Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3418 ggr
Braindead
0

Bett till stark häst.

Hejsan.

Skulle behöva tips till bett.

Har en stor kraftig vbl, hon är inte överdrivet pigg, men fruktansvärt stark.

Just nu använder jag tredelatpessoa.

Men gillar inte pessoa då det har hävningseffekt.

Tacksam för svar.

Mandysan
0

Jag gillar inte heller pessoa ;)

Prova mera dressyr, pelham är tusen gånger bättre än pessoa, men det absolut bästa är ju mera dressyr för att få hästen lydig och fundera över varför den är stark….

Braindead
0

Eller så är jag för klen för henne Flört

Hon är ju travare och ganska stel.

Kör väldigt många olika uppmjukningsövningar.

Men inget hjälper för att hon inte ska vara så stark.

Mandysan
0

#2 Har du provat att rida med något annat bett?

Braindead
0

jo, har testat tredelat, tredelat med D ringar och rakt.

Dom ända jag har hemma tyvärr.

Forssen20
0

Testa ett Flippan bett!

Braindead
0

#5 Inte hört om.

Hur ser det ut?

Forssen20
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är bara lite dyrt 1500:- tror jag att vi betalade för det. (men underbar kvalité!)

Braindead
0

Hmm… vad har den för funktion då?

ganska dyrt jo ;)

Forssen20
0

Du kan alltid låna hem det och testa? (:

Hävstången funakr perfekt, och man kan anvädna olika lägen, bettet är inte direkt jätte starkt men hästarna/ponnyerna accepterar det mkt mkt mkt bra :D

Braindead
0

#9 Hävstång har väl hävningseffekt?!

Vill inte tvinga henne ner på tyggel.

Är väl mest för enkla bett, men för besta effekt får man kanske testa nya grejer med ;)

Vart lånar man sånt?

Har eget stall, inget i närheten, så kan inte låna av någon.

Forssen20
0

Hävningsstång finsn på dom flesta betten då du vill "bromsa" eller få din häst mer till bettet och inte springa ifrån dig, Det är detsamam emd pessoa fast mkt mkt mkt värre hävningseffekt + att den lätt sätter sig i huvudet på hästen. Han/hon kanske försöker springa ifrån bettet för att det är för starkt?

Gå till den närmaste ridsportbutiken och fråga om dom lånar ut Flippan bettet, det gör dom i skövde (:

Snuttan2
0

Pessoa är et GAGAG bett, inte ett stångbett med den klassiska hävstångseffekten man pratar om på bett till att börja med.

Jag rekommenderar att träna mer dressyr, ett bett med hävstångseffekt (dvs starkare bett) kan enbart ge ett enda korrekt tygeltag och det är att be hästen länga överlinjen. Du kan altlså egneltigen itne bromsa korrekt på den och kommer antagligen ha kvar dina problem fortfarande om du försöker rida på tränsbett sedan igen. Så att istället träna på att bli starkare och få mer kontroll över sitt säte och position och rida för det rekommenderar jag helst utav allt! :)
Vill du endå stoppa in något som ger dig mer kraft så skulle jag titta på stångbett (alltid kedja!) som absolut inte är ledade. Vill du ha snällare hävstånger så kolla på jaktkandar/kimblewick eller ett vanligt pelham.

Braindead
0

# 12 Tack så mycket för alla tipsen.

Ska nog hitta något som passar henne.