Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 1943 ggr
[manzii]
0

Avstånd?

Jag är så himla dålig på avstånd men jag skulle vilja veta typ studs och 2 kombination hur många avstånd det sak vara för en D-ponny

blackie
0

Det beror gelt på hur mkt du kan korta up din häst efter ett hinder. : )

jn84
0

När jag var på en clinic sa dom att stora hästar brukar ligga runt 3,5 m, så en d-ponny ligger kanske på 3?

Anna
0

Runt 3m skulle jag nog säga, stämmer på min medryttarhäst som är D :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

nannan
0

Ett galoppsprång för häst är 3,5 m, alltså måste en studs vara 3 m, samma för studsbomar, får givetvis anpassas efter hästens steglängd.

1 språng 7 m, 2 språng 10,25, 3 språng 14 m, 4 språng 17,5 m, 5 språng 21 m osv.

D-ponny avstånd är i regel 10 cm kortare än för häst. (sen 10 cm per kategori) Trött häst med kort steg 5-10 cm kortare än normalt.

AnnaLundin
0

#4 Nu är du nog ute och cyklar lite va? Det skiljer MER än 10 cm på avstånden mellan häst/ponny och mellan respektive kategori! Det är HÖJDEN på hindren som skiljer 10 cm! ;)

Här finns en komplett avståndstabell som ridsportförbundet rekommenderade medan jag själv var aktiv som C-banbyggare (slutade 2002). Det kan inte vara särskilt stora förändringar på detta, OM man har gått ut med nya rekommenderade avstånd sen dess.

http://www.hippoteket.se/filer/avstandstabell.doc

Det är jag som "äger" dokumentet och det är fritt att spara hem och sprida.

nannan
0

Hoppsan, bomar! Jag cyklar mer än vanligt, så blir det när man lägger till saker och drar ifrån! Sorry!