Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 2335 ggr
Thorsson
0

Bevis!

Jag är ofta och kollar på film på youtube. Har kollat in en persons filmer. Kollar på dom om och om igen och det har visat sig saker, som jag faktiskt ärövertygad om nu.

Våra dagens ungdommar som är inriktade i hoppnig ocxh tävlar, många av dom har uselt humör och piskar hästen, många har fruktansvärt knäslut
se film här

Snuttan2
0

Men Thorsson, på den här filmen så ser man ju bara mkt korta svekenser och inte särskilt många av dem ser arga ut? De klipp som visas är ju destom enbart när det går dåligt, något går fel, och då sitter man ju sällan och ler, utan drar ihop sig och blir arg, trött, ledesen, bestämd eller något…

Och de jag kunnat se som annvänder spön gör ju det när hästen gör något den inte ska, de bestraffar dåligt beteénde… Ser ingen som slår sin häst så pass hårt att det är något extra att gnälla över?

Är ju ungdomsryttare man tittar på, klart de har problem med ridningen..

Undrar vad som var tanken med det här?

Johanna
0

jag brukar tänka på när jag kollar på hoppning, att många hästar/ponnyer blir fruktansvärt nervösa o rädda om dom stannat på ett hinder… nästan som om dom vet att dom får stryk då..

fast många ryttare är välditgt duktiga oxå…

Peppe
0

visades många hopp där ryttarna tog ledande tag över och efter hindren. man ska ju svänga, och då leda med tygeln. gör man det över hindret så landar hästen i den galoppen och kan svänga snabbare (plus vikt och allt det där då). inget fel i det

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

#2 Blacky kan bli sån om han stannar. stirrar upp sig och hoppar runt. jag vet inte varför så sitter bara och väntar ut honom tills han lugnat sig.

Johanna
0

#4 ja, det behöver ju absolut inte vara ryttarens fel, men man har sett många skräckexempel när man varit ute o tävlat….

Anna
0

Håller med #1 och #3.

Igår när jag var o tittade samt fotograferade på en hopptävling blev jag dock lite förvånad över en av ryttarna. Hon red jättesnabbt i omhoppningen, vände hästen runt hinderstödena och hästen tog verkligen i och gjorde jättebra ifrån sig. Hon avslutar rundan med att hoppa det sista hindret, berömma hästen med klappr och röst, och sedan helt utan anledning smälla till hästen jättehårt på bogen med spöet innan hon saktar av till trav.

Onödigt, eller vad?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Thorsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1-3. Kankse inte denna filmen är täcken på att många ungdomamr har dåligt knäslut, men i hennes andra filmer. ( lånar Anna Attlids bild och demonstrerar ) ett knä slut är inte tt sådanthär
Nu säger inte jag att jag har perfekt knäslut, men jag har knappast dethär knäslutet heller.

beskärde bort ryttaren.

jn84
0

Hua.. vad läskig sekvensen med hästen som hoppade över funktionärerna var.

Imponerad över hur ofta de satt kvar ändå. Jag hade då inte lyckats hålla mig kvar alla de gångerna!

Thorsson
0

hmm… xD

emsems
0

förstod inte riktigt nu, jag såg knappt några slag alls? och att man klipper ihop alla dåliga språng på flera olika tävlingar är väl inget roande? att man kommer fle på hinder ibland är ju något som händer och speciellt när det gäller yngre ryttare.

AnnaLundin
0

Ursäkta mig, men knäslut är väl inget man ska sträva efter…

Man ska hålla tyngdpunkten i stigbyglarna och inte klämma sig fast med knäna. Det senare ger bara en sämre balans.

I övrigt har jag inte kikat på filmerna.

Thorsson
0

#10. Hon har fler filmer, där man ser att det slås. Man kanske inte ser det i denna filmen, men jag hade precis kollat på denna så jag tog den som ex.

#11. Knäslut ska man väl visst ha? :O Man ska inte klämma med knäna när man har knäslut, man ska slappna av i benen, låta dom hänga bli tung i stigbyglarna, känna att man hå¨ller om med knäna ialla fall om man slappnar av i dom. dålig på att  förklara.

warum_nicht
0

håller med föregående talare… jag trodde att knäslut lades på hyllan för mer än 20 år sen..

Thorsson
0

#13. vf gjorde det det för? vf ska man inte ha knäslut, blev det omodärnt eller vadå? är det någon som kan förklara!?

Mangis
0

På slutet av filmen ses en text: "4 GOOD reasons to comment nicely:

• You don't know how the horses are to ride
  • You don't know the mood the horse had
  • You don't know how experienced the horse is, or isn't
  • You can't judge a persons riding skills because of the few jumps you see here"

Det säger rätt mycket tycker jag.

Vad gäller ridstil är jag ingen expert, men jag vet vad jag ska titta på när jag dömer stilhoppning, d.v.s. det som anses vara en mjuk och effektiv ridstil i balans. Tyngden i stigbyglarna, stigbygeln på fotbladet, tån pekar ngt utåt. Ingenstans är knäna nämnda.

Thorsson
0

men vf ska man inte ha knäslut?

Peppe
0

#16 för att man, liksom i dressyren, inte ska hålla i sig med knäna för att sitta kvar

Mangis
0

Så tolkar jag det också. Du ska vara tillräckligt rörlig i kroppen för att följa hästens rörelser, med fjädrande leder. Även knän. Låser du fast dem mot sadeln kan du inte fjädra där…

Lizzan
0

oj…

Thorsson
0

#17. men i hoppningen då? :O
#18. fjädra? :O:O
#19. vad? :O

Peppe
0

varför kniper du inte med knäna i dressyren för att hålla dig fast? om du inte kniper då, varför ska du det när du hoppar?

Mangis
0

Fjädra som i bilfjädring (eller fåtölj- eller sängfjädring), inte fågelfjäder. Lederna ska vara rörliga för att motverka stötar genom kroppen. Man ska störa hästen så lite som möjligt.

Thorsson
0

#21. nu förstår, jag. men jag gör det ändåså i hoppningen, eller mina knän trycks in aoutomatiskt emot knävulstret.

#22. oki, tack för den. nu fattar jag perfa;)

warum_nicht
0

om du hoppar med knäslut så har du dels en dålig balans och dels så inverkar du på hästen i onödan. kniper man med knäna så förlorar man kontrollen på underskänkeln och det ska man så klart undvika. underskänkeln bör man hålla i sitt rätta läge så mkt som det bara går, släpper man knäslutet så hittar undeskänkeln sin plats automatiskt… märks det att jag fick skäll om knäslut en gång i tiden? ;-)

warum_nicht
0

nu har jag sett filmen också… förstår verkligen inte vitsen med att göra en sån film. missförstånd och vägringar osv händer ibland, jag tycker att det är respektlöst mot hästarna och ryttarna att klippa ihop en film som till 80% handlar om små missar i deras kommunikation. av 99 bra språng så hamnar det hundrade dåliga på youtube… måste kännas väldigt otacksamt.

har lite svårt för dom där filmerna, har set flera exempel. tänker som så att om nån vill göra en film om tex. min ridning så skulle det vara fine så länge man tog med de bra sakerna och gav dem samma utrymme som missarna… det hade varit ok för mig. ridning är en process där man utvecklas tillsammans med en häst, missar komer, dåliga beslut tas under vägen, självklart! tycker inte att det är rättvist att bara det dåliga visas upp bara.

undrar hur många av de som syns på filmen faktiskt är tillfrågade och om dom gett sitt godkännande…

Snuttan2
0

Håller helt med Warum_nichts humana syn om att man GÖR misstag, att varje steg eller hopp knappast är pefekt och att man självfallet kommer snett ibland och får kommunikationssvårigheter…

Mangis
0

Japp, jag med. Dessutom är det så himla enkelt att sitta här och tycka. Särskilt negativa saker. Jag gillar inte alls alla sensationsfilmer som läggs ut och gnälls på. "Kolla här, de kan ju inte rida!" Då vet man vad som sägs på läktaren när man själv är ute, och så vill jag inte gärna ha det när jag tävlar.

Thorsson
0

#25-26. Filmerna är inte gjorda för att förolämpa ryttarna och hon har ju skrivit vad man ska tänka på när man kommenterar " 4 GOOD reasons to comment nicely:

• You can't judge a persons riding skills because of the few jumps you see here"

Sedan har även skrtivit på en del filmer att hon tar bort ryttarna som inte vill vraa med på filmerna. De flesta filmer hon gör är på hennes vänner, och det hon gör är ju hennes intresse.

#27. Jag har inte sagt att de inte kan rida och det är väl eg. inte därför hon gör deomma filmerna eller så. Alla har ju dåliga dagar, när man tävlar går det nästan aldrig som man tänks sig. Därimot kan man kommentera, men man är kanske inte bättre själv. Jag har nu lärt mig att det är inte knäslut man ska ha, man ska kunna lägga tyngdpunkten i stigbyglarna, man lär siug något nytt varje dag.

Snuttan2
0

Och Thorsson, har du läst och förstått de där punkternea?

Thorsson
0
  • Du vet inte hur hästarna är att rida
  • Du vet inte vilken bakrund hästen har?
  • Du vet inte hur erfaren hästen är eller inte är
  • Du kan inte dömma en persons ridning för de få hopp du ser här.

Har jag rätt? min engelska är lite sådär.

pippa__
0

2:an du vte inte vilket humör hästen var på

Snuttan2
0

En punkt du missat, andra Mood = humör, dvs du vet inte på vilket humör hästen var.

Men när du läser de punkterna hon satt upp, så får du det ändå till att på de här väldigt korta klippen, utvalda på när det går Dåligt så kan du döma dem och tro att du får en bra helhetssyn över hur det faktiskt är?

Thorsson
0

#31. Ok ;)
#32. ok. Nä det tror jag inte alls.

Mangis
0

#28 Nu var det inte specifikt dig jag menade, utan generellt. Därav ordvalet "man". Men det är säkert lätt att det låter annorlunda. Däremot tycker jag att din ingress när du presenterar tråden har en mycket negativ klang.

Thorsson
0

#34. Är inte så ord kunnig av mig så därför frågar vad ingress betyder :S

Snuttan2
0

Thorsson, om du inte anser att du kan döma dessa rytare eller andra efter det du ser, varför gör du det då?

Ingress är den inledande delen utav en text/artikel. Typ som den feta det brukar vara precis i början utav tidningsartiklar, som sumerar lite grand och lockar läsaren till att läsa.

ew
0

Jag tycker dom sliter så mycke i hästarna, får ont i munnen bara av å se de ja:P

Thorsson
0

#36. Jag tycks bara se att våra ungdommar innom hoppning har ett himmla humör och använder, spöt väldigt ofta ibalnd helt utan anledning. Man kankse inte ser detta på denna filmen så mt, men hon har fler. Jag dömmer nu ingen, eftersom jag inte vet något om dem eller så. Men när jag har kollat på hoppning iNybro en gång så gick hästarna lugnt poch fint, men ryttarna hetsade upp dom med spöt.

ok, alltid lär man sig något nytt.

Snuttan2
0

Men på de andra filmerna lär det vara detsamma, dvs du vet absolut inget om dem mer än de otroligt korta utvalda klippen på när det går dåligt och genom att sitta här och skriva det du gör om dem, så dömer du dem. Till att de är arga, att de annvänder spö de inte borde på sina hästar osv.

Om de just var någon film där någon beteéde sig riktigt illa, jämfört med den här där i stort sett ingen gjorde något större märkvärdigt, varför länkade du till den här filmen?

Scandi
0

vad är d för mening med att hacka på alla och sitta och leta upp fel på folks filmer?? har man inget bättre för sig..? :S hästen alternativt ryttaren kan ha haft en dålig dag eller så hade de bara problem vid just det hindret..man ser ju bara korta snuttar av olika ryttare..det kan ju gått bra resten av banan.. onödig tråd enligt mig………….men det är ju bara vad jag tycker.

elin
0

Håller med Scandi.
Ingen ide och sitta bakom en dataskärm och kritisera folk, vad tjänar det till egentligen?! Ingenting.

Dom bad oss inte kommentera. Så varför göra de?

Endel av hindrena e ju gigantiska och pållarna små…

/Elin

Sizzi_
0

Tycker många ryttare red med himla korta läder och stod upp med nästan raka ben i sadlarna… Såg lite konstigt ut :P men jag är ingen hoppexpert…

warum_nicht
0

bättre det än att ha för långa läder..

Sizzi_
0

#43 jo, det håller jag med om :P