Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 745 ggr
hallonet_
0

Träning, rida fram på/innan?

Hej! Ska träna för en ny tränare nu i veckan, och är nervös som jag alltid är. Har ridit för tränaren förut men det var flera år sedan. Nu har jag en fråga, när ni tränar för tränare osv, brukar ni rida fram innan träningen så hästen är uppvärmd, eller rida fram framför tränaren? Vet inte riktigt vad jag ska göra! Hur brukar ni göra?Ska träna dressyr/markarbete Tacksam för alla svar!

misswilma
0

Brukar skritta fram samt börja trava lite innan ridlektionerna :)

Gronstedt
1

Det beror dels på vad jag vill ha tränarens hjälp med, dels på vad hästen orkar. Om jag behöver hjälp mer att rida hästen lösgjord gör jag som #1, skrittar och joggar lite i trav. Om jag ska träna på någon specifik övning ser jag till att hästen är ordentligt framriden innan lektionen börjar.

Och så beror det som sagt på hästens styrka och kondition också - orkar den 30-40 minuter framridning OCH ett träningspass på lika mycket? Det är ju ingen idé att kosta på sig tränare om hästen kommer att vara trött och okoncentrerad på slutet.

shia
0

HahaXD I våras när jag red lektion varje tisdag typ MD min passhäst fick han gå mkt innan(han körd ksk 2-3 ggr/veckan(vardagar när det ej är lov, när det är lov rider jag honom varje dag/kör) och har otrolig kondis å uthållighet….(efter backintervaller i vintras, tufft å de andra hsde70-80 i puls hade han 42…. Och man får sitta å hålla i han hela tiden. Iaf vsr hab finast när han var körd på dagen, men sen red jag alltid 40 min innan ridpasset för att han skulle vara lugnare å ridbar(ibörjan var "problemet" att när han var pigg-kunde man knappt rida han ordentligt. Men hade jag då ridit innan var han mer lugn och ridbar(och efterhand vart han finare å finare å kunde de sista ggr om jag ville bara longera lite lätt 20 min så var han fin sen, men red oftast då han tyck det är roligast) Medans en annan häst i stallet(om jag nu skulle rida för tränare, ksk skulle vara välbehövligt men man vet aldrig vad han tänk) skulle det aldrig gå då han helt skulle ge upp mentalt. Han måste man hela tiden jobba med motivation, man får aldrig smacka -då stäng han av öronen utan man måst tjoa å låta jättetaggad å glad å man kan tro ett barn rid rodeo, då blir han glad å sammarbetsvillig. Men han skulle man behöva rida skog ngn km rakt fram utan använda hjärnan å sen rida för tränare. (men som sagt, han är inte som en annan häst) Skulle rekomendera innan första passet rida lite lätt innan, sen höra med tränan vad den tror kan vara bäst)(haha min ridlärare fråga en gång när han var dunderladdad "nu har han väl ej gått ngt innan på några dagar?Jo, banjobb sen red jag han, men red bara 30 min…😂😂😂 hennes min då