Vad tänker alla igentligen?!
Okej, läste lite om han som red utan träns vad han nu hette och filmen med aola hästar och desras bett. Allt detta har fått mig att tänka, vilken tortyr det igentligen är, rider själv med bett så jag har inte så mycket imot det men ändå. Skulle du vilja ha någon som styrde dig i din mun med en metallgrunka och lyssnar du inte blir det bara värre. Tänk vad månge det är som tycker att deras hästar är lite "straka" och sätter istället på dem starkare bett! Löser det några problem eller? PROBLEMET BLIR STÖRRE! Åhh, blev så arg nu när jag kom att tänka på det. Tanken på att någon missbrukar starka bett eller iknande få mig att må illa. Kan man inte på något sett få alla ändra åsikt om alla starka bett, tycker att det är så hemskt.
Okej, behövde skriva av min ilska…
Men men, flicka. Men gånger blir hästen bättre, och musklationen blir bättre och man kan betsla ner. Min häst skenade runt, jag red bara dressyr i kanske 4 månader, med ett pelham (absolut inte pessoa som kanske är 45793543 ggr starkare) sen så betslade vi ner till ett rakstav delat bett ._. och nu ska bi byta till en gummistav (: Och allt detta har hänt på 1½ år! sen började vi hoppa igen lite smått, och nu hoppas jag Lb-La med vinster. (bild på då vi fick henne, skickar in en efter 1½ år om jag hittar ngn ;D)
inget bett är skarpare än den som håller i det…

Menar dem som missbrukar betten, vilket inte alla gör men många. Har en medryttarhäst som dem vill ha pessoa på, märker att han alltid inte gillar et.

Tex dem hära hästarna ser inte riktigt utt att gilla vad som händer
Jag menar i "ridning", inte hästpolo. Hästpolo är ett nöje för människan, inte en utveckling mellan djur och människan. Du kan alltid ladda upp gympkana bilder annars.
Men vadå, det gör ju lika ont om nån till exempel sitter och sågar med ett hackamore? Att ta bort bett hjälper ju inte ryttarens problem. Kanske en för hård hand, eller om dom osäkra på hästryggen och blir arg på hästen om något går fel, det löser man ju inte genom att ta bort bettet och byter till t ex en halsring. Blir ju knappast mer kontrollerat för ryttaren då och då kanske den blir ännu mer osäker = ännu mer förbannad och frustrerad på hästen.
Bara en tanke…
Min ponny, bokstavligen satsade på staketen (130cm) i paddoken, så det var till att svänga snabbt med ett tredelat och hoppas på att hon inte gav järnet och började stegra och bocka, ja har även varit med om hemska olyckor med henne, men hon trivdes bra med pelhamet, hon "kände" mig mer, och sökte sig neråt istället för att dra uppåt huvudet och dra på allt. Inte förböjd böjning på halsen, utan en naturlig med fin bakåttramp.

Finns ju bar uppfinning sånadära elastiska band man sätter mellan tygel och bett för dem som är hårda i handen så inte hästen behöver lida för det, tycker jag är fiffigt. Tycker så också, bara för att man tar bort bett så blir det inte bättre. Kolar man på Jan Brink när han rider så ser hans hästar inte särskilt missnöjda ut…
#9 Tycker det är bättre att ryttaren får hjälp med sin hand istället för att sätta på soft correction, blir bara en tillfällig lösning på porblemet.

jora men det är bätre än inget. Solklart är det bättre om ryttaren kan vara mjuk vilket alla ryttare borde vara. Har en ponny som var van vid hårda händer. Hon har blivit jättestark i munnen och stramar imot. Har tränats och blivit bäättre
EmmaFors - hur menar du nu? Att din häst slutade bocka och stegra för att du satte på den ett pelham :S.. Om en häst bockar och stegrar, eller stegrar kanske man ska säga enbart, så är det ju något fel. Sadeln eller liknande.
hur vet du att den inte gillar det? kan det bero på ryttaren kanske…? inte för att jag är nån anhängare av pessoa direkt, tycker att dom är lite osmidiga. finns behovet så skulle jag välja ett tvåtyglars gag så att jag kan inverka mer exakt.
jag antar att du sett Nezrovs haute ecole….? jag håller med om att det är mkt imponerande men kom ihåg att en rem om halsen är en mkt skarp kontrollmetod det med.
#12 Eve, min mamma är sadelutprovare + hästmassör så jag tror inte det är ngt med sadeln, hon bokade och allt för att jag inte gjorde ngn speciell inverkan på henne och at tjag inte kunde hålla om henne och forma henne.

Visst, den största delen är faktiskt ryttaren som gör fel..

Jag kan ABSOLUT INTE rida Dennis på pelhambett, han blir helt okontrollerbar. Rider honom på pessoabett…
#5 Hästpolo kan se grymt ut ibland. Men i mitt stall så finns det massa polohästar och det är stora tävlingar där varje år och det är verkligen inte alls bara en sport för människan. Dom här hästarna tycker det är otroligt kul. Och tycker en häst inte att det är kul så blir inte hästen en bra polohäst = slipper vara polohöst. Och det gäller verkligen för ryttaren och hästen att kunna samarbeta. Att kunna gå från skritt till galopp och från galopp till skritt på fem röda.
På många bilder ser man hur ryttaren drar hästen i munnen, men det ser mycket hemskare ut än vad det är.
http://www.regret-nothing.com