Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 695 ggr
[Kotten123]
0

Behöver hjälp...

Okej. Jag rider en häst i ett stall där man ofta får åtaganden. Dvs att man kanske ger lunch till alla hästar, tar in dem eller liknande. Eftersom min syster är bortrest, som brukar följa med och hjälpa mig, följde min pappa med. Han är inte alls lika trygg i sysslorna, men jag var tvungen att ge honom det då jag gjorde iordning till hästen. Han skulle först ge lunch. Jag antog att det gick bra, då han kom tillbaka utan några funderingar. När man fixar i boxen brukar man ibland lägga in kvällshöet, ibland inte. Jag sa det till min pappa och att han skulle fixa lite saker när jag red ut. Jag antog att allt gick bra, så vi åkte hem när vi var klara. Har nu blivit kontaktad av hästens ägare där de har sagt till denne att en av hästarna fick dela mat med sin hagkompis och att hästen jag rider inte fick någon kvällsmat och att den hängde på kroken. Har fått sådana skuldkänslor. Det är ägaren av häst en som får skiten, men när det egentligen hängde på mig. Jag borde ju ha dubbelkollat så att allt gick bra, men grejen är den att både min syster och jag har gått igenom med vår pappa flera gånger vad det är som skulle göras. Vill dock inte skylla på hans okunnighet eller att han är utan erfarenheter. Det hängde ju på mig. Ägaren är mest glad att hon inte blev utslängd pga vad vi/jag inte gjorde. Jag är väl mest orolig för att jag blir det. Okej, förstår att det kanske inte finns något att fundera kring, men vad ska jag göra? Är en sådan som får extrema skuldkänslor, så jag mår ju piss och vill bara lämna allt. Hur ska jag hantera allt?

Travis D
3

Be om ursäkt och gör klart att det inte kommer ske igen, och dubbelkolla nästa gång innan ni åker hem att alla har mat :)

Gronstedt
2

Säger som #1. Man känner sig så fruktansvärt dum och värdelös när man gjort bort sig sådär, speciellt om djuren har drabbats, så man vill bara försvinna. Men det går ju inte. 

Det är bara att bita ihop och acceptera att man har gjort fel och erkänna det för både sig själv och andra. Och att lära sig att i alla fall inte göra det felet nästa gång. 

Vi klantar oss alla ibland, kom ihåg det. Det är inte bara du ❤️.

Caf_Roy
1

Jag glömde ta in en hel hage hästar en gång. Alla gör misstag och det är så man lär sig. Nu vet du att du alltid måste dubbelkolla så allt är som det ska om du delegerat till någon (även någon som vet vad som ska göras kan glömma en hage så be dom upprepa vad dom har gjort) och kommer aldrig göra samma misstag igen (jag räknar numera alltid så alla hästar är inne och jag inte glömt någon). Det var ett ärligt misstag men du har lärt dig av det så dom kan vara trygga med att du aldrig kommer göra samma misstag igen!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Rafflan
1

Det känns inte som någon jätte katastrof, lite mindre lunch hö 1 gång, och den som tog in borde ju sett att din saknade mat och då lagt in det om det nu hängde klart på en krok?
Så att du eller hästen/hästägaren skulle bli utkastade pga det känns överdrivet, dubbel kolla alltid allting hädanefter bara så det inte händer igen, misstag gör alla, ingen fara :)

[134643]
0

Jag känner igen den där känslan, klumpen i magen, den lite illamående känslan när man inser att man begått ett misstag. Det händer. I det här fallet kom ingen till skada, så var inte allt för hård mot dig själv! Det löser sig.

nypisnina
0

Berätta bara som det var, och be om ursäkt. Ta på dig ansvaret och gör inte om det. Alla gör vi bort oss ibland. Jag glömde insläppet i ett stall en gång, alla hästarna fick vara ute hela natten utan mat. Som tur var så var det på våren, men jag skämdes som en hund. Fick ju bara förklara och be alla om ursäkt. Sen får man släppa det och gå vidare. Alla gör fel!