Hur ligger dessa? *sadlar*
Vill höra era åsikter kring Japp och Schreks sadel.
Japp har en hubertus, är utprovad av sadelmakare för ett x antal årsedan, 5 kanske? Är 17,½" bomvidd vet jag inte alls.
Schrek har en Santa cruz, vet inte alls vad det är för " eller bomvidd.
Har tagit kort på bådas ryggar samt lagt båda sadlarna på båda hästarna..
Vad tycker ni? Det är många bilder soms ka läggas in så vänta med en studn och skriv, okej?
Börjar med Japps rygg..

Om du vill så kan jag och min mamma komam vöer som är sadelprovare + en hästmassör komma över och titta på hans rygg (:
Hästen musklas och byggs upp massa under 5 års tid ;) Jag har bara haft min häst i 1 år och köpte en DOminus och måste redan nu byta, självklart till en Amerigo :G:G:G

Det var alla..
Och om man ska gå efter det som han sa på filmen så är Japps hubertus något för rak i bommen och något smal i bommen..
Och Schreks Santa cruz, bakvikt, och smal i bommen..
kan detta stämma?

#12 nej tack ;)
Schrek med hubertus, den ligger alldeles för tajt på bogbladet, du ska få unden en hand där, och med vojlok/shabrak och åtspänd så kommer din häst få uppsvälda muskler. Och kommer börja använda sin kropp fel. Och så ser man redan nu vilket bakvalv du kommer komma i. SAnta Cruzen ligger bättre, bättre bomvidd. Och så ser Shrek otrolig omusklad ut runt om rygg området, det tyder på om du får upp din häst/ponnys muskulation så kommer du få byta sadel, om inte och den kommer få gå "omusklad" så kommer sadlarna sitta helt ok. Jag skulle råda dig att uppsöka en hästmassör som tittar igenom ryggen, som väen kan ge dig tips om massage och muskulations tips.

#21 haha, va? varför ska jag ta ut en hästmassör? :s det är ju inte så att han har problem med ryggen på något vis..
att han är omusklad beror på att han är 4 år och rids knappt? han växer nått så fruktansvärt..
Du borde ta ut en hästmassör för att han är 4 år och omusklad. Får jag fråga varför han inte rids? :S Om han växer ngt fruktansvärt så borde du lägga ner rätt så mkt pengar på en sadel nu som du kanske kan ha ett litet tag men hjälper din hästs utveckling. Vi tar ut hästmassör till våra yngre och äldre hästar, det är avslappnande för spända unga ponnyer.

#23 e d inte rättonödigt att köpa en dyrare sadel om han nu växer så mkt.. och hur definerar du rätt mkt pengar? man kan säkert hitta begagnat som sitter bra för en billig pening..
Kan ingen ting om sadlar :/

#23 Men snälla ge dig, hästen behöver inte massage. Jag skrev att han inte rids så MYCKET! Han rids kanske 2-4 dagar i veckan. Och det är dessutom inte ens min häst, det är min systers häst. Och han har en dyr sadel, den kostade 12.000 som ny, och låg bra för ett årsedan, men eftersom han vuxit omkring 1 dm på ett år och förändrat sig så sjukt mycket nu i manken så ligger den inte särskilt bra länge därför skrev jag här om nån kunde säga vad som var FELET! Så vi kan köpa en ny sadel.

Till att börja med, vad bra han (Japp ;)) ser ut för att inte tränas så mkt och vara lite till åren i huller och muskler över ryggen :) Kodos till dig ;D
Jag funderar på om Hubertusen är för lång för Japp? Jag skulle vilja ha den lite längre bak än vad du läger på den nu, och redan nu ser den ut att vara rätt lång… - Kännt efter sista revbenet och jämfört med vart sadeln ligger?
- Tycker den ser ut att vara lite åt det raka hållet till för honom, men skulle mkt väll kunna fungera på honom, men den är iallafall inte totalfel så att man kan se det på bild. Släpper lite i bakkant, inget som skadar om sadeln inte rockar.
Inte säker på om den skulle behöva vara vidare eller inte, men lutar n
Santa cruzen tycker jag ser för smal ut och för rak ut för båda hästarna. Ser även väldigt smal ut emellan bossorna :/
Hubertsen ser för rak ut för Schrek, och år det smalaste hållet till. Funderar på om jag inte vill ha den längre bak med?

#27 okej :) Japp klarar sig med sin hubertus då.. Men Schrek, vad för annan sadel ska vi kolla på? Han växer ju och ändrar sig vääldigt mycket i manke och rygg. Finns nått märke som skulle kunna passa? och vilken bomvidd hade varit bra?

#28 finns ju sadlar där man kan ändra järn i vid manken…..skulle inte det kunna vara nåt? Inte duktig på sadlar…. bara en tanke som slog mej……

#29 är det inte bara syntetssadlar? tyvärr fullkomligt sätter sig min syster på tvären till syntetssadlar :/

Bates är i läder ;)
Annars finns det sadlar som går att värma om och liknande. Så som Prestige.

Hur ändrar han sig i manken?
Ska han växa mkt till?
Hur rids han? (dvs hur mkt, hur seriöst, vad gör din syster?) Vad är framtids planen?

#32 för ett årsedan när min syster fick han så hade han nästan inge manke alls, nu har han defenitivt större manke..
igentligen ska han inte växa mer då min tränare sa att han skulel stanna som ponny, han är 151 cm idag, han växer så det knakar..
han rids mest i skogen, lite lull i lull några ggr i veckan ;) Tränar lätter dressyr och hopp ibland (1 gång i månaden)
framtidsplan och framtidsplan är väl att vi kommer flytta in till stan och då kommer det bli lättare till ridning och 100 ggr mer seriös ridning. nu är det ju mest lunk i skogen ;)