Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 469 ggr
LinneaG
0

Ha kvar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu snurrar allt runt i huvudet på mig. Nyss kändes allt bra. Men idag va Kapzel (foderponnyn) hans ägare va o hälsade på i stallet. Allt har gått bra, jag har haft honom sen den 28 februari. Han är ganska jobbig, det är bara att fråga alla som har hållt på med honom, han gör allt för att få uppmärksamhet!

Innan jag hämtade honom, sa ägaren att han var lugn och trevlig, läromästare och en bra första ponny (då ja sökte en lugn o trygg ponny). Han var kanske lugn första dagen? Han är jobbig i boxen, ska ut hela tiden! Han kan verkligen inte stå still!
Han är trevlig att rida, men bara i skritt, ja kan inte rida lätt i hans trav då den är…hattig?snabb?annorlunda? Och eftersom han har en ganska låg hals ? så tycker jag att det är svårt att följa med i galoppen, man måste antränga sig för att hålla kolla på honom och sig själv.

Iaf, idag sa hans ägare att hon hade en ledig stallplats och att om jag hade 'tröttnat' på honom så kan hon ta tillbaka honom..

Så just nu vet jag inte hur ja ska göra..
Någon som kan hjälpa mig??

elin
0

det ska du inte fråga oss andra om utan svaret vet du bäst själv

/Elin

LinneaG
0

det känns som om ja inte vet det, ja måste nog prata med Linda. Linda? var är du?

elin
0

på sättet du skriver verkar du iaf tröttnat på honom :S

/Elin

LinneaG
0

det känns lite så, men det känns så taskigt mot honom! Det känns inte som om han är en 'rolig' häst, mest jobbig.
Men det kanske är sån stor skillnad på häst och ponny?

Börjar känna att ja saknar min andra häst! Saknar att hålla på med henne, rida henne (fast att ja va rädd), känns som om hon skulle ha flyttat långt bort, fast att hon står kvar i stallet.

elin
0

Om jag vore du och kände ett obehag av Kapzel så skulle jag lämna tillbaka honom, varken du eller han mår bra av det då du får gå och vara på din vakt hela tiden och han lär sig och bestämma.
Kanske helt enkelt bättre att han kommer till någon som sätter honom "på plats".
Och du hittar en mer stabil och mer lätthanterbar?

Om du ändå vill ha kvar honom, finns de ingen som kan hjälpa dig med träning av hantering och ridning etc.?

/Elin

LinneaG
0

Honom är ja inte rädd för, han är mest jobbig. Han är riktigt ouppfostrad och kan man börja uppfostra en häst när han är 22 år??
Jag ska rida mitt sto i helgen och försöka rida lektion den här veckan eller nästa. Det känns som om det inte går att rida ordentligt. Han vill bara framåt, hem och äta..

elin
0

Nej men det jag menar är att ha häst ska vara roligt.
Ett samspel mellan häst och ryttare, inte ngn sorts dragkamp varken på hästryggen eller vid hantering på marken.

/Elin

LinneaG
0

okie, det är precis så det känns! Visst det är kul! men samtidigt så känns det jobbigt.

Sandra
0

Du sätter honom på plats… det är inte så att du är feg. Jag har ju sett dig handskas med honom. Problemet med honom är att han fått göra alla dumheter så länge, att han inte fattar ett "fy"…

Kan du inte höra med din kusin om inte hon kan komma ut och titta på honom? Hon kanske kan få bukt med hans sätt att inte lyssna när du rider. Det där med att han springer i traven. Han måste ju kunna ha en bra trav också.

Att HAN skulle va läromästare är nästan skrattretande. Jag kan sätta pengar på att en busig 2-åring är mer uppfostrad än han är nu… På nåt sätt så måste de tju gå att ändra hans fula beteende.

gejsa
0

Det finns så mycket hästar så det finns säkert en lugnare åt dig som står och väntar i ett annat stall.

Känner du att hästen är jobbig och ägaren kan ta tillbaka hästen. Så varför inte?!

Linda
0

Linnea, du kan alltid ringa mig:)