Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 6476 ggr
Snuttan2
0

raka av all man+ lugg

Syster och jag disskuterade idag att raka av/klippa av all man och lugg på min häst, för lite orientalisk look…
 Anitnge att jag klipper ner totalt, eller behåller mkt mkt lite, kanske någon cm eller så funderar vi då på.

Har en känsla av att vi kommer bli mobbade utav alla dressyrtanter i stallet Oskyldig Men hon har inte särskilt snygg man ifrån att börja med och efter att jag ryckte den så är det inte särskilt mkt kvar nu heller och det ser rätt fånigt ut som det är, haha. Har tyvärr inga bilder på det då kameran har gått sönder…

Försökt hitta lite bilder på hästar med avstubbad man och lugg, kommer nästan bara upp PRE-ston och akhal teké-hästar… Skimmelsto och annat sto, eller mörkbrunt sto eller mörkbrun med bläs

Så här ser pållan ut. Ifrån hårlösa sidan, slö häst som ser lite smått hårlös ut… Springer och man ser hur pannan utan lugg skulle kunna se ut lite… En till bild

Vad tror ni om det? :P

shirley
0

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!!!!!!!!!!!!
tycker jag….

Snuttan2
0

varför inte?

E_hjo
0

Jag tycker att det kan vara fint så med manen men tycker defenitivt att luggen ska få vara kvar.   : )

Snuttan2
0

Fast luggen är rejält ful :P Den är lufsig, halv lång, rätt tjocl jmf med manen å så är den till hälften solblekt i en ljusare rödare-färg :/ Är framförallt den jag vill bli av med egentligen, haha.

Funderade även på att klippa luggen så den blir kortare, men jag gillar inte utseéndet som blir ifrån klippning.. Kanske ta en kniv och lugga bort en del hår kan bli hyffsat…

Jag kan hursom helst inte raka eller klippa något förrän hon blir nerdrogad vid nästa omskning så jag har tid på mig att fundera Oskyldig

Mari
0

Jag tror det skulle fungera att ta bort all man och lugg. Skulle nog inte se så konstigt ut, om ni ångrar er kan ni ju låta det växa ut igen, det kommer ju ta tid men det kommer växa, kanske kommer det ut ny och fin man ist för den du inte tycker om nu?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

LinaN
0

Varför måste du vänta till nästa omskoning o varför drogas hon för detta??? tycker inte det låter sunt…..

kapa alltihopa, se om det blir bättre när det växer ut igen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Snuttan2
0

Jag vill inte ta fram saxen eller en klippmaskin och skrämma upp henne med, eftersom jag jobbar på att hon övht ska sluta vara rädd och stressa, hon har nog med moment att öva på.

Drogas ner vid skoning eftersom hon är livrädd för hovlsagaren och allt vad det innebär vid värkning och skoning ifrån tidigare skit-ägare :( Hon har råkat ut för rätt mkt stryk ifrån människor och klarar knappt av att bli hanterad utav de flesta alls tyvärr, min stallägare som rider svår-klass dressyr, utbildad inom psykologi och jobbad med unghästar klarar knappt av att ta av ett täcke på henne :/ - Jag står med flit i stall där hästarna inte blir ledda ut till hagen, utan utsläppta eftersom hon inte skulle gå med på att bli ledd utav de flesta.

Snuttan2
0

Ang min nervösa häst om någon är intresserad:

Den ryttare som ridit in henne har inte ens kunnat hantera henne, dvs hämta henne ifrån hagen, borsta henne, leda henne någonstans, utan har haft en annan som jobbar enbart med hästhantering som gjort allt markarbete, och den unga lettiska tjejen som ridit in henne har enbart suttit upp och ridit :/

Vet inte exakt hur det varit på stuteriet där hon bott sina första sex år i livet (vet att det bara är tre personer som jobbar där och iallafall en utav dem är Inte bra med hästar, annars vet jag itne mkt alls), men efter att hon kommit upp till Sverige har hon bara kunnat bli hanterad utav en enda människa på det försäljningsstall hon stått på och den har haft rejält med problem med (och det är en bra hästmänniska enligt mina standard). 

Det är bättre nu eftersom jag ägnat våra första månader åt att bara bli ledd, stå stilla och bli borstad, lyfta hovar, äta (japp, hon har varit så nervös kring människor så hon har inte kunnat äta nära människor eller ur krubbor/hinkar) och bli fångad i stort. - Vi håller på att komma till att hon ska kunna bli hanterad utav andra personer också och sluta vara en sådan morsgris emot bara mig, men det har intevar min högsta prioritering :/

LinaN
0

stackars lilla hästen….

Det där är en häst som man kan lära sig mkt av ^^ om itne annat tålamod :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

gejsa
0

Nej, jag tycker inte heller att man ska klippa av man eller lugg. Den finns den där av någon anledning och den är jättefin när den är lång tycker jag. Vet en som klippte sin häst lugg rakt av. Tycker det tex ser för jävligt ut. Det ska se naturligt ut tycker jag.

Snuttan2
0

Det dumma är att jag har ju bekymer med stress, kommer ju inte ifrån att jag alltid är mer eller mindre stressad ständigt, och det gör ju att jag inte heller kan få henne helt avkopplad heller :(

Finns även tydliga situationer som går att pålla faktiskt tar något moment bra och är lugn, men matte jagar upp sig, vilket ju leder till att lill häst tar efter och får en dålig reaktion, fastän hon först inte bekymrade sig :(

Gör att även matte tar lugnande vid läskiga situationer Oskyldig

[Avslutat konto]
0

nej, nej, nej!! :)

Det tar jättelång tid för manen och luggen att växa ut igen. Jag tycker att du ska låta det vara. När jag var på sindarve (fjordhästavel på gotland) frågade jag Blenda, hon som äger hela sindarve, hur lång tid det tar för en häst att få så lång pannlugg som en häst hade där, och då sade hom ett helt hästliv! Låt det vara & var stolt över hur din häst ser ut :)

Kajsa

bonde
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hahaha, ska du total stubba henne, du är ju inte klok. Jag har ALDRIG sett en häst som är snygg i stubbad pannlugg. Och få som är snygga i stubbad man.

Bifogar bild på häst som är helstubbad, men där det växt ut lite. Tänk dej själv när du ska låta det växa ut, skitfult Skrattande 

Din donna är ju jättefin med luggen på sne!!!

MiaMaria
0

Snuttan, jag hade ute en hovis i lördags som fick sko en häst hos oss som oxå är livrädd för hovis, kontakta mig om du vill ha telefonnummer, hon va super!!

Snuttan2
0

Fast lång man kommer jag inte friviligt ha, så det alternativet finns inte ;) Och luggen ska iallafall kortas upp eller ansas på något sätt, frågan är mer om jag vågar mig på en helrakning inklusive manen, jag klipper sista biten utav manen och luggen eller tar en kniv och luggar det till de sista bitarna…

Hon kommer ju aldrig i sitt liv få anlag för att odla lika stor eller lång lugg som en fjording heller så det kommer ju inte ens naturligt att hända :P 

Naturligt anlednig till att det finns lugg, javisst, men så är det med en massa annat vi tar ifrån hästarna och min är ändå vid sommar säsong i behov utav att gå fullt inkapslad ifrån insekter så hon kommer inte sakna det nämnvärt då ens.

[Avslutat konto]
0

Jag tycket att det ser helt onaturligt ut med snaggad man, BEHÅLL DEN! :)

lisette
0

#13 huuvva vad hemskt.

snuttan, om det ser hemskt ut nu när du ryckt manen, kolla då på bondes bild…

Believer
0

nej usch vad fult. låt hästen vara häst!

bubbelbubbel
0

näääää. aldrig !

AusaBausa
0

inte klippa av manen o inte luggen heller…hästar ska ha man o svans…bara fjordingar som är snygga i stubb….

en gång fick jag raka av all man o all päls på min shettishingst pga ohyra i pälsen. Han såg för hemsk ut! Ska se om jag hittar en bild på honom han ser ut som en punkare…

LindaKarlstrom
0

Förra hösten blev Clements av med allt hår, hon såg ut som en liten gangster :P

Fast här på bilden har det börjat växa ut igen :o

Annette
0

Nää, förstör inte hästen. Hon är fin som hon är. Dessutom behövs den lugg som finns till att skydda mot flugor och så himla kort är den inte. Rör den inte alls.

Jag hade min ena häst stubbad under flera år. Så här i efterhand förstår jag inte varför.

reddie
0

Snaggade Reddies man i vintras till ca 2 cm. Nu är den ca 3 dm lång, så det växer ut snabbt, om man nu vill ha lång man…

linasvovvar
0

Snuttan med en sån fin häst tror jag bara det är risk att hon kan bli mindre fin, jag tror faktiskt inte att hon passar i det, hade det varit en påg så, men nä behåll du hennes fina mann och pannlugg.

Fast jag är nog lite som du älckar klippa och fixa jag funderar på att klippa stubb på fritz och studlugg !!

Mandysan
0

Jag tycker att manen ska bort och lite av pannluggen, men inte allt…

Ni som tycker att det där ser hemskt ut ska se min häst, hon är inte vacker i kort man och ponnylugg….

muirab
0

Om du nu absolut vill stubba så lämna nu iaf pannluggen. INTE snyggt utan pannlugg!!!

bubbelbubbel
0

nähädu lina ! du kan ju inte klippa stubb på fritz !!! :O

linasvovvar
0

#27 Johooo väldigt sugen iaf

bubbelbubbel
0

näääääää lina, han är ju en shire, dom ska ju verkligen ha massa masssaaaa lugg och man ! göööör inte såhär emot mig :P hah !

Lizzan
0

Tycker att hon var söt i man och lugg, men gör som du känner för ! :)

Loa-bg
0

Stubb är fult! Jag förstår att man kan vilja ha kort man för att det ser snyggare och mer vårdat ut. Men stubb? Hela hästen får ju en jättekonstig form… Nej, och lite naturligt kan hästen få ha det, behöver ju inte ta bort allt nuturligt för hästen. Det finns en anledning att de har man och lugg.

Snuttan2
0

Eftersom jag inte köper att hon behöver varken lugg eller man så går det inte hem…

Och resten är ju en smaksak.. Tror man kanske även är ovana med utseéndet :P

Jag tycker ju stubb är sött, så det stör inte mig nämnvärt.  Är ju bara hår, det växer ut ;)

Fija
0

nej, inte stubb på den pållen…

Fija
0

nej, inte stubb på den pållen…

Thorsen
0

Jag föreslår att behålla luggen iallafall. Annars så kommer det antagligen att se dumt ut. Jag känner en häst som inte har någon pannlugg, ser inte klokt ut. Men vill du stubba manen, så går ju det. Dock så tycker jag att du ska vänta med det tills din häst inte är rädd längre.

Believer
0

det är ju taskigt att ta bort man och pannlugg nu, det värmer ju lite under vintern. isåfall har hon inget.

Snuttan2
0

Haha, ärligt, hur mkt värmer luggen eller manen? Hon har inte mkt man idag heller ;)

Att folk inte tycker det är snyggt eller runt av fult kan jag ta, men dåliga argument går inte hem :/

Thorsson, varför vänta? Kan ju göra det medans hon ändå är neddrogad och det skadar henne knappast.

Believer
0

#37. Haha?? det är inget dåligt argument. nog blir det skillnad alltid. raka av ditt eget hår så får du se. hår värmer.

och jag har redan skrivit att jag tycker det är sk*tfult att raka av man och pannlugg, så det är inte därför jag skrev om kylan.

Snuttan2
0

Eftersom det är så pass lite hår så värmer det minimalt lite på så stort djur. Hon har idag mindre man än på de upplagda bilderna. Mindre än hälften utav den mängden och längden, vill du gissa på hur mkt den värmer upp?

Självfallet värmer hår, men då får man ju se till hur mkt hår det är, och att den lilla bit som pannluggen utgör blir lika kort som resten utav pälsen gör knappast någon större skillnad. Eller väll, det beror ju på hur stor pannlugg man har till att börja med, men se på bilderna på min, hon har ju inte särskilt tjock eller något egentligen, utan lång och tanig.

Fryser hon om halsen får hon väll ha ett halstäcke sedan, är inte svårare än så, blir hon så pass kall så kommer ändå inte manen eller luggen göra någon större skillnad.

Johanna
0

prova! :)

det kommer ju att växa ut igen…. för lr senare..

hon kanske blir jättesnygg i det…

Believer
0

Men varför har hon fått så lite hår? Du säger att det är mindre än hälften än på bilderna. Du kanske har skrivit det längre upp, orkar inte läsa igenom allt. kliar hon av sig manen eller har hon löss?

Snuttan2
0

Hon har kort och tunn man då jag har ryckt den och hon inte hade mkt till man ifrån början om du kollar bilderna även.

Jag vet inte heller om du läst något alls i början utav tråden för den delen heller och insett att jag har ett halvblod, en ädlare häst som inte naturligt har mkt man eller lugg och inte har lika mkt att förlora som en tex en fjording eller annan ras med normaltsett kraftigare hårväxt…?

VeNyRa
0

klipp bara lite och låt det växa ut åsså klipper du lite till, tillslut har du fått bort allt som är nött och fult. det är ju knappast naturligt för hästarna att inte ha nån man och lugg, dom finns ju där av nån anledning.

Snuttan2
0

Hur lite tänker du att jag ska ta då TheEnd?
Jag vill ju heller inte klippa utan att hon har fått lugnande, vilket är var 6:de vecka, så jag känner inte för att klippa av hälften först å sedan vänta sex veckor till att ta resten :P
Eller menar du att bara ansa bort den delen utav manen och luggen som inte stämmer med resten nu?

Vad är det för anledning som det finns för då? är det en anlending som gör att man sätter hästen ur spel, eller anledning som att man har blindtarmen?
Jag köper anledning att för hästar så som fjordingar med kolosala luggar så värmer det aningen, och likaså att längre lugger som täcker mer än lite ludd mellan öronen fungerar som flug-skydd.
Men min har för lite för att vara värmande och för lite för att fungera som flugskydd när hon ändå är överkänslig och behöver skydd över hela ansiktet, så det spelar ingen större roll för henen iallafall.

[PixelMollan]
0

Jag säger : DET BEROR PÅ HUR HALSEN SER UT!!! :P Skicka en bild från sidan :) (din kamera var sönder, men kanske har någon annan bild på henne?)

Marster
0

Att det är fint eller fult är ju en smaksak och jag tycker inte det är jätte fint, men det är ju du som ska tycka om det. Nää Believer Manen värmer ju inte. Jo okej på en islänning eller annan häst ras med mycket man så värmer det ju men Snuttans häst hadde ju inte så jätte mycket man så för hästens del spelar det ju ingen roll, så det är bara om man tycker det är snyggt eller ej :)

VeNyRa
0

44# jao skulle nog funka, tkr att det är synd att klippa bort allt på en gång bara :-/

Believer
0

#46. manen värmer visst. som jag skrev till snuttan, testa raka av ditt eget hår, så får du se om du märker någon skillnad…. och visst en tjock man värmer mer, men även en tunn man värmer, sen betyder inte det att det värmer massor. Men lite värmer det iaf.

Bobby
0

Förr i tiden klippte man bort pannluggen på hästen när den skulle slaktas…

Snuttan2
0

Du tänker bild på helhäst PixelMollan? har en här

Hon har ju inte samma utseénde som PRE-stona som jag länkat till ovan, utan kommer mer se ut som en Akhal Teké korsat med flodhästOskyldig
Akhal tekér: gulgul, tror det är samma och en annan.

[PixelMollan]
0

hon har för spinkig hals ja :( de kommer nog inte se så fint ut, men vill du ha det så, då tycker jag absolut du ska raka! det är ju din häst ^^

Marster
0

#48 den manen kan ju inte värma mycket !? Asså inte att hon har dålig eller ful man snuttan inte alls :) hon har väldigt fin man :D

fridak
0

manen på min pålle hjälpte nog lite mot snön/haglet/regnet idag. Men han har ju lång man….

casandra
0

Jag tycker inte du ska klippa hennes man & lugg, tycker hon var fin som hon var på bilderna :D

Lindbygarden
0

Jag är ju "miljöskadad" från min tid på ponnyklubben i lysekil där flera av hästarna var stubbade dock med pannlugg kvar.. Så jag tycker att det är rätt fint faktiskt!

Raka du och om du inte gillar det så växer det ju ut igen!

Peppe
0

#50 är det en äkta häst på sista bilden? den såg hellustig ut XD typ som en testral utan vingar i Harry Potter ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sussi
0

Jag säger att du ska ta bort allt, endast för att jag är sjukt nyfiken på hur hon skulle bli o se ut. :D

Sen får det växa ut ny och fräsch man o lugg, nog inte för att jag tycker att den hon har nu ser ut att vara sliten som du säger. Sen växer den ju alltid ut pånytt :)

Mitt enda argument emot skull vara att luggen skyddar mot flugor o.dyl men de behöver man ju inte fundera på nu.

I övrigt tycker jag att hon ser fin ut i den manen hon har nu men som ett litet experiment tycker jag att du kan ta bort allt, men då ska allt bort, ingen hemsk stubb.

Sizzi_
0

Tycker du lika gärna kan tona manen på din häst om det nu är färgen du vill bli av med.. Nä, allvarligt; tycker inte att du ska bry dig om hur din hästs man ser ut. Låt den vara som den är, det är vad hästen mår bäst av. På sommaren hjälper manen till att skydda mot både sol och insekter, så låt den hellre växa ut än att ta bort den… Men men, så länge du inte får för dig att raka svansen på henne så tänker jag int ikomma med några protester xD Men det är ju min åsikt, vilken ingen brukar bry sig om i vilket fall som hellst xD

Själv föredrar jag, kvittar vilken häst det är, att låta manen växa naturligt. Kvittar hur hemskt det än är i våra ögon. Manen finns ju där av en praktisk anledning, inte för att man ska kunna styla hästen hur man vill :P

Snuttan2
0

Peppe, haha det kanske dem gör :P

Jag är fö inte särskilt säker på om de blir rakade eller naturligt bara saknar lugg och man riktigt..? Någon som vet?
 Fler hårlösa :P

Brun 

Gul 

Fux 

En som ser klippt ut? 

Jäkla glansig häst  

Ida_79
0

nej uch det var inte snyggt för fem öre.. Oki om man stubbar manen men pannluggen neeeeejjjj…

Snuttan2
0

med tanke på testralerna eller vad de nu heter… smal rakare 

Mer avklippt lugg? 

Sussi
0

#61 Den hästen likanr en vinthund :o

Annette
0

Har hon så dålig tagelväxt som du säger, så skulle jag inte våga klippa alls. Det kan ju ta år innan det växer ut. Dessutom är det skitfult utan man och lugg. Huvudet kommer ju att se jättestort ut.

Skönt man har shettisar, där är det en dödssynd att klippa i taglet.

Believer
0

#59, #61. usch vilka hemska bilder. förstår inte att man ens kan tänka tanken att raka av all man och pannlugg. stackars hästar..

Snuttan2
0

Anette, jag säger inte att den växer långsamt, jag har faktiskt ingen koll på hur snabb hårväxt hon har. Utan att hon har tunn man. Och luggen är vad jag skulle kalla normal för hennes typ utav ras.

divansson
0

de är vel din häst så de är ju liksom ditt beslut. men på vintern nu är det mycket bättre med man, värmer ju lite iaf. sen när de växer ut lite så står de åt alla olika håll och kanter.. :P

__iE
0

förlåt, men det ser hemskt ut ^^ de ser jätte nakna ut :P

AnnaJohansson
0

Hästarna ser ut som sådana där spring-fort-hundar, nä så vill jag inte att hästar ska se ut!

joytick
0

Går det inte att korta manen och ansa luggen då? Tror inte hon skulle bli nå fin i stubb :/ I så fall ska du spara luggen.. Men du kan ju ansa den om du tycker den är för tjock.

gejsa
0

Jag tycker som dom flesta att både manen och luggen är ett visst skydd även vintertid. Även om den är tunn och liten så är det ett skydd. Varför ta bort det när vi går in i dom värsta kallaste månaderna på året?

Tex om det kommer snöblandat regn som kommer ofta vid den här årstiden så rinner ju det ner utefter luggen. Utan lugg så rinner det väl på ögonen osv. Ja, det är vad jag tror iaf.

Fija
0

#59 och #61 Verkligen hemska bilder. Då är till å me stubb mycket bättre…Hoppas verkligen inte den där frillan blir nån trend….

joytick
0

När vi nu ändå pratar om manar så tar jag upp Delays man igen :) Skulle vilja ha en man som låg mot halsen, platt typ nått sånt här:
för att jag älskar,

Kanske inte riktigt lika kort men platt i alla fall!

Så här ser ju Delays man ut ungefär, rätt tjock, spretig, står åt alla håll.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=c571aa31-27c8-40f1-9a6c-bc1017f3ed03&Filename=Bild 058.jpg)

Hon har för mycket volym i håret :) Platt-tång kanske ;)?

joytick
0

Framifrån

Snuttan2
0

Hon har ju väldigt kraftig man…

Jag skulle dels tunna ut den (rycka den, vill du ha kvar längden, ryck underullet framförallt och strån som "ligger fel" inte de långa, de är också de med bättre vikt/fall som antagligen kommer göra snyggare tunnare man) för att den ska läggga sig bättre, och sedan även fläta den tajt och låta flätorna sitta i för att tvinga ned den och över på samma sida. Men det är inte det lättaste med ponnyer, de är ju mer vildvuxna, går ibland bra, ibland blir det inte snyggt. Men det är ju hår och det växer ut igen ;)

gejsa
0

Jag tror att det är svårt att få en fin liggande man på en häst som till hälften är fjording. Dom har ju en viss sorts man fjordingarna.

VeNyRa
0

72# Han ser ju bara gullig ut i spretig man :-)

Peppe
0

#72 vad är den första för häst? känner igen den bilden men kommer inte ihåg vart jag sett den

MiaMaria
0

Jag tycker du kan testa Jenny, de växer ju ut förr eller senare, men använd rakapparat, inte sax, men de kanske du tänkte, har inte orkat läsa hela tråden.

#72 Joytick - är inte de där Ronaldo eller va han heter?

Lindbygarden
0

Jag tycker att de är  vackra även om de ser ut som vinthundar:O)

Sen kanse det inte är det ultimata att de ska vara sååå snaggade

de har en metallicglans i sin päls som de är kända för, därför så himla blanka!!

nannan
0

Sök på poloponny eller något sådant, deras man och pannlugg klipper man ju helt.. Om det är snyggt, tja, jag får väl räknas som dressyrtant då..

Zadeira
0

Faktum är att förut har jag alltid tyckt att manlösa hästar ser förfärligt ut, men jag har faktiskt börjat tycka att det kan vara rätt fint, på rätt häst. Dock vill jag gärna ha en liten pannlugg kvar….

joytick
0

#77-78

Jopp, det är Ronaldo, som också är en fjordkorsning :)
Känner hon som hade han på foder förut, men nu är han såld. Vart vet jag inte. Har stått på frösön…

joytick
0

#77 Kan ju va på blocket eller liknande du har sett den? Eftersom han har legat ut för försäljning…

Peppe
0

#82 ja!!! han kollade jag ju på ett tag =) på annonserna alltså. typ i vintras

joytick
0

#84 Han är jätteenvis xD Och lite jobbig xD

gogogo
0

alltsås, hästar med oklippt/oryckt man är mycket vackrare, det ser så skummt ut när man just klippt den eftersom det blit så rak. tycker inte du ska göra något med den alls förrutom att kamma den då xD

MiaMaria
0

#82 Ja hon som hade han är dotter till min fasters karl. Mer vet jag inte om hästen än att hon hade honom o att han är i Huddik nu tror jag de va

Lizzan
0

Spara luggen i alla fall! :)

joytick
0

Nu har jag ryckt och fixat Delays man :) Tog 2 timmar xD och har fläkt upp huden på fingrarna, smidigt ^^. Jättefint blev det i alla fall, skulle kanske vilja ha den kortare men jag vågade inte xD Ska ta kort nån dag när jag har tagit ut flätorna..

Hur länge ska jag ha i flätorna förresten??

Snuttan2
0

Jag flätade många ridskoleponnyers manar för att de skulle lägga sig och komma på en och samma sida, lät det sitta i kanske en vecka. Gäller ju att manen lär sig lägga sig på den nya sidan, och det tar lite tid att tvinga om den… Men man kan ju ta upp flätorna när som helst, är bara att göra om dem om det inte suttit i nog länge. Kan även hjälpa att mjuka upp det hela med varmvatten, men det vill man väll vara försiktig med nu under vintern..

joytick
0

Orkar nog inte göra om det, haha xD vart typ 50-60 flätor, hon ser ut som en liten rasta-man ^^ Så jag låter det sitta i :)

Snuttan2
0

Jag hade rätt slappt jobb där jag kunde stå å fläta manen på ponyer föresten, haha Oskyldig

PimTheGreat
0

neeeee….. tycker deras man och luggar ska få vara ifred….

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.