Svårtränsad
Hej!
Det tar mig nästan 20 minuter att tränsa Karin. Hon drar upp huvudet och öppnar inte munnen och tänker ska jag köpa ett bettlöst eller annat bett? Hon har inga problem när man är på ridbanan så hon typ bråkar bara med mig i stallet men det går snabbare och snabbare med tiden men det är så svårt och jobbigt att hon bråkar med mig
Börja med att lära henne att ta det lugnt och hålla huvudet sänkt när du håller på med henne. Gnugga henne runt öronen, först med bara handen, sedan med tränset i handen. Drar hon sig undan så blir du stilla, när hon är stilla eller rentav söker sig till goset så blir det mer gos.
När hon accepterar att du har tränset i händerna och rör vid henne med det över hals och huvud (det kan ta några dagar eller veckor), så ta bort bettet från tränset och prova att sätta på henne det utan bett. Mycket gos och kli som vanligt, drar hon sig undan blir du stilla, när hon är stilla eller rentav söker sig till goset så blir det mer gos.
När hon accepterar att få på sig tränset utan bett och du kan knäppa alla remmar utan att hon drar sig undan (det kan ta ytterligare dagar eller veckor), är det dags att börja om från början med bettet fastsatt på tränset.
Drar hon sig undan så bli stilla och vänta tills hon slappnar av. När hon blir stilla, håll bettet mellan läpparna, mitt för spalten mellan överkäkens och underkäkens tänder, och vänta. När hon är stilla, eller (ännu bättre) börjar fippla med läpparna, så pillar du henne på mulen och lirkar lite med ett finger i mungipan. Om hon drar sig undan blir du stilla som vanligt och väntar ut henne. Även detta steg kan ta några dagar eller veckor.
När hon öppnar munnen, dra försiktigt och sakta upp bettet och låt henne fippla med tunga och läppar. Se till att inte bettet slår eller skrapar mot tänderna. Sätt på tränset och knäpp remmarna. Klart!
Låt varje steg ta den tid som behövs, gå långsamt fram och sluta för dagen så fort du kommit lite längre än igår. Om hon drar sig undan men slappar av igen utan att du behöver ta bort tränset, så har du kanske kommit långt nog för den dagen.
Efter några dagar eller veckor eller månader har du en häst som praktiskt tar på sig tränset själv. Givetvis under förutsättning att hon inte har ont någonstans och att ingen del av tränset är obekväm.
#1 hon har inga problem med att man sätter på tränset liksom jag testade om hon ogillade tränset men jag hängde det över öronen (satte fast allt utom bettet i mun) det hade hon inga problem med hon höll nere huvudet sen när jag ska tränsa med bettet så drar hon upp huvudet så hon har liksom problem med bettet..
så fort jag försöker stoppa in bettet så drar hon upp huvudet först kollade vi tänderna för vi tänkte att hon kanske hade ont i munnen men "tandläkaren"(eller vad man ska säga) hittade inga fel på tänderna eller i munnen.Vi testade med bettet utan träns och så fort bettet nuddar hennes mun så drar hon upp huvudet
Håll en godis precis under bettet som hon får så fort bettet kommer in i munnen. När hon har lärt sig att direkt efter bettet kommer godis kommer hon att ta bettet så fort du bara håller fram tränset. Lättare för dig och trevligare för henne. Du behöver inte oroa dig för att hon ska börja tigga heller eftersom det bara är när hon har stoppat bettet i munnen som det kommer godis.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Kolla så allt ser bra ut i munnen av tandläkare. Använd snällt bett. Om lär henne att ha huvudet lågt och att när du lägger armen mellan öronen ska hon sänka huvudet. Vilket man ofta gör då man tränsar. Sen försök lirka in det snällt med godis istället för att vålda in fingrar i munnen ( min är snäll att tränsa men någon stoppade in en finger och han började kasta huvudet)
#4 vi har kollat med tandläkare som inte hittat något fel på hennes tänder, det är samma sorts bett som hon hade i sitt gamla stall därför tänker jag och man borde testa rakt bett eller bettlöst, vi har försökt godis tricken först testade vi att ge henne en godis först så hon skulle tugga med öppen mun- hennes mineral godis smular så hon har lärt sig tugga med stängd mun. Så fort hon känner bettet mot tänderna drar hon upp tänderna, ska man testa gummibett/rakt bett/inget bett?
Tricket med godis är att det kommer direkt EFTER bettet och alltså blir ett resultat av att stoppa bettet i munnen. Tar en stund första gångerna när hästen försöker lista ut hur den ska få tag på godiset utan att ta bettet men när den väl inser att det inte funkar går det lättare. Du kan också behöva kombinera tekniker i början (tex godis och tumme i mungipan) för att få in bettet. Se bara till då att du har tillräckligt med gott godis för att det ändå ska bli en trevlig upplevelse. Vill hon inte ens försöka komma åt godiset runt bettet har du Inte tillräckligt gott godis.
Jag tror problemet är att hon lärt sig att när hon krånglar har du svårt att klara av att tränsa henne och då gör hon det pga det.
Du kan prova rakt bett, gummi bett eller snällt bettlöst (ej hackamore), dock tror jag problemet inte sitter i bettet så tycker du ska prova godis som #6 säger :)
Vad du ska prova för bett tycker jag beror på vad det är för något nu. Tycker inte hästen om bettet kommer den ju inte vilja ha det heller. Skulle prova 3delat eller rakt.
Jag skulle testat bettlöst. Ingen idé att bråka om att ta in ett bett, om hästen ändå funkar utan. Skulle hon nu inte alls funka med bettlöst skulle jag nog testa tre-delat eller gummi, alternativt apple mouth!
Lyckades igår på mindre än 2 minuter när vi skulle rida barbacka då drog hon upp huvudet men öppnade munnen. Men jag ska nog köpa nytt bett då det ända 3-delade bettet på granngården var svart på kant delarna och brons (?) på mitten delen, som när man var liten och sög på nycklar (eller så var det bara jag) sådan smackade mitten delen (Jag testade om mitten skulle smaka något heheh) vi ska köpa ett nytt i vanligt järn (vet inte om den är järn men dom här som typ alla hästar har )
#8 har ett tredelat åt henne :)
Tack för all hjälp! 😃❤️
Prova med godis ändå, efter ett par gånger kommer du bara behöva hålla fram tränset så tränsar hon sig i princip själv. Jag kanske är lite bortskämd med lättränsade hästar (eftersom dom alltid får godis till bettet) men jag förväntar mig att hästen själv ska stoppa bettet i munnen om jag håller fram tränset. Att tränsa ska inte ta mer än 10 sekunder. Att hon inte samarbetar vid tränsning behöver inte heller betyda att hon inte gillar bettet, några hästar jag tar in ibland kommer springande till grinden och vill gå in men vägrar ta på sig grimman. Att byta grimma till dom kommer inte ändra på det, tror det kan vara samma med ditt bett. Om hon gillar bettet eller inte märker du bättre när du rider.
#12 ger ju inte godis till våra hästar då jag tycker man ska kunna tränsa utan att muta och då direkt hon märker av tränset (även om jag håller godis i handen precis efter/innan bettet) så drar hon upp huvudet me nhon har inget problem med resten av tränset..
#10 det var antagligen ett sötmalms bett du såg på granngården.
#13 Självklart kan jag tränsa även utan godis, men om en bit morot är skillnaden mellan att tränsningen är något jag behöver tvinga hästen till (även om han inte behöver så mycket tvång) som han inte gillar och att han längtar efter bettet och tränsar sig själv så väljer jag att använda godis. Självklart ska det gå utan godis, men om en godis gör en obehaglig eller negativ upplevelse för hästen till en positiv är det självklart för mig att utnyttja det. Om jag enkelt kan få min häst att vilja göra det jag ber om väljer jag alltid det före tvång. Som ett annat exempel på det gjorde vår ena häst illa sitt öga en gång och behövde behandlas med salva. Han ville verkligen inte och la huvudet på sned så det blev svårt att komma åt. Han är ju snäll så det var inte så svårt att hålla fast honom så man kom åt, men jag gillade inte att tvinga honom utan tänkte att det måste finnas ett lättare sätt. Så jag började träna på det med godis och efter att ha tränat en halvtimme stod han helt still med huvudet själv så jag kunde använda ena handen till att öppna ögat och den andra till att pricka rätt med salvan. Mycket lättare för mig och mycket trevligare för honom. Om jag var du skulle jag prova att tränsa med "lösgodis" (tex havre) som hon kommer åt att äta ur din hand när bettet är i munnen och som räcker till du fått över nackstycket över öronen, då måste hon ha kvar huvudet nere vid godishanden för att fortsätta äta och drar inte upp huvudet.
#15 vi har inget havre eller lösgodis heheh, inget kraft heller bara summerfit (mineral smulig sak) och kraft (som är en sort mjöl liknande grej som är bra för magen när det t.ex. är foderbyten) sen kanske jag ka köpa någon morots bit men vi ska köpa ett nytt bett oavsett om vi kan muta henne med godis så vill jag för hennes trivsel med bettet.

#14 detta vet int evad det är men det är från granngårdens 3-delade bett.. vi ska köpa ett nytt "vanligt" bett, det står att det är ett "sweet iron" tänkte ju inte att "färgen" på bettet (eller ha någon betydelse liksom) skulle spela ngn roll..
#17 ser ut som ett sötmalms bett med mittendel av koppar. Misstar jag mig inte brukar man använda sådana bett för att hästen ska suga tag i det just eftersom det smakar lite annorlunda
#18 oj då 😐 det var då inte meningen det var det enda vi hittade där i hennes storlek som var 3- delat på granngården