Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 374 ggr
paparatzi
0

Träningstips..

Jag skulle vilja höra hur ni brukar träna era hästar, för att dom ska få mera ryggmuskler tex?

CBA
0

Klättra och se till att hästen jobbar korrekt med rygg och rumpa under klättringen och under övriga träningspass.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

jen
0

skogsridning på backiga stigar, cavaletti, klättring samt att låta hästen rygga upp för en kulle (utan ryttare i början) så har jag gjort och han börjar få fina rygg och bakbensmuskler nu.

shirley
0

jobba hästen under tömkörning har gett bra resultat åt mej….

E_hjo
0

klättring!

paparatzi
0

Tusen tack för era tips!Glad

#2 Lät spännande med ryggning uppför, kan du utveckla den lite…

Tinka
0

klättrring med måtta, jag har en kyrkbacke som är suverän till detta, brukar tom göra halt i nerför kan för mitt liv inte komma ihåg varför just nu…det är sånt som etsatt sig fast från nån tränare jag haft.

Believer
0

#6. Att göra halt i nedförsbackar är jättebra för t.ex. unghästar för att dom ska lära sig att sätta under sig bättre. Men det är ju självklart även bra för äldre hästar oxå! =P

paparatzi
0

Hur ofta rekomenderar ni att man klättrar med tex: en 3 åring

Tinka
0

#7 Thats it!Glad

Terrierlina
0

#8 - 3 åring? Är den så inriden? Oj va snabbt. Jag skulle inte klättra för ofta med den. Inte rida för ofta heller….

jen
0

#5 vi har en liten kulle (ca 4meter  i omfång) där jag har låtit honom backa uppför och nedför, detta var för att stärka ryggen innan jag satte igång honom efter en lång vila.

[Anna-N]
0

Tömkörning tycker jag är himla bra. På bana över bommar och ute i terrängen för omväxlingsskull. Det brukar bygga upp ryggmuskulatur efter ett tag. Cool

paparatzi
0

#10 OH! nej den är inte ens påbörjad inridning på, men vi funderar på att börja med att köra in honom, vi bor nära ett sandtag, där brukar vi vara med hästarna, så barnen brukar gå med dom uppför och nerför sandtaget, vi är mycket i skog och mark.

Varför jag undrar är därför att jag tycker att ryggmuskler är A och O innan man ens börjar med inridningen, det är ju något lättare med stor häst (prova hitta en chambon till en shettis!!!)

Vi brukar tömköra med dom ibland, men jag har knappt någon erfarenhet av körning alls, så därför tycker jag att det är bra när man kan fråga andra om bra tips och råd.

#12 Brukar du studshoppa eller bara hoppa enstaka hinder, och ungefär vilken höjd brukar du ha då

#5 Funkade det bra, märkte du resultat snabbt?