Avstånd?
Jag är så himla dålig på avstånd men jag skulle vilja veta typ studs och 2 kombination hur många avstånd det sak vara för en D-ponny
Det beror gelt på hur mkt du kan korta up din häst efter ett hinder. : )

När jag var på en clinic sa dom att stora hästar brukar ligga runt 3,5 m, så en d-ponny ligger kanske på 3?
Runt 3m skulle jag nog säga, stämmer på min medryttarhäst som är D :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Ett galoppsprång för häst är 3,5 m, alltså måste en studs vara 3 m, samma för studsbomar, får givetvis anpassas efter hästens steglängd.
1 språng 7 m, 2 språng 10,25, 3 språng 14 m, 4 språng 17,5 m, 5 språng 21 m osv.
D-ponny avstånd är i regel 10 cm kortare än för häst. (sen 10 cm per kategori) Trött häst med kort steg 5-10 cm kortare än normalt.
#4 Nu är du nog ute och cyklar lite va? Det skiljer MER än 10 cm på avstånden mellan häst/ponny och mellan respektive kategori! Det är HÖJDEN på hindren som skiljer 10 cm! ;)
Här finns en komplett avståndstabell som ridsportförbundet rekommenderade medan jag själv var aktiv som C-banbyggare (slutade 2002). Det kan inte vara särskilt stora förändringar på detta, OM man har gått ut med nya rekommenderade avstånd sen dess.
http://www.hippoteket.se/filer/avstandstabell.doc
Det är jag som "äger" dokumentet och det är fritt att spara hem och sprida.

Hoppsan, bomar! Jag cyklar mer än vanligt, så blir det när man lägger till saker och drar ifrån! Sorry!