Foderhäst vs medryttarhäst
Okej jag har ett litet dilemma.
Jag har två alternativ:
Alternativ 1: Gå på ridskola samt vara medryttare typ 3 dagar/v. Finns ridshus, ridabana osv. Som medryttare är det dock bara dressyr som gäller. För att ta mig till ridskolan så måste jag gra 2 bussbyten, tar c 35-40min då. Man kan även ta 1 buss och sedan gå c15 min, det tar ungefär samma tid.
Alternativ 2: Får ifall jag vill bli fodervärd på en av ridskolans ponnysar. Den skulle då stå i stallet när min nuvarande medrttarhäst står. På lösdrift, finns ingen ridbana men finns att hyra precis bredvid för 50kr/gång och finns även ett ridhus c 25min skrittväg bort. Skulle inte ha så mycket stallkompisar där, men det är mycket närmare. c 10min med buss, sen 15min gångväg. Har en kompis där som är medryttare. På vintern blir det dock helt svart då det inte finns några gatlyktor. Skulle inte kunna åka iväg så mycket på träningar utan det skulle vara då och då.
Vill ju gärna ha på foder, men känner att i vinter kommer min entusiasm dra av när jag måste gå där ensam i mörkret.
Vad skulle ni gjort om ni var i min situation? Vill ju utvecklas mycket och även ha så kul som möjligt med hästen.
Jag har inga problem med min motivation utan hade lätt kört på foderhästen😃 Men det beror på vad du känner? Jag tror att du lär dig rida bättre på ridskolan men egen häst är ju stor del en mysfaktor oxå. Men det kanske är roligare för dig om u väljer ridskolan? Där har du dina kompisar och på vintern när det är ushligt väder har du inte ansvaret för en häst?
Ja jo jag är ju den som gillar o ha ansvar och lägga upp vad "min" häst ska göra lixom…. Finns en "tränare" i ridhuset som jag skulle kunna ta lektioner av också ibland. Känns som jag inte borta sumpa chansen till att ha på foder, sen om jag har tur kanske jag hittar ett annat stall i vinter. De flesta tar ju inte in fler pga foderbristen D:
åååh har sån beslutsångest och måste ge svar imorrn
Jag skulle köra på foderhästen, speciellt om du kan träna med den ibland oxå😃
Det är kanske en kostnadsfråga också? En medryttarhäst är ju oftast en fast (eller ingen) kostnad för medan en foderhäst kan bli rätt dyrt även om man gjort en vettig kalkyl.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Förresten, hur känner du för de olika hästarna eller är det samma häst det gäller? Spelar ju också stor roll, jag skulle lätt kunna ha ett lite "jobbigare" alternativ för rätt häst.♡
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Asså den hästen jag rider nu är en islandshäst och känner inte riktigt att vi klickar så jättebra, han är supermysig men väldigt ung. Han är inte så superbra på att hoppa eller dressyr, vilket jag verkligen vill kunna tränare.
Foderhästen är en från ridskolan, en D ponny. Snäll och fin ponny som jag tycker om väldigt mycket. Ingen tävlingsponny men skulle nog lära mig väldigt mycket ändå.
Jag tycker helt klart du ska kör på foderhästen- det hade jag gjort och du kan ju ta dit tränare om du vill :)
Tycker som Travis D, du verkar ju tycka mycket bättre om "foderhästen"?