men om man satt på ryggen så gällde det att vara med i matchen 200%.  En underbar själ som inte längre finns i denna dimensionen, men minnena efter Tom bleknar nog aldrig.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Travis D
8/19/18, 4:08 PM
#2

Min drömras skulle vara någon varmblodsras men vill ha lite känslan av kallblod. d.v.s stadiga och trygga, snälla och lugna men med energi, Det ska gå att använda till mycket men vara "anpassad" till hobbyridning. Den ska vara arbetsvillig och positiv till nya saker. Gilla att upptäcka. Inte vara skygg av sig utan mer modig.  När den blir rädd får den gärna vara som Nysve d.v.s att den hoppar till istället för Kakan som flyger iväg. Den ska kunna vara alla färger och ha alla olika teckningar. Den ska vara mellan 145-165 i mkh.  Lite grov sportmodell. Gärna vara nyfiken och vilja vara med på saker. Gilla att bada. Den ska kunna Kapacitet i både hoppning och dressyr gärna vara "bra" på att köra också. Ingen trav eller galopphäst.  Inte busig (då menar jag hålla på med  bockningar, stegringar ,slå bakut och massa sånt jobbigt).  Den ska vara snäll med egen vilja men inte allt för svår övertalad.

Min drlmhäst skulle vara skimmel med kort klippt man. lite halvkraftig och ha hovskägg 2 blå ögon och en lång svans. och som kakan väldigt omtänksam.

men om man ändå ska drömma lite så får det gärna vara en enhörning som lyder minsta vink.

tiger tok
8/19/18, 4:25 PM
#3

En större shettis, typ. Fast inte med den väldigt klassiska runda magen. Exakt samma temperament som en shettis, fast i lagom storlek för att ridas (1,50/1,60). Fast jag är väldigt nöjd med shettisar som de är. Någon gång i livet vill jag också äga en schwarzwald häst. Så otroligt vackra, kraftfulla och ståtliga hästar.

shia
8/19/18, 5:18 PM
#4

En stor och maffig varmblodstravare, men samtidigt smäcker och fin. Kolsvart med hovskägg och vita tecken på alla ben samt en strimma i på huvudet. Lång svart pannlugg och vacker medellång man och lång och fluffig svans. Långt steg som lägger mkt mark i travloppen. Vilja att vara först å kämpaglöd. Envis. Hoppar enkelt höga hinder och svävar fram i dressyren. Världens snällaste i allt men bara om man kämpat väl och ansträngt sig så visar den son fina sida i dressyren(vilken person som helst som ridit hela livet ska inte kunna sitta upp å tro den är världsbäst. Då ska den så få sig en tilltänkare. Men samtidigt ska den bära upp försiktiga osäkra, små, rädda och visa dem en fantastisk känsla. samtidigt som den kan busa till ibland med den som rider rider den

powerade
8/20/18, 6:28 AM
#5

Skulle gärna ha en nättare arbetshäst ( såsom nordsvensk ardennes shire o s.v) Som är helt orädd.. Men som är lika snäll och försiktig och lydig som stjärnan jag redan har hemma är. Samt att den gärna skulle få vara lättriden och smidig men.. xD

BokDuvan
8/20/18, 7:25 AM
#6

Som barn drömde jag om en kolsvart hingst, typ mustang eller hannoveranare. Idag älskar jag skimlar och connemaror, så min drömhäst att äga någon dag skulle antingen vara en connemara, flugskimmel, eller någon spansk hästras som lusitanon, silveraktig med lååång böljande man. Vad gäller personlighet skulle det vara kul med en häst man räddat och format ett tight band till, som följer en överallt och är ens bästa vän. Idag rider jag redan en av mina drömhästar, dock inte beskriven i texten ovan. Han är en D-ponny, tjock som tusan men min lilla älskling på ridskolan. När han kommer igång blir han väldigt stark och pigg, stel är han också men helt underbar!

Annons:
Tyst
8/20/18, 12:34 PM
#7

Realistiskt en connemara. Jag har testat flera stycken med massa olika temperament men jag har alltid känt mig som hemma på just connemaror. Gärna maxad D-ponny. Läromästare i dressyr och en sån som man kan rida ut barbacka på mysturer och hoppa lite naturhinder med. Trygg som satan i hoppning, styr rätt och hästen fixar resten. Extra bra galopp. Cool med det mesta men skall även kunna tända till när man visar att det är ok att busa lite. 

Min orealistiska drömhäst är en warlander som är brun med bläs, tre strumpor.  Apelkastad på sommaren. Maffig som bara den med stooora gångarter och massor utstrålning. Kunna massor med tricks och stå ut med typ tusen fotosessioner om dagen med miljoner olika rekvisitor.

misswilma
8/21/18, 2:47 PM
#8

Min drömhäst/drömras är min föredetta shettis som fick somna in för ca 2 år sedan. Dock i storhästformat så jag själv kan rida den😂. Han var en så unik ponny så det fanns inte i sitt like. En klapphingst så viljan fanns där när han ville men han var så snäll och oberörd att han kunde gå lös i stallet under uppsikt. Dock så vill man ju att alla hans "defekter" skulle vara borta om jag skulle få en ny chans med han.❤

Travis D
8/22/18, 7:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Sen så skulle jag mer än gärna ha en tysk ridponny svettfux, med ål, och kortman, lite åt det lugnare hållet med egen motor, snäll kan både hoppning och dressyr och inte ha några olater. Helt enkelt lilla Donner 😃

Han var mina första favorit häst han är ca 145-148 (D-ponny) världens snällaste värdens sötaste och gör allt! Lite slö dock men med egen motor ibland 😉

Upp till toppen
Annons: