Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 762 ggr
elin
0

Alla möjliga frågor

Ang liniment..
Skulle jag kunna använda det på Nisse som är 5 år?
Hade ut en massör + att han gick igenom hela nisse för eventuella spänningar m.m.
Han tyckte att när jag tränat hårt så skulle hennes ben kylas ner, men eftersom Nisse e livärdd för vattenslangen o man inte alltid har tid o stå med svamp o hink o dränka ner hela golvet med vatten.
Är liniment något o tänka på istället?
Isåfall vilket märke?
Har man på det på bene o sedan låter de vara eller?

Utställning:
Ska på utställning i sommar med Nisse.
På utställningen ska man ha träns eller utställnings grimma/träns?
Vad menas med premiering?
Hur funkar det på sto?
Vad ska jag annars anmäla mitt 5 åriga sto till för klass?

Vilka tävlingar behöver jag grönt kort till?
Räknas Nisse som ponny eller stor häst på tävling.? Hon e 1,43 m men eftersom hon e fjording menar jag.
När behöver jag ha ponny/häst licens?
Likaså ryttarlicens?

Har ni hört talas om fjording galopp?
Vet ni ngnstans det anordnas?

Ska ju betäcka Nisse i framtiden.
När tycker ni e lagom ålder? Eftersom hon aldrig fått föl innan..
Vad är bäst.. vanlig betäckning eller seminering (stavas?)
Har fjordingar lätt för o föla själva?

Tacksam för svar /Elin

/Elin

Mandysan
0

kan svara på några frågor iaf.

Eftersom hon bara är 143 cm räknas hon som D-ponny på tävling. Rasen spelar ingen roll.

Dom rekommenderar att första gången ska vara naturlig betäckning. Då ökar chansen att det blir föl.

elin
0

ingen mer som kan ngt om detta?

/Elin

Lilla_My
0

ryttarlicens från och med tävling på lokal nivå, inte häst/ponny. ja utställningsträns eller utställningsgrimma är det väl som gäller? har inte hört talas om fjordinggalopp, men det borde ju finnas, eftersom det finns fjording -sm o.s.v prata med din närmaste galoppklubb Glad Liniment kan väl vara bra, eller sånt där "isbalsam" som det heter… det kyler ne fort och bra, och finns i både gel-form och spray. finns bl.a på lantmännen och hööks, och typ överallt :)

[slo]
0

Kyllera har jag använt, det är dunderbra! Men "aningen" kladdigt att hantera… Hehe…

gejsa
0

Lagom ålder för betäckning är väl individuellt. Jag betäckte redan som 4 åring min fjording. Hon var ju 5 när hon fölade. Tycker kanske nu att det var åtminstonde 1 år för tidigt. Men efter 5 år är väl mer lagom. Fölningen är väl normal på dom flesta hästar.

Vanlig betäckning är säkrast föl.

paparatzi
0

#0 Utställning!!

På ett sto kan du använda utställningsgrimma eller träns, du letar rätt på en utställning du vill åka på, sen ser du i propositionerna för den i vilken klass din Nisse passar in..

Premieringar!! Gå in på svehast.se där klickar du på länkar, då kommer alla föreningar upp. Man kan även få information på deras sida om premieringar..

Lycka till!!

MangoMelon
0

jag har erfarenhet av liniment, eftersom vi inte har rinnande vatten upp till stallet. Linimentet "smetar" du på, och kan eventuellt lägga fleece-benlindor ovanpå. Sedan låter du det ligga på, och nästa dag kan du svampa av benen, eftersom det kan bli lite hårt. Liniment passar bra att sätta på benen efter ansträngning, eller om hästen har svullet ben eller dyl. En sak varnar jag för: vissa hästar kan tycka om att slicka på benen om du lägger liniment på. Detta är inte så värst hälsosamt.

Liniment finns att köpa överallt, bästa finns i Hööks enligt min åsikt.
Hoppas jag kunde hjälpa med iaf en sak! :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

lisette
0

är jag fel ute nu. linimentet svalkar väl först och värmer sedan??

jag hade nog kört med kyllera som slo skrev. kladdigt med skönt när det blir kallt.. :D

sweet_candy_
0

grönt kort behöver du från lokal och uppåt. alltså inte på klubbtävlingar. ponny/häst licens ska den ha från regional och uppåt(behöver alltså inte ha det på lokal och klubb). :)