Gåtan med brunst snart löst!
vårt sto vart betäckt i juni.. hon gick i brunst igen men då vägrade hingsten betäcka, de försökte med att teasa med annat sto mm men inget hjälpte- han vill baaaara kela.. Väl hemma har hon fortsatt brunsta men ngt längre mellan brunsterna än tidigare..
MEN… vår hingst här hemma bryr sig inte ett skvatt om henne när hon högbrunstar??? Trodde inte han vaknat men det bevisade han med ponnystoet då han blev helt till sig i trasorna innan hon flyttade..
Det har nu gått 26 dagar och ingen ny brunst …normalt 21 dagar mellan..
Pendlade henne igår och den reagerade stark, enligt pendeln dräktig med stoföl… men det är ju inte vetenskapligt
Någon med erfarenhet av detta?
Veterinären fick skjuta upp besök pga oväder så på tisdag ska hon försöka känna på henne.. går hon i brunst tänkte jag att hon kunde få ta ett baktprov så inget är fel..

Det är förmodligen en förståndig hingst. Antingen är hon dräktig eller infekterad.
hmmm… ja ngt av det är det.. tyvärr är det väl mest troligt att det är en infektion.. bara hoppas att den inte gjort ngn skada.
Brukar även unghingstar rata ston med infektion.. kan de känna det eller är de de gamla vana pojkarna som vet när det är "rätt" läge?
Hur vanligt är det med infektion? Hon har inte varit betäckt tidigare utan detta var första gången för henne..
Men sen så kan man ju faktiskt ha blödningar/brunst ävne man är dräktig har jag hört….
en del kvinnor (långtifrån alla) kan j uha mens genom nästan hela graviditeten. kanske samma med hästen? ska bli spännande o hgöra vad din vet säger.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag skulle ändå misstänka att det är en falsk brunst hon har haft och att hon ÄR dräktig.
Mina hopplösa tanter här hemma blev helknäppiga när de var dräktiga tillsammans, de brunstade och betäckte varandra…
Och det har de fortsatt göra efteråt också… Den som inte är brunstig får hingstbeteende och bestiger den brunstiga. Sen byter de när den andra brunstar, dvs det är inget direkt "dominansbeteende"…
#4 hoppas verkligen att du har rätt!!!
Men man blir ju så besviken om det inte är ngt.. tycker dock att hon úppträder konstigt nu.. ena dagen snäll och from och idag ett riktigt monster mot lilleman:O( stackarn har börjat hålla sig undan från henne..
Far runt som en tok i hagen… hummar och mumlar och ser spöken.. Imponertravar.. (hon får ingen havre nu utan endast hö lite betfor, kli och lusernstrå) Känner inte alls igen henne?
hon var tyvärr tom:o(

Ajdå :(
Vetrinären kunde inte konstatera om det var något fel på henne även så att man kunde behandla det?
#7 hon kunde inte det då hon gick in via ändtarmen och kände på henne.. då hon inte heller är i brunst så kan inget baktprov tas..
Men men… det är ju mkt som ska klaffa för att det blir en "bebis"… Tycker bara att det är så konstigt att hingsten inte vill betäcka under den andra brunsten då han var mkt villig under första…

Va tråkigt att hon va tom…men det kommer ju fler år….lycka till