Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 3232 ggr
Rafflan
0

Medryttare betala eller ej?

Jag vet att denna fråga kan diskuteras tusen ggr om, men det är en speciell fall jag tänkte på :)

Spontant känner jag att har jag en tävlingshäst som jag bara hinner rida 3-4 dagar/vecka, ja då behöver jag ju en medryttare som hjälper mig dem andra dagarna så den håller sig i kondition och form. 
Eller om jag har mycket i livet och svårt att hinna med stallet varje dag, ja då behöver jag ju en medryttare.
Så i dessa fall tycker jag medryttaren kan få rida gratis, eller betala en liten summa beroende på vad dem får göra med hästen.

Men i mitt fall, jag blev skadad, skulle ta lång tid att bli bra, min sämsta tid stod hästen på sommarbete så då var det lätt fixat, och under min läkning/rehabilitering kunde jag mocka, fixa foder och ta hand om hästen själv, men jag kunde INTE rida. Och min häst mådde inte dåligt av att vila, det är en hobby häst, om han får stå några månader utan ridning och bara chilla och leva livet, mys i stallet och gå promenader för hand med mig så är han nöjd.
Dock hade jag en ridbar häst som kunde ridas utan problem om man ville, och många i mitt område som letade medryttarhäst. Och ja visst, inga problem, min häst hade säkert inget emot att få en medryttare som red honom, men då tyckte folk att dem ska få rida honom gratis eftersom jag inte kunde rida själv? 
Jag hade inge behov av att få honom riden, hästen hade inget behov av att bli riden, varför ska då personen får rida min häst gratis? då varken jag eller hästen har behov av det, det var ju bara medryttaren som hade behovet av att få använda min häst när inte jag kunde det?

Ja jag valde iaf att inte ha medryttare på honom, och tids nog blev jag frisk och satte igång honom själv, och nu rider vi som vanligt ^_^

**Man vad tycker ni, håller ni med om att han borde vart gratis att rida eftersom jag ändå inte kunde?
Eller borde medryttaren betalat för att få rida då varken jag eller hästen hade behovet av medryttaren på det sättet?
**
(ps: kan även tillägga att när vi funderade på medryttare var han inte i dålig kondis eller liknande, det hade bara vart att hoppa upp och rida som vanligt)

Gronstedt
2

Det går ju aldrig att säga något generellt, men jag för min del tycker att det alltid är ägaren som gör medryttaren en tjänst och om någon ska betala så är det medryttaren. Sedan kanske medryttaren betalar genom att till exempel sköta hela stallet på sina dagar eller så. Men en medryttare är en person som inte själv tagit på sig ansvaret, jobbet och problemen med att ha häst - varför ska då hen gratis få det roliga med att ha häst? En medryttare som resonerar så skulle inte kännas tillräckligt seriös och engagerad för mig.

Sedan är det ju en annan sak om man vill ha någon som kan utbilda hästen på sätt som man själv inte kan, men då är det ju tillridare/beridare snarare än medryttare man behöver - och det kan man självfallet betala för som ägare.

Maleficum
2

Kan förstå att folk vill ha betalt för att ha medryttare (någon "nyttjar" ju ändå ens häst så att säga) men sen kan jag ju ibland känna att det är hutlösa priser en del begär av sin medryttare.

Sen tycker jag det också spelar lite in i vad medryttaren ska göra med hästen. Är det bara rida den behöver göra? Då tycker jag definitivt man kan ta betalt (är ju som att "hyra" en häst på ridskola eller turridning eller liknande). Men om medryttaren även ska sköta alla stallsysslor och sånt så känner, iaf jag, att man iaf inte kan ta ut sån hutlös summa för det eftersom man ju trots allt får hjälp med den under dem dagarna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fien
1

Vad jag märkte när jag sökte medryttare var att man fick mer seriösa svar om man ville ha lite betalt… de personerna som var beredda att betala en liten summa hade oftast mer kunskap om både skötsel och ridning. Sen förstår jag ditt dilemma men du kan ju skriva i en annons tex att du förväntar dig en symbolisk summa för lån av häst typ. Och hoppas på seriösa svar :). Sen går det ju alltid att diskutera när personen väl är i stallet och provrider vad en "symbolisk summa" är…

HamPaw
0

asså jag trodde en medryttare var att man tog på sig lite av foderkostnaderna och tog hand om samt red hästen nästan som att den var ens egen….

Rafflan
0

#1 ja, jag läste en diskussion ang medryttare vilket fick mig att tänka tillbaka på mig och min häst :)

Några medryttare skrev tex "en städare/målare betalar ju inte dig för att få städa/måla ditt hus, varför ska då medryttaren betala för att hjälpa dig?" en person men sånt tänk skulle aldrig få gå nära min häst, är det så jobbigt att vara medryttare kanske man ska sluta med det liksom xD

Dock ser jag visa hästägare ta mycket betalt fast medryttaren bara får rida ut typ, priset måste ju sättas efter en rimligt nivå. Tex utbildar min medryttare min häst? eller är min häst läromästare åt medryttaren? får medryttaren rida för tränar och tävla så den utvecklas som ryttare? mm

Rafflan
0

#2 precis, priset för medryttare måste ju sättas efter vad dem får göra med hästen, och andra saker som tex: utbildar min medryttare min häst? eller är min häst läromästare åt medryttaren? får medryttaren rida för tränar och tävla så den utvecklas som ryttare? mm 

#3 i mitt fall var det ju folk som frågade mig då dem fick veta att jag inte kunde rida min häst själv, och jag bad om 350 kr/månad, då skulle dem fixa stallet sina dagar och fick rida 1-5 dagar/vecka beroende på hur ofta dem ville (fanns även möjlighet att fortsätta som medryttare efter jag blivit frisk och börja rida själv) men nej, det skulle ju vara gratis då dem ansåg att dem hjälpte mig :P

#4 ja innan jag skaffade egen häst var jag medryttare, jätte givande, lärde mig saker som man inte får lära sig på ridskolan, utvecklades som ryttare massor, och hade jätte kul. Och det var extremt bra grund inför att skaffa egen häst (köpte min medryttarhäst)
Dock red jag gratis då jag red hos vänner, och jag låter mina vänner rida min häst gratis, men varför ska okända få nyttja min häst gratis liksom :P
Jag låter inte okända låna min bil heller liksom.. ;)

Rafflan
0

Och en sak till jag tänkte på, om en person vill ha 1,500 kr/månad och jag får rida ut 1 gång/vecka, nej det skulle jag inte betala, men då är det väl bara att ignorera den annonsen och gå vidare?

Hästägaren har ju rätt att kräva hur mycket dem vill, och sen får medryttaren välja om dem tycker det är okej att betala eller ej. Tycker dem inte det får dem ju leta annan häst helt enkelt :)

Gronstedt
2

Jag vet hur mycket kostnader, jobb, ansvar, blod, svett och tårar det är att ha häst. Det skulle inte falla mig in att vänta mig att få använda någon annans häst utan att MINST göra allt jobb på mina dagar, så att ägaren slipper tänka på hästen den dagen. Och naturligtvis att göra jobbet på mina dagar även om väglag, väder, hästens hälsa,  utrustningsproblem eller något annat gör att hästen inte kan tas ur stall/hage den dagen. Mår jag uselt eller har ont om tid fixar jag stallsysslorna och låter hästen få ledigt - jag gör inte det roliga och lämnar jobbet. 

Jag förstår verkligen inte inställningen en del verkar ha, att de på något sätt automatiskt har rätt att använda någon annans saker när de vill och låta bli när de vill - och en del vill dessutom ha betalt för det? Att vara medryttare är inte en rättighet, det är ett enormt privilegium och förtroende och medför ansvar och skyldigheter i motsvarande grad. 

Men när jag ser medryttare i bekantskapskretsen inser jag att jag nog börjar bli väldigt gammal i min syn på ansvar och skyldigheter …

Maleficum
0

#6 350kr i månaden är ju superbilligt! Speciellt om man hade möjlighet att få ta hand om hästen mer än en gång i veckan!

Här har jag sett folk som velat ha över 1000kr i månaden för en dag i veckan där man i princip bara får lulla i skogen och ska ta hand om all stallskötsel under dagen man har hästen. Då är det ju betydligt billigare att gå på ridskola…

Själv skulle jag vilja ha en medryttarhäst där jag nödvändigtvis inte behöver rida, men få möjlighet att pyssla med hästen och träna saker från marken (som longering, frihetsdressyr, tömkörning mm).

Har dock ingen inkomst just nu (sjukskriven) så har inte råd att bli medryttare (men en hel del tid).

Hade en medryttare för många år sen. Minns jag rätt betala jag 100kr per gång och det innebar att mocka hans box och sen motionera honom.

Fien
1

Ja 350kr är ingenting! Det hade jag lätt betalt för en outbildad häst en dag i veckan…. Och minst det dubbla för en utbildad :). Jag har både varit medryttare och haft medryttare så har varit "på båda sidor". Det kostar att ha häst. Man tar ju också en risk när man tar in en medryttare om den tex inte är så bra som den säger och på något sätt "snedrider" hästen….

Rafflan
0

#8 jag är ju såndär som älskar att pyssla och mysa i stallet xD
Men förstår din tanke, kanske därför visa medryttare inte förstår då dem aldrig haft egen häst så dem inte förstår hur stort ansvar, kostnad, mm det egentligen är :/

Jag tror jag också börjar bli gammal xD 
medryttare idag som anser att dem gör hästägaren en tjänst och därför inte ska betala? att hästägaren ska vara tacksam? när jag var medryttare var jag tacksam, tacksam för att få möjligheten att rida utanför ridskolan, att lära mig och utvecklas, jag var tacksam emot ägaren. Inte tvärt om :P

#9 ja, jag ville ju inte ha pengar men vill ju ha en symbolisk summa för att dem fick låna honom, sen hade dem fått betala tränare själva, och ville dem rida i ridhuset i grannstallet hade dem ju fått betalat det också själva. Men nej, det ska vara gratis att rida tycker dagens folk tydligen :P

Caf_Roy
2

En medryttare bör betala för och sköta om den andel av hästen den nyttjar. Stallsysslor utförs av den som har hästen den dagen och rider man 1 dag/vecka bör man betala minst 1/7 av hästens löpande kostnader. Sen är det klart att om man är väldigt begränsad i vad man får göra med hästen ska man inte betala lika mycket (om ens alls beroende på hur begränsad man är), men om man i princip har en egen häst en dag i veckan bör man betala vad det kostar. Enligt min mening visar det på bristande omdöme i ansvarsfrågor om man anser att man borde få nyttja någons häst gratis och en sådan person skulle i alla fall jag aldrig släppa i närheten av min häst!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

shia
0

Om inte jag minns fel så betalade vi kring 700 kr när min syrra(och jag) var medryttare på en C ponny som bara kunde skritta och travas (varit skadad) men var perfekt för oss då vi ej kunde rida så mkt. Tror min syrra red den 2 ggr i veckan och körde en gång i veckan och jag red den en gång i veckan(var typ 6-7 år då så just börjat rida, men det gjorde jag utvecklades snabbare och gick upp i ridgrupper :)

Efter det hjälpte vi till på 4 h gård, hade stalljourer typ varje vecka (haha, tom när vi slutat kunde dem ringa ett år efter och fråga om vi ville ta stalljour:) ) då var jag kring 7-8 år och vi fick rida på shetttisen och russet på helgerna när vi tog hand om stallet(var jättesöta lam vi fick nappflaskmata <3! 

sen vart vi erbjudna att ha sköthäst på travskolan så vi bytte dit och var kring nio när jag fick min sköthäst där, en 18 årig gammal och klok shettis :) efter ett halvår for hon så då fick jag en annan, en då 14 årig som jag skötte och tävlade i ponnytrav tre år :) betalde inget för det(annat än när jag på den första även gick licenskurs) men vi hade stalljourer som roterade mellan skötarna då vi tog hand om alla hästarna mockade osv.  fanns även så man kunde vara skötare(i mån av plats, haha var just då bara vi och en annan som var skötare(syrran hade ett russ å jag shettisen)  betala typ 1000 kr i månaden för att köra men ej ha stalljour.

och kan säga man lärde sig grymt mkt av det! (och fick skin på näsan av en busig shettis) 

vi fick köra alla dagar när det inte var kurser och om sommrarna/loven var det som att ha egen häst. så skoltid körde vi typ fredag lördag och söndag och sommrarna må-fre och söndag. 

sen så bytte vi til ett annat stall på travet där syrran hjälpte till och sela ut borsta fixa stallet osv. Haha, minns hur stolt jag var den sommaren när jag fick leda in stallets gamling, som gick som om han vore 100 år och aldrig gjorde något dumt, ur hagen och borsta på honom. samt fylla vatten osv. min syrra hjälpte till lite med att köra men vi var mest där och hjälpte till i stallet söndagar. sen fick jag börja rida en travare i det stallet, så jag å syrran for ut och red tsm varje söndag. det var som första året. men sen vart han skadad och flyttade till ett annat stall (men fick även rida honom där så mkt jag ville, så red en gång i veckan ungefär tom i julas då jag slutade då jag hade fullt upp, men red honom typ 2,5 år. Betalade inget då vi kände ägaren rätt så bra och vart bara glad vi tog hand om honom ibland. 

sen så började jag rida in en annan häst i stallet lite smått(typ en gång på sommaren och sedan dröjde ett halvår innan nästa gång haha. ) men jag väntade på att det skulle komma en häst som skulle "passa mig" men under den tiden hjälpte jag min syrra i stallet och borstade å selade ut hästar. 

sen på höstlovet 2016 kom hästen jag väntat på, och började rida och utbilda honom 0och red till en början honom en- två gånger i veckan. och sedan på loven varje dag och körde typ varannan dag(fick börja köra storhäst, fast var bara tretton (måste eg vara 15 på travet, men tränan skratta å sa jag fick säga jag var 23 om någon frågaXD)

och i somras red jag honom och körde varje dag samt fortsatte rida in den andra hästen i stallet och när hösten började red jag honom ca 2 gånger i veckan å den andra en gång i veckan. började även rida in en till i stallet samt kom en häst som stod i stallet ett tag som jag också red (så vips hade jag 5 hästar att rida!!! det var liiiite mkt och svårt å hinna med han jag red i annat stall(samtidigt som jag red två ggr i veckan på ridskola, så därför slutade jag på honom(han hade en till medryttare samtidigt så hon fick ta över honom "helt" då ägarn var gravid)

sen var det tänkt min sköthäst/medryttarhäst/passhäst skulle säljas som ridhäst, då han ej funka så bra i traven just nu(men skulle kunna bli bra om 2-3 år) men han fick stanna då vi hjälpte till så mkt i stallet och han vart som om möjligt ännu mer "som min egna häst" och red och motionerade honom 2-3 gånger i veckan.  och började även ta med till ridhus och på pay and ride. 

nu så rid jag även honom på dressyrträningar så har ridning på ridskola 3 gånger i veckan, och rid honom även 2 dagar till. Samt rider in 3 st nu( började på den tredje i söndags :) , och utbildar han jag började rida in för ett tag sedan(han hamna väldigt mkt i andra hand)  lär mig mkt i stallet samt då det nu kommit 2 1 åringar(ska komma tre till) som körs i å ska vänja sig å stå på gången osv. så är 9 hästar i det stallet(fullt) och 2 hästar som står hos hovslagaren samt 3 st hästar som står på lösdrift :) ´

så han är väldigt glad och tacksam vi hjälp till i stallet och vi får då rida som tack för det, samt lär vi oss mycket av honom och hovslagaren! är väldigt glad över det samt att om det behövs någon ny sadel eller träns eller så köper han det och ibland får vi även en slant som tack för hjälpen osv(samt ibland av dem som kom till stallet och tävlar å vi hjälp dem å sela ut osv, haha fick 200 kr för att mocka oasis bi's box när han övernattat i vårat stall!! (haha var typ överlycklig att jag fick klappa honom och mocka åt honom)

men såhär anser jag ang om man tar betalt osv. 

exempel. En som är mycket upptagen med jobb, har en inte så utbildad 6 åring varav utbildningen hamnat efter pga tidsbrist, beöver hjälp med stall samt ridning 3 dagar i veckan.  vid intresse får man träna för tränare och funkar alltihop bra så kan tävling vara aktuellt längre fram. 

Här tycker jag att man som medryttare kan betala kanske 500-800 i månaden då man får ganska mycket frihet med hästen(inte bara skogspromenad) samt även träna för tränare osv och ska man då låna en häst från ridskola eller så så kostar det ju en del. samt om man kan tävla med den framöver så är det en väldigt bra chans och möjlighet att få tävla utan att ha en egen häst.

om vi däremot har en som har en häst på 20 år som varit skadad men klarar av skogsridning och lättare pass på ridbanan ibland., ägaren har tappat lite intresse och har inte så mycket lust till å sköta stallet eller hästen men vill inte sälja då den fortfarande gillar hästen,  men behöver en som rider och tar hand om stallet 4 dagar i veckan. 

här tycker jag att man som ägare kan ta kanske en liten summa eller inget. då man själv inte har så mycke intresse, medryttaren får rida i skogen och ridbana men inte så mycket mer möjligheter.

om vi ex har en som har en häst på 10 år, välutbildad i hoppning och tävlas av dess ägare men skulle vilja ha någon som rider den i skog/dressyr 2-3 gånger i veckan men behöver inte så mycket hjälp med stallet osv där man även kan fö möjlighet att hoppa den någon gång ibland osv för henne. 

här får man dels chans att lära sig, samtidigt som ägaren för mer tid över för ev andra hästar, samtidigt som inte så mkt stallarbete begärs, så här tycker jag kanske man kan betala uppemot 7-800.

om man inte har så mycket pengar men är villig att arbeta osv, så är min rekomandation att höra av sig till någon travtränare eller så och hjälpa den i stall, sela ut hästar, och eventuellt framöver få rida mer osv. Kan säga man lär sig väldigt mkt

(skrev lite ovan om mig, men kan lägga till att för 1 år sedan kunde jag inte rida någon häst i form, men när jag började kunna rida min passhäst i form å förstå, så vips, helt plötsligt vart dem jag ansåg "tråkiga, sega" ridskolehästar mkt mer spännande när jag insåg hur mkt man kan jobba med dem och känslan när man får den gå iform osv, och även att ta över det lugnet till de piggare ridskolehästarna:) )

Soffihorse
0

Jag rider en häst en gång i veckan och betalar 450 kr/månad. Vet inte om jag ska kalla det halvfodervärd eller medryttare, de kallar det halvfodervärd (standarden i stallet är då 3 dagar i veckan för högre pris). 

Just den hästen som jag är "halvfodervärd" på har 2 ägare, en privatägare och sen stallägaren. Han går lektioner de dagar han är "stallägarens" förutom den dagen jag har honom, och privatägaren rider honom själv.  Jag betalar alltså till stallägaren, men har annars mest kontakt med privatägaren och har också fått ta hästen extra nån dag här och där gratis om privatägaren inte kunnat.

Den dagen han är "min" får jag träna på vilket sätt jag vill (inte hoppa eftersom han är en lite äldre herre och vi hoppar honom på lektioner), jag mockar boxen och fixar mat till kvällen och morgonen därpå. Han är alltså som min egen häst "min" dag i veckan, jag sköter allt som behövs för honom den dagen: om han har mugg så sköter jag om skorven, nåt sår nånstans så gör jag det som behövs där, då han var halt skötte jag det som behövdes fast han inte gick att rida, ska han skos så står jag där tills han är klar, mockar och fixar mat, tränar (rider oftast)…

Har ridit och skött om honom i två år nu i sommar, och jag har lärt mig minst lika mycket av honom i ett och halvt år som jag gjorde på tre år på ridskola tidigare. Speciellt inom hästskötsel och allt som har med  hantering från marken att göra, eftersom ridskolan jag red på var en sån "kom hit - rid - åk hem" ridskola så man inte ens fick rykta och sadla/tränsa själv, varken före eller efter ridningen.

Tycker priset är helt bra och hästen är härlig så jag är nöjd. 🙂

[134643]
0

Jag har betalt mellan 0 och 1500 kronor i månaden för medryttarhäst, och då har det varierat mellan 1 och 4 dagar i veckan. Hur mycket frihet jag haft har också varierat. Jag skulle aldrig förvänta mig att göra det gratis, men jag har också hållit med de ägarna där jag inte betalat något. Jag tycker att det beror på situation och vad som känns rätt helt enkelt. Jag har betalat 1500 trots att ägaren verkligen behövt hjälpen och inte kunnat ha kvar hästen annars, och jag har betalat 1500 där ägaren bara ville ha lite lediga dagar. Jag har betalat 0 kronor i andra liknande situationer också. I alla lägen har det känns rimligt och rätt, jag har alltid varit tacksam över att få ta hand om någons häst och förväntar mig som sagt aldrig att få göra det gratis - det kostar att ha häst.

Rafflan
0

Hade ju förväntat mig att någon kunde förklara varför det ska vara självklart att medryttaren ska rida gratis, men alla här verkar ju vara av samma åsikt att medryttaren betalar är inget fel xD

Maleficum
0

#16 Kan ju tänka mig dem som vill rida gratis tänker att dem ju hjälper ägaren (lite som att vara hundvakt eller liknande).

[134643]
0

#16 Jag tycker inte att det är självklart men jag kan ju fortfarande förstå hur man tänker. Jag tar betalt för att ta hand om andras hundar, till exempel, och då gör jag det ju verkligen för att ägaren behöver hjälpen. Vad skulle skillnaden vara egentligen? Hundar är också ett intresse för mig och jag är tacksam över att få ta hand om deras hund eftersom jag får möjligheten att lära mig mer.

shia
1

Kort sagt så kanske man kan sammanfatta att medryttare får acceptera att dem kan behöva betala men om det inte passar dem får de leta efter någon som inte vill ha betalt?

BiancaWaterlund
0

Jag var medryttare på ett sto en halv sommar. När jag träffade henne var hon inte ens grimvan så det blev endel jobb. Jag fick träna henne gratis för han som äger stallet (där mammas häst och pappas häst står)(var inte han som ägde stoet utan en (tokig) tant men hon var aldrig där och det var stallägaren som bestämmde över stoet). Dessutom hjälpte jag till med turer (det är ett stall som bedriver ridskola och turridning). Efter den halva sommaren köpte vi stoet så då slutade jag vara medryttare.

Så på ett sätt hade jag hästen gratis men eftersom jag hjälpte till mycket i stallet och hade gjort LÄNGE så arbetade jag väll för att få sköta stoet.

Jag tycker att om man inte hjälper till något i stallet eller gör sig förtjänst av att vara medryttare på det sättet ska man absolut betala!

Gronstedt
0

#18: När du tar hand om någon annans hund, så att den personen kan gå till jobbet, till exempel, så har ju du samma uppgift som stallägaren har för hästen. Det är inte många som tycker att de ska få ställa in sin häst gratis i någon annan stall (hoppas jag). 

Medryttare är snarare som om du skulle gå hem till någon och låna deras hund för att du tycker det är roligt.

Rafflan
0

#17 fast det är ju skillnad på hundvakt och medryttare.
Jag har vart hundvakt flera ggr åt kompisar/bekantas hundar, ibland får jag en slant som tack och ibland gör jag det gratis då vi är kompisar. Då har dem behovet av mig, jag har inget behov av deras hundar, men det är såklart kul att ha dem :)
Att vara hundvakt kan ju jämföras med att en stallkompis åker utomlands på semester i 2 veckor och jag då ska sköta henne häst, då kommer hon ju inte kräva att jag betalar för det då det är hon om har behovet av mig och inte jag av hennes häst :)

Att vara medryttare då är är det ju jag om vill låna någons häst och utföra min hobby utan att behöva äga en egen häst.

Det kan ju jämföra med att jag lånar någon annans hund för att träna och tävla.

#18 att ta hand om någons hund som hundvakt är inte samma sak som medryttare. Att vara hundvakt är ju mer som att ta hand om någons häst när dem är på semester, och då behöver ju inte hästvakten betala ägaren :)

Medryttaren vill ju låna hästen för att utöva sin hobby.
Vore om att du gick hem till någon för att du ville låna deras hund för att träna och tävla med den.

#19 håller helt med, vill ägaren ha betalt och medryttaren inte betala är det ju bara att leta vidare, men av någon anledning är det inte så lätt utan det blir lätt bråk om huruvida medryttaren ska betala eller ej :)

#20 ja ingen säger ju att hästägaren måste ta betalt, om dem vill ha betalt eller att det ska vara gratis är deras eget val, men tycker det är konstigt att det blir sånt bråk om det :)

[134643]
0

#21, 22 Fast skillnaden jag försökte påpeka är ju att ifall en hästägare måste ha en medryttare för att få ihop livet, så är det samma sak som en hundägare som lämnar sin hund hos mig av samma anledning. Som sagt så håller jag med om att det är rimligt att en medryttare betalar, men jag kan ju ändå fundera över skillnaden i det scenariot.

Rafflan
0

#23 måste och måste, visst ska jag tävla hästen måste den ju ridas 5-6 dagar/vecka och hinner jag inte rida så ofta själv ja då måste man ha en medryttare. 
Men väldigt många idag har hästar bara för hobby ridning och då finns det inget behov av att den Måste gå 5-6 dagar/vecka.
Om ägaren bara hinner rida 2-3 dagar/vecka funkar ju det, dock finns det ju många som vill rida men inte har råd/kan ha egen häst, och om ägaren bara rider 2-3 dagar/vecka går det ju att låta någon annan som vill rida hästen 2-3 dagar/vecka. Men det betyder ju inte att ägaren Måste ha medryttare.

Eller som i mitt fall i #0, jag kunde inte rida pga skada men kunde sköta om hästen själv, jag hade inte behov av en medryttare, men jag hade en ridbar häst som ingen red och det finns många som söker medryttare häst, då kan jag ju ha en medryttare på honom, även fast jag inte har behov av en medryttare :)

[134643]
0

#24 Fast det var ju just den situationen där ägaren behöver hjälp som jag diskuterade kring. Att det är många som inte behöver medryttare är jag helt medveten om, och jag har inte sagt något om din situation alls :)

Rafflan
0

#25 jo fast det är nog väldigt få medryttare som är medryttare på hästar där hästägaren Måste ha en medryttare.

Många/dem flesta medryttare är ju medryttare på hästar där det är mer "skönt att hästen får komma ut och röra på sig extra" och ägaren slipper fixa stallet den dagen, men det är fortfarande inte Måste att ha medryttaren i dem situationerna :)

Så den delen du pratar om är en oerhört liten del av medryttarna :)

powerade
0

Jag tar inte betalt men däremot så vill den som tar hand om min häst ha något annat än de vi har i utrustning o.s.v får den stå för det själv. Jag är glad jag får hjälp så jag kan göra lite annat jag är intresserad av också. Men hade jag haft barfota häst och medryttare vill ha t.ex skor för att kunna rida som den vill så hade den fått stå för det.

BiancaWaterlund
0

#22 Bra svar! Håller med;D Sen så kan man ju också iprincip säga att jag o min familj hade betalat länge innan eftersom vi hade hjälpt till med turer väldigt länge. Nu rider min syrra en av hans hästar eftersom han är skadad och inte har fått rida på ett bra tag. Hon får rida gratis sålänge hon tränar hästen på ett bra sätt. Finns ju som sagt många sätt att betala, ibland är hjälp med något annat värd mer än pengar;D