Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 685 ggr
gejsa
0

Analysen av höet kom i dag!

Phu! Har varit lite orolig eftersom det är taget så sent. Visserligen sa bonden att det växte på svartjord så det blev inte så förstört då som det blir på vanlig jord. (kan inte något om sånt ju)

Det kom hit inplastat torrt hö. Såg så tunnt ut inga frön/ax i alls. Så jag tänkte att det är väl jättelåga värden i. Och Sorro som helst bara ska äta hö i den mån det går.

Det var en kvot på 7 så det blir en billig vinter för mig iaf. Skönt!

-Japp-
0

va bra :D vad blev det för värden?

gejsa
0

Jag fick 7,3 Mj och smrp 51. Är alltså 6,99. *ler*

Du vet regnet kom ju precis när han skulle slå mitt hö. Så vi fick vänta säkert 2-3 veckor. Minns inte hur länge det var. Men jag var jäkligt nervös iaf. Det måste ju var väldigt fint väder för att kunna plasta in storbalshö 84% i ts-halt. En del somrar klarar han inte det pga varannandags regn.

-Japp-
0

#2 det var ju kalas :D många jag känner som fick vänta så länge fick katastrof värden, en fick med 13 g smrp ;) haha, stackars människa..

gejsa
0

#3# Ja, jag är verkligen nöjd. Tänker på Tessas hö. Hon har ju jättedåliga värden i sitt. Var nästan orolig att mina skulle vara likadana.

Har ju inte sett någon häst blivit tunnare fast dom bara fått hö utom Gobban som får Groov också. Så jag anade iaf att det kanske var ett kanonhö.

Det är ju bra för tex Sorro som bara ska äta  hö helst för magen också. Han får nu bara mineraler och 2 dl krafft musli för att få något i krubban. Fjordingarna och Fille behöver ju inte något extra precis. Har inte räknat vad det blir för mineralvärden men det är ju en baggis.

tessa
0

Tessans hö är kasst! ;D fast konstigt nog har pållarna inte tunnat av utan hållt sig bra i hull, med hjälp av lite kraftfoder. Men så är de väl ockdå väldigt lättfödda gissar jag, forutom min stumpa..

men kul gejsa att det var bra värden, nu slipper du oroa dig för detta! =)

gejsa
0

Ja, det är skönt Tessa. Har inte tittat på ditt  hö eftersom du aldrig kom ut med något svar från vad du ville ge. Har ju inte alla frågor besvarade. Men du kanske klarar dig ändå?

tessa
0

#6: jodå jag vill jättegärna ha hjälp men det bestämdes först idag hur det skulle bli… Vi ska ge åsebro cool som huvudsaklig kraft, med lusern (pellets gissar jag) samt soja som extra proteintillskott. Ja något av det, inte både och till en och samma häst antar jag. Blir ju lite kaka på kaka.

Yrla är ca 165 cm i mkh, smäckert byggd och väger uppskattningsvis runt 500 kg. kan testa en av mätmetoderna och se om det kan tänkas stämma, men detta är en gissning från min sida. Hon är 8 ½ år gammal och hobbyrids.

Analys på hö:

TS 84% Råprotein: 45 g/kg TS Smb. protein: 9 g/kg vara  Energi: 7 MJ/kg vara

Förra året/vintern fick hon hösilage, fri tillgång samt dagligen ca: 6 dl betfor, några nävar hel havre, 1,5 dl foderjäst, 2,5 liter kornkross, 1-2 kg lusern hackad strå, 1,5 dl mineraler blå. Periodvis även ett par nävar solrosfrön/1 dl stöpta linfrön.

hmm, var det något mer du behövde veta? Räknar med att ge pållan ca 2 kg Cool/dag till att börja med, inga extra mineraler. Men jag gissar att hon antingen behöver lusern eller soja som extra protein. Funderar även på att köpa linfrö och börja stöpa ca 1 dl per dag till henne. Nu får hon ett par nävar solrosfrön "istället".

Så du får jättegärna räkna på detta och se vad värdena säger! *tacksam*