Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 4448 ggr
Edea
0

Körning - vad behöver man?

Hej!
Är stolt ägare till en travare på 17 år och har haft honom i drygt ett halvår nu. Har bara ridit honom men han är ju inkörd och jag har blivit mer och mer nyfiken på att börja köra själv nu. Har nästan ingen körvana sen tidigare och tänkte därför börja med att tömköra honom lite först för att bli van och sedan köra honom (har tänkt köpa en rockard)
Undrar vad man behöver för tillbehör och vad man ska tänka på?
Skulle en loksele eller en bröstsele funka bra?
Någon som har bra tips?

pippi
0

Jag har bara kört med bröstsele, tycker att det är något att föredra. Loksele är inte direkt snyggt heller. Bröstsele funkar utmärkt!

Kiara
0

#1 lokselen har en mer riktig anatomisk anliggningsyta mot hästen och är att föredra vid tung körning.

#0 Jag tycker att du ska skaffa en rockad och en vanlig bröst eller travsele, anledning han är redan körd med det och jag tror inte du ränker köra turister eller timmer med honom så då räcker en bröstsele. Skynda långsamt och tum kör länge innan travare är ju skolade för att springa fort rakt fram och det går undan vill jag lova. Det bästa är om du tar hjälp av någon som kan körning.

Att köra kan bil farligt och går något snett så är det riskfyllt men ack så roligt. Jag håller på att köra in mina två tigrar.

Gå in på Börjes hemsida där har dom rockader som är lätta att kliva in i du slipper att kliva och sätta dig i en balja, det är öppet på sidorna en sådan tänkte jag köpa åt Ametist.

gejsa
0

Kiara# Visst är dom fina rockarderna på Börjes? Jag var faktist på väg i somras att köpa en ny rockard därifrån. Dom ser så lätta ut.

Sålde min klumpiga rockard till Åland faktist. Den har jag haft till min fjording i över 6 år. Den var jättetung men bra ändå. Hade en brösta till henne.

Edea# Du kanske ska köpa en speedcar till din travare. Det är sådana som dom har när dom tränar hästar. Fast det är bara en som kan sitta då. Jag har en sådan när jag vill träna min fjording lite grand.

Carola

Edea
0

jag har tänkt att en rockard med plats för två skulle funka bra. Kan man ta med sig nån ut tillsammans med en som är kunnigare i början, och ta med sig vänner på en trevlig tur sen (när man känner sig säkrare)

Har ju märkt att min häst är väldigt springglad och att det kan gå undan. Det känns ju som att kontrollen trappas ner ett steg när man ska sitta bakom hästen. Vad bör man tänka på då, hur stor kontroll har man?

Kiara
0

Ja, kontrollen minska lite med vagn och det krävs mer av dig rent mentalt. Du måste ligga steget före hästen särskilt om du har en springglad häst.

Tänk också på att om du kör att då köra en runda så hästen inte blir vänd för då blir det så mycket hemåt och då kan det gå undan.

Du måste kunna få stopp på din häst när den är rak det går inte som med ridningen att lägga en volt och absolut inte på en travare det blir som en voltstart, om du skulle råkar ha plats för en volt.

En rockard tycker jag du ska ha för med den tränar man långkörning med hästen och inte fart. Sen är det alltid roligt att kunna ta med någon när man kör.

gejsa
0

#4 ja, ska du ut och bara njuta av naturen och ev ta med någon så måste du ju ha en rockard. Tänkte bara om du ville att hästen skulle få motion. Då är en speedcar bättre tycker jag. För då kan man köra fortare och så.

carola

Det finns ju många rockarder att köpa begagnade för några tusenlappar. Men köp en ny bröstsele för dom slits så mycket. Inte roligt om något går av mitt i körningen.

Linda
0

Hej

Jag föreslår en bra bröstsele med dubbla bukgjordar, svängel,draglinor eller och baksele.

Ska man köra mkt eller mer änn en person tycker jag att svängel och baksele är viktigt eftersom hästen ska dra med manken och inte med bringan.

-Det är skillnad med travare som drar lätta sulkys men en körhäst som ska dra tyngd och helt andra vagnar behöver avlastningen en svängel, bakselen ger.

Ta även till våren/sommaren en körkurs och hitta böcker som kan vägleda dig att köra häst är en konstGlad

Lycka till mvh Linda

Edea
0

tack så mycket :)

FummelFia
0

vet att inlägget är gammalt men jag e rätt ny och kunde inte låta bli att läsa. Jag går på Berga Naturbruksgymnasium med inriktning trav. Kör endast vbl i rockard eller vid snabbjobb då speedcar. När vi är ute och kör har vi en vanlig travsele (liknande dom från börjes) och en vanlig bred brösta. Köpes helt ny, dom kan lätt gå sönder om dom inte sköts ordentligt och pedantiskt. Om du av någon anledning köper en begagnad sele och får tömmar med, kolla så att allt är i fint skick och att inget är torrt.

gejsa
0

Ja, helst ska man nog köpa nya selen. Om dom bara hänger något/några år utan att användas eller smörjes så kan dom lätt gå sönder vid körning.

Fija
0

Ja tyck beggade selar å tömmar som ha blive bra omskötta e bättre än nya. Nya e oftast så hårda i lädret…speciellt tömmar…

lisette
0

ska man ut o köra för det är roligt ska man nog inte ha en speedcar. hästen kan ju lätt förknippa det med sin travkarriär.

en rockard som de andra sagt hade jag satsat på!

nalleballe86
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kör min häst iförd loksele med baksele ( Min hästs anatomi säger Loksele ) och rockard. Är på jakt efter en beg Gigg av nyare tappning så jag kommer lite högre upp. Min loksele är köpt begagnad och renoverad av en auktoriserad sadelmakare. Allt läder utbytt.

Här är ett dålig foto,  förra sommaren Nalle 19år i vagn för första gången i sitt liv. Extra långa och vida skaklar för att vänja honom och för att minska risken att slå i. Här utan baksele.

Väl markerad med varningstejp för andra trafikanter Skrattande

Linda
0

Smart med tejpen, får man härmas??

nalleballe86
0

Det var bara en kul grej, tänkte hotta till vagnen lite, Själva vagnen är också svart o gul med vit galonsits o ryggstöd. ( tyärr ser jag inte någonting framåt så jag vill ha en högre vagn nu.

# 14 Klart du får härmas. Köpte tejpen på ÖB den är som vanlig isoleringstejp o sitter jättebra.

babsan77
0

Hejsan! Har du skaffat sele??? Jag hoppas att du har köpt en RIKTIG sele och inte någon skitsele där bröstan är fast… Draglinor, dubbla gjordar, baksele skall även en riktig sele ha… wwww.equilex.se har bra selar som är billiga… Du skall inte köpa börjes så kallade bröstselar, för det är ingen bra sele alls, inte heller hööks skitselar…

mazze
0

#13  gick det bra att köra in honom? Lite nyfiken då jag gärna skulle ha velat  köra in Bus men tycker hon är för gammal…

babsan77
0

#17 En häst är aldrig för gammal för att köras in… Du kan köra in den oavsett ålder… Det beror snarare på att man skall göra en rätt inkörning, och vad hästen har varit med om förut i livet…

gejsa
0

Hur gammal är din häst mazze? Jag har ju ett halvblod/fullblod som heter Gobban. Han blev inriden av mig som 15 åring och inkörd som 19 åring. Så visst går det. Men jag slutade att köra honom när han vände en gång för 2 hundar som skrämde honom. Selen gick sönder då och han är inte särskilt trafiksäker. Men vi körde iaf några månader. Så har du en trafiksäker häst som inte är bakrädd så går det säkert att köra in din häst också.

[slo]
0

Jag har kört mycket shettis när jag var mindre, hade en liten söt bröstsele och två kärror; en rockard och en såndär platt lagervagn, som pappa hade byggt skaklar till. Så himla mysigt, lasta på några kompisar och bara åkte ut och myste!

Hade alltid draglinor och pisk med mig, tyvärr var man ung och dum, så hjälm fanns inte Fundersam