Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1217 ggr
Ellen_
0

Roliga övningar

Jag har nu haft min häst i några veckor, dock så flyttade vi till ett nytt stall för en vecka sedan. Hästen är en 6årig irländare med väldigt lite erfarenhet. Jag skulle behöva hjälp med övningar som era hästar tycker är roliga! Hästen är väldigt pigg och het så man kan knappt lägga på skänklarna utan att hon spänner sig och springer. Jag har märkt att hon börjar tycka det är tråkigt med mina ridövningar (rider ut 3-4ggr i veckan också) så vill ha förslag på övningar som är både stärkande och roliga. Tänkte även jobba från marken så kom gärna med massor roliga krävande övningar av alla slag som kan få henne motiverad och inte allt för stark.

shia
0

Bommar bommar bommar XD pigg häst-samlar ihop sig /rusar inte iväg. "seg häst" motivation :) Nejmen använder mig mkt av bommar när jag rider in hästar, tyck det känns basic på rakt spår, den jag rider lär sig anpassa steget (sen får de. Mer spänst i steget) och efterhand höj upp sidorna å sen på börjt spår å ridvägar. Om hästen har svårt med motivationen(haha, femåringen jag rid nu ja… Har han tråkigt på ridbanan-segaste ridskolehästen typ, är han pigg på gräset är han fin-tills han får tråkigt då hoppar han å studsar, men i skogen idag tyckte han dey var kul å var pigg så då skötte han sig) ibörjan ttck jag det viktigaste är att ha roligt, det ska vara roligt. Vill ni inte på ridbanan, rid ut i skogen, rid slalom runt träd volter, å ha kul, kanske börja i skogen å avsluta på ridbanan?? Pinterest finns mkt olika bomövningar, testa dr fram. Tömkör, longera, har hästen roligt-motiverad-lär sig-tyck det är roligt att göra rätt Tråkigt-omotiverad-lär sig dåligt-bryr sig ej om den gör rätt.

Caf_Roy
0

WE-hinder är både roliga och gymnastiserande, kolla hinderbilagan i TRX.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Ellen_
0

#1 vi rider markarbetsträningar för en bra tränare men hittills har det väll gått sådär XD vi skulle galoppera över upphöjda bommar (3st) det skulle vara 4galoppsprång och min lilla skit skenar iväg och tar de på två… det blev lite bättre efter runt 5-10 försök men bommar triggar hennes irländska "springande"XD