Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 482 ggr
-Japp-
0

gaaaah :O

kom en veterinär till skolan igår och pratade om hästens tänder och det var fan skrämmande :O Runt 7-10, så har hästen tänder vuxit färdigt. Sen runt 18-20 så har dem skjutits upp färdigt ur själva tandköttet och efter det så blir tänderna bara minre och minre :O Han sa att runt 25 års ålder så är de flesta hästarnas tänder "slut" Jag bara "VAAAAAAAAAAAA!" Då har Japp bara 2 år kvar :'O Jag som tänkt att han ska bli 64 xD
Men det är väl rätt individuellt? Men han sa att 90 % av att den äldre hästen dör är p.g.a. tänderna som helt enkelt är "slut"
Finns det nått sätt att förebygga detta? Så tänderna hålls längre?

Marija
0

Oj! Hade ingen aning om det!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

-Japp-
0

#1 inte jag heller ;)

Zahara
0

Hmm… min häst är 24 och har bra tänder än :) så de problemen har inte jag men det är nog som du säger ganska så induviduellt…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

LinaN
0

Det beror ju också på…… tänderna måste ju bli motionerade av tillräckligt hård mat, och är det för mukt så växer de ju fel pga det….

Men däremot så det du kan göra när din häst har ont om tänder i mun är ju att koka havregrynsgröt, eller blötlägga pelettsen i ljummet vatten. så kan hästen sörpla i sig maten och ändå håller hästen utmärkt i flera år till, oavsett tänder eller ej.

istället för stora äppelbitar hacka i små bitar  (1cm kuber) osv….. elelr gör äpple/morotsmos….. är också populärt hos gamla hästar… däremot hur man löser det med höet har jagitned en blekaste anignen om….. hackat i små små bitar är väl min tanke

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

gejsa
0

Det var ju en känd travhingst som fick avlivas förra eller förrförra året pga att han ingan tänder hade kvar. Han var frisk och kry för övrigt. Men avlivades pga att hans tänder var slut.

Tänk på det ni som anlitar veterinär varje halvår. Att man kanske inte måste raspa tänderna. För gör man det för mycket så har dom inga kvar när dom sedan blir gamla.

Jag är livrädd för det nämligen med Fille. Han biter/tuggar gärna på bettet. Prövade med ett gummibett men han gillar det inte. Vet inte hur jag ska göra. Var tu till Strömsholms djursjukhus med honom förra året i december för tänderna.

bebbe
0

Humm…finns det ingen forskning på hur man kan göra stifttänder till häst?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Yessica
0

jag lärde mig i skolan (gick hästhållning) att hästarnas tänder växer.. öhm, vad var det. typ 2mm? per år och slipas av sig själva 2mm per år.. i alla fall var det så att dom slets ner av sig själva lika mkt som dom växte under ett år. så om man raspar dom också så kommer ju tänderna bli mindre och mindre… så det är nog bäst att låtabli att raspa ner dom. varför gör man det över huvudtaget?

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

-Japp-
0

#7 man raspar ju bara dem om dem har vassa kanter..

Sussi
0

Därför ska man vara försiktig med raspning. Det finns faktiskt de som raspar "bara för att".

Mina har blivit raspade 2 gånger under mina tio år som hästägare.

reddie
0

Har inte raspat Reddies de 3½ år som jag ägt honom. han kollas dock regelbundet