Betthjälp!
Vår ponny rids på pessoa. Funkar toppenbra! Men när jag läser här på iFokus blir jag fundersam…
Ponnyn är egentligen inte stark, men framför allt i galoppen biter han sig fast. Min dotter är bara 7 år, men har ridit regelbundet i 5.5 år nu. Hon är duktig, men har inte så långa ben så hon kan använda de effekivt. Hennes ridlärare tipsade i dag om att prova ett rakt vanligt bett. Någon annan som kan tipsa om något?
Jag tycker att ni ska prova ett rakt bett, jag har oxå problem med att min häst biter tag i bettet.
Det gäller ju att ta reda på varför den gör det, min gör det för att hon vill springa (överskottsenergi), men rakt bett hjälpte lite iaf, tills hon kom på hur hon skulle få tag i det med…
Tänderna är nyligen kollade och massör + kiropraktor har gått igenom hela hästen. Finns ina fel på honom. Felet är att när det blir jobbigt för honom så biter han sig fast. Det är likadant i tömkörningen, men då använder vi ett tredelat.
För 1.5 år sedan kunde han inte galoppera, men har nu blivit jättefin i markarbetet.
Men prova ett rakt, det kanske hjälper :)
Ridläraren pratade även om något westernbett som tydligen skulle vara rakt, men i tre delar. Någon som vet??

låter väldigt motsägelsefullt men jag har 0 koll så jag ska väl eg. itne säga ngt….

testa tredelat med D-ringar då? ;)
#4 Typ ett tredelat fast det är fast? Dvs delarna kan inte röra på sig? Ett sånt har jag kikat lite på, ser intressant men dyrt ut…
#5 vad är motsägelsefullt??
Vad gör d-ringarna??

#8 rakt men tredelat;)
#10 tydligen är det som ett raktbett men i tre delar

#9 måste erkänna att jag inte riktigt vet vad, men jag rider en hopponny som tävlar på sånt och har råkat rida på det några ggr. lite, lite skarpare och jag tkr hästen tar kontakt och jobbar bättre på det än vanligt tredelat ;) säkert kan någon förklara bättre xD
D-ringar ligger emot på ett annat sätt men har inte hävstångseffekt som jag vet står på vissa ställen…

d-ringarna gör väl det hela mer stabilt i hästmunnen???
#15 Men det där är ju inget D-bett utan ett eggbett…:S
Flera tips??

detta är ett d-bett. och nej han blir inte sliten i munnen som ni ser på de lösa tyglarna. han har bara tagit sig en fikapaus och tuggar maten
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

3-delat är väl med starkt? skaffa vanligt tränsbett annars, eller ett stångbett.
Stångbett är väl ändå att ta i??

Ja stångbett är väl att ta i. hon kanske menar rakt?