Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3054 ggr
Sungria
0

stallgång eller box

tänkte kolla hur folk har det i sina stall egentligen, hur brukar ni göra när ni ska borsta o fixa med hästarna, innan ridning t.ex.? har ni speciella "uppbindingställen", t.ex. stallgången, eller brukar ni fixa i boxen?

i dom två stallen jag har varit i har vi haft dom i stallgången iaf, har varit mindre privatstall :)

Maja
0

Fria i boxen, litet stall med tre boxar.. :)

thilda-
0

stallgången lös :P

Sussi
0

I stallgången eller sedan ute vid, vad jag kallar, bockar.

reddie
0

I stallgången, om den inte är upptagen

fridak
0

finns tre platser i stallgång, annars blir det box om det inte är vår/sommar och man kan stå ute i stället.

Anna
0

I boxen, lös. Litet stall med bara två boxar ;)

Binder upp Wilda ibland, spec vid hovkratsning, då hon gärna nafsar.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

__iE
0

Stall Ballerina: Ställer upp i gången, vid fint väder(inte vinter) så ställer vi utanför vid bommen
Stall Gordon: Inne i boxen, ibland stallgång annars ute vid bommen..

RubHel
0

I stallgången, oftast uppbunden men är jag ensam brukar jag träna att ha henne lös.

Ida_79
0

Inne i boxen.. har juh 2 uteboxara

AusaBausa
0

har honom i grimskaft o ryktar utomhus…håller honom m en hand /fot o ryktar m andra…

Snuttan2
0

jag är van med att aldrig sköta i box, utan oftast löst i gången eller möjligen uppbundet. Eller löst ute för den delen.

I stallet jag har min jänta nu så finns det regler på att man måste sköta i boxen, vilket driver mig galen. Så kan jag står jag ändå löst i gången, nödfall ute löst eller i boxen.

Sehvrin
0

Uppbundna i "stallgången" (det är ingen regelrätt gång, men det är iaf den delen av stallet som inte är box) eller fastbundna i stagetet precis utanför stallet.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Alex
0

Antingen i boxen, på stallgången eller vid stocken ute. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Mandysan
0

I spiltan (lös) eller duschspiltan, pållan fixar inte att stå uppbunden i gången och lös får hon inte stå….

Loa-bg
0

Jag har ett ställe i gången, eller gången och gången… I en slags vägg kan vi säga. Renoverar fortfarande vårt stall så mitt egentliha uppbindningsställe existerar inte riktigt än :)

Gör aldrig vid i boxen.

Elinaa
0

speciela uppbindningsställen :D

PimTheGreat
0

lös i stallgången eller utanför stallet. Men för träning skull att hästen ska kunna vara uppbunden med, så även ibland uppbunden.

E_hjo
0

Är det flera i stallet står alla uppbundna på "sina" ställen fast vi har liksom inga bestämda platser men det blir som det ändå.
Är jag själv så står Maggan lös.      :)

J-Parnebo
0

olika , ibland lös i boxen eller i en spolspilta

Bobby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Offtast uppbunden i gången.

bebbe
0

Uppbunden i stallgången som är 2,80 m bred

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

Jag har plats för 2 hästar i stallgången. Sedan har jag två ringkrokar som man kan sätta fast hästen vid utanför.

Jag hade förut en sådan där träanläggning som man kan ställa vid. Men en häst slet bort den så vi har inte gjutit dit någon ny.

LinaN
0

stallgången, nu allt oftare har jag grimman bara om halsen, så när ha nsköter sig så går vi längre o längre, målet är at tah nska stå snällt på gången (även när jag lämnar honom ensam, tex går in o hämtar ngt i sadelkammaren.)

finns bom utanför stallet. har itne använt den ännu, är orolig för att min knäppa häst ska slicka på den o fastna med tungan ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
0

uppbunden om det finns plats. finns 2 platser och 6 boxar så det är upptaget ibland

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

bubbelbubbel
0

uppbunden i stallgången.
är alla hästar inne, så får dom snällt vara bundna i boxarna, annars blir det bråk och spark och tjafs.

pippa__
0

Lös i stallgången

Sotis
0

Uppbunden i stallgången:)

Mixie
0

antingen uppe på gången lös eller uppspänd.. fast för det mesta står ja på stallplan med grimskaftet över halsen på henne :) Min förra häst va min lilla hund.. hon gick alltid lös :)

//Mickan

Cavello
0

I stallgången

+ För bättre överblick

+ För bättre kontroll

Johanna
0

stallgången…

lr så har jag henne lös utanför så står hon o äter i hösligebalen… det är oftast så vi gör nu eftersom hon behöver gå upp i vikt o äta så mkt som möjligt!

steffy
0

vi får numera inte stå inne och borsta, men det måste man ibland. det går ju inte att ha 14hästar uppbindna på en husväg när det inte finns någon lampa där.

davidia
0

jag ställer dom på stallgången.

svampi
0

Han står uppbunden i boxen, han är så himmla otålig…

Due-Boje
0

I duschen

Peppe
0

lös i stallgången? hur går det till? jag skulle aldrig våga släppa nån lös så, då hamnar dom väl uppe i gamla delen till slut.

Snuttan2
0

Peppe, du får ju jobba ltie på att lära din häst stå stilla… Det är inte särskilt svårt alls.

Jag har gjort det på flertal hästar och hanterat en del som andra lärt att stå utan uppbindning, har aldrig sett någon häst som itne skulle kunna det, om den nu är frisk och får sina behovn bemöta (= arabhingst som står på ridskola och ej får gå i hage, jätte snäll, men den vågade jag inte träna på att stå lös med i gången, nej ;) Men den fick heller inte sina behovn bemöta, så den faller i den parantesen.)

Peppe
0

#36 visst kan dom stå lösa om jag är där, men jag litar inte på att dom står kvar om jag går därifrån ;) det står dessutom 6 hästar i min del och bara plats för 2 i gången. tror inte de andra blir så glada om jag släpper mina hästar lösa där när de har sin i andra änden ;) egentligen ser jag inte riktigt nån anledning att ha dom lösa heller när det är så enkelt att spänna fast dom istället och minska olycksrisken. ska de va lösa kan jag lika gärna stå i boxen

Snuttan2
0

Fast hur mkt och hur långt går du ifrån?

För jag vill inte gå ifrån och lämna hästen uppbunden, låter inte särskilt smart i mina öron :S Så det fungerar ej löst eller upbundet för mig vilket som.

Jag ser det som så att det är enklare för mig att ha hästen lös i de flesta fall och det är ett sätt att öva mer kommunikation och lydnad på hästen.
Hästen ska helt enkelt inte gå iväg när jag säger åt den att stå stilla, är inte svårare än så. Blir också så väldigt mkt lättare om man har häst man kan ta och bara ställa var som helst, ute som inne och sköta.

Hon jag har nu, älg-hästen, kan jag inte ens ha uppbunden, så jag har inte så mkt till annat val på henne. Eller, det går at binda upp henne, men risken är större att hon hamnar i panik och sliter sig = skaderisken ökar för min del.

Peppe
0

#38 det funkar inte att ha en häst lös i vårat stall helt enkelt. som sagt, de andra blir nog inte glada om jag låter mina stå lösa.

vi har sadelkammaren i gamla delen och annan utrustning på logen så dit går man ibland

Lyrik
0

I gången om den inte är upptagen. Finns bara plats för en häst där. Annars i boxen, lös för det mesta. Men bunden om kvällsmaten är inlagd. Även lös i gången om vi är ensamma i stallet. Kan stå lös på stallplan oxå, om det är väder och ljust för det.

joytick
0

Oftast i gången, lös för det mesta, hon föröker gå iväg ibland när jag är i sadelkammaren men jag säger åt henne så då stannar hon oftast :) Annars brukar jag ha henne i spolhallen, men där är de så jobbigt att ha henne eftersom hon ska mosa alla grepar och sopar som står där så kliver hon alltid i dusch-slangen.

Zadeira
0

Vi har 4 uppbingningsställen i stallgången på 10 hästar, fast det är väl mest två som används aktivt.

Jag har honom uppbunden i stallgången utanför hans box. Kan inte ha honom lös i stallgången eftersom han alltid är så rastlös och ska hålla på med allt.